La Paris poluarea aerului e la fel de nociva ca si tabagismul pasiv

La Paris poluarea aerului e la fel de nociv? ca ?i tabagismul pasiv
La Paris poluarea aerului e la fel de nociva ca si tabagismul pasiv
La Paris poluarea aerului e la fel de nociva ca si tabagismul pasiv

Semnal de alarma la Paris ! Un studiu publicat luni arata pentru prima data amploarea poluarii cu nanoparticule in capitala Frantei. Mai mici decat particulele fine dar foarte nocive, acestea au particularitatea de a intra adanc in plamani unde provoaca ravagii uriase. Studiul alarmant pune in cauza motoarele diesel si industria din jurul capitalei.

Imaginea folosita de autorii studiului este elocventa. Pe 13 decembrie 2013 strazile Parisului erau la fel de poluate precum o camera de 20 de metrii patrati ocupata de 8 fumatori ! In acea zi de la sfarsitul anului trecut, capitala Frantei trecea printr-unul din cele mai poluante momente ale sale din ultimii ani. O poluare foarte densa cauzata de traficul rutier, incalzirea cu lemne si activitatea industriala din jurul Parisului. Cu alte cuvinte, pentru parizianul de rand atmosfera de atunci era asimilabila cu tabagismul pasiv, spun autorii raportului citati de ziarul Le Monde.

Datele privind poluarea din Paris – si in particular cea cu nanoparticule, cele mai periculoase – au fost obtinute gratie unui balon urias amplasat, mai exact « ancorat », deasupra parcului André Citroën. Echipat de un an si jumatate cu un laser el poate astfel masura in continuu nanoparticulele prezente in aerul capitalei franceze.

Nanoparticulele, cele deci ale caror diametru nu depaseste 0,1 micrometrii, sunt extrem de nocive pentru om pentru ca intra foarte adanc in plamani si in circulatia sangvina si deci pot atinge vasele care duc la inima. Din 2012, OMS – Organizatia mondiala a sanatatii – considera particulele fine sau ultrafine drept cancerigene. Ele pot insa favoriza si bolile cardiovasculare sau astmul. Nu in ultimul rand, aceste nanoparticule pot avea incidente si asupra fatului, femeile insarcinate putand da nastere la copii subponderali. OMS spune ca din cele 7 milioane de decese anuale cauzate in lume de poluare, 2 milioane de datoreaza particulelor fine si ultrafine aflate in aer.

Studiul publicat acum este inedit intrucat pana acum poluarea era masurata doar cu aparate amplasate la sol pe marile axe rutiere. Ori acolo nu se gasesc decat particulele cu diametru mai mare. Balonul parizian folosit de aceasta data este asadar ca un fel de lupa, foarte precisà in plus, intrucat poate da si originea acestor nanoparticule. Poate spune deci daca ele provin de la combustia de energie fosila sau sunt de origine naturala. Pentru episodul din 13 decembrie anul trecut, expertii spun ca parizienii au stat atunci ca sub o uriasa saltea de praf.

La ce foloseste sa masuram cu precizie nanoparticulele ?

A le masura este foarte important pentru ca nanoparticulele sunt prezente masiv in aer. Astfel, in fiecare zi normala parizienii inhaleaza la fiecare respiratie o suta de mii de nanoparticule. Pe 13 decembrie 2013 acestea erau de 15 ori mai numeroase – si chiar de 30 de ori mai numeroase la ora 18 cand s-a inregistrat poluarea maxima !

Si cu toate acestea, in ciuda caracterului nociv al nanoparticulelor, nu exista reguli decat privind particulele mai mari. Iar aceste reguli si norme, stabilite de o directiva europeana, nu sunt nici macar ele respectate de Franta. Dealtfel Parisul face obiectul unui recurs in fata Curtii europene de justitie.

Fara indoiala ca studiul publicat acum nu va ramane fara urmari. Situatia este mult prea grava pentru ca Primaria sa nu ia niste decizii forte. Adjuncta ecologista a primaritei capitalei franceze va propune la inceputul anului viitor un ambitios plan de combatere a poluarii. Problema este ca el prevede scoaterea treptata din Paris – la orizontul anului 2020 – a masinilor cu motoare diesel. Cele care au fost privilegiate decenii la rand de industria auto franceza la imboldul liderilor politici. Asa se si explica de ce peste 60 la suta din masinile francezilor sunt diesel.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *