Criza i-a impins pe europeni catre masini mai mici, mai ieftine si eficiente

LECTIA DE ECOLOGIE Desi producatorii de automobile au „umflat” perioada necesara pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon (CO2), consumatorii europeni au cumparat masini mai eficiente, mai ales pe fondul crizei si al stimulentelor din programul „Rabla”.

Aceasta este concluzia unui raport dat publicitatii ieri, in cadrul programului „Winning over the member states 2010-2011”, derulat de Transport & Environment, la care din partea Romaniei, participa si Fundatia Terra Mileniul III. Cu titlul „Cat de curate sunt masinile Europei”, studiul arata ca mai mult de jumatate din reducerile de emisii de CO2 din 2009 au fost obtinute datorita progresului tehnologic.

Toyota, premianta la reducerea de emisii

Cunoscut pentru masinile eco, producatorul japonez si-a optimizat tehnologiile, reusind sa reduca emisiile de CO2 cu 10%. Si Daimler, Mazda si Ford au facut pasi in aceeasi directie, pe cand Hyundai, Suzuki si Fiat au ales calea cresterii vanzarilor la automobile mai mici si pe cea a subventiilor.

Astfel, anul trecut, producatorii auto au reusit sa isi reduca emisiile generate de autoturisme cu o medie record de 5,1%. Toyota a mers atat de departe incat aproape si-a atins tinta de reducere a emisiilor pentru 2015, cu sase mai devreme de termenul limita.

La coada listei, Volkswagen

Producatorul german de automobile, care este foarte popular pe piata din Romania, s-a clasat doar pe locul 12 din 14, din punctul de vedere al reducerii emisiilor de dioxid de carbon, potrivit documentului.

Mai mult, Volkswagen – cel mai mare producator auto european – se afla pe locul 10 din 14 la capitolul progres anual. Cu toate acestea, compania are o serie de modele foarte competitive in ceea ce priveste eficienta energetica si emisiile de dioxid de carbon.

Lobby agresiv al producatorilor pentru extinderea termenului-limita

In 2008, producatorii de autoturisme au facut un lobby agresiv pentru a extinde termenul-limita pentru ca emisiile de  CO2 ale unei masini sa nu depaseasca 130 grame de CO2 pe kilometru. Drept urmare, UE a extins termenul-limita din 2012, in 2015, se arata in studiu.

„In urma cu trei ani, industria auto a spus ca nu poate respecta tintele de reducere a CO2 in termenul fixat, insa acum doreste sa le atinga cu ani inaintea termenului-limita. Acum aceeasi industrie auto spune ca limitele de CO2 nu pot fi satisfacute; este timpul sa ne indoim de credibilitatea acestor pretentii”, a declarat Jos Dings, director al Transport & Environment.

Acum, o noua propunere legislativa europeana vizeaza stabilirea unor standarde pentru emisiile furgonetelor, iar producatorii auto solicita inca o data extinderea perioadei de conformare, adica tinte mai relaxate si termene limite prelungite.

In fiecare zi, evz.ro va ofera o lectie de ecologie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *