Rosia Montana – cronica unei tradari anuntate

0
70
Rosia Montana - cronica unei tradari anuntate
Rosia Montana – cronica unei tradari anuntate

Natiunea romana a fost obisnuita, de aproximativ sase decenii, sa accepte umilinte si tradari. In mlastina tradarilor de tot felul – fonduri europene fraudate, buget national jefuit, privatizari impotriva interesului national, falimentarea sistemului de sanatate, distrugerea scolii romanesti etc. – scandalul Rosia Montana reprezinta doar o mizerie in plus runcata pe obrazul natiunii noastre.

Daca inalta tradare de natiune si de stat a devenit o a doua natura a politicienilor romani si nu prea mai avem ce comenta, interesanta este insa privelistea convertirii constiintelor de catre aurul de la Rosia Montana, tocmai pentru ca are loc impotriva tuturor evidentelor si cu sfidarea impertinenta a interesului national. Presa romaneasca si organizatiile neguvernamentale care apara Rosia Montana au oferit numeroase detalii despre cum a fost tradat interesul national in aceasta afacere. Acum, cand deznodamantul acestei mari tradari nationale este aproape, nu ne ramane decat sa mai reamintim ca exista doi politicieni responsabili pe deplin pentru dezastrul care va urma la Rosia Montana, anume Traian Basescu, marele ”lobbyist” al RMGC si Victor Ponta, mana care semneaza sentinta de instrainare a resurselor naturale si de distrugere definitiva si ireversibila a patrimoniului natural, cultural si istoric de la Rosia Montana.

 

In acest scandal, Traian Basescu a fost primul politician care a sustinut fatis interesele RMGC, incalcand cam tot ce se putea incalca din neutralitatea stabilita de Constitutie pentru functia de presedinte al republicii. Inca de la primul sau mandat de presedinte al republicii, Traian Basescu s-a dovedit a fi un sustinator fatis al intereselor occidentale, cu precadere americane, in zona, chiar si atunci cand aceste interese erau evident contrare si potrivnice interesului national. Despre Traian Basescu nu putem spune ca este un recent convertit al aurului Iudei, caci el a fost dintotdeauna un politician slujitor nu al natiunii romane, ci al unor forte politice si financiare externe si straine fiintei noastre nationale.

 

Interventiile lui Traian Basescu in favoarea exploatarii zacamintelor aurifere de la Rosia Montana, de catre RMGC, prin utilizarea cianurilor, precum si in sustinerea exploatarii gazelor de sist printr-o alta tehnologie extrem de nociva pentru mediul inconjurator, sunt deja de notorietate. In ceea ce-l priveste, ne ramane decat firava speranta ca acest politician se va confrunta candva cu Justitia si va plati, conform legii, pentru tradarile comise. Probabil ca va fi salvat din mana Justitiei, asa cum a mai fost salvat, de cei pe care cu loialitate i-a slujit, tradand interesele nationale.

Politicianul care semneaza insa actul de instrainare si distrugere a tinutului Rosia Montana este Victor Ponta. Crescut si educat in aceeasi mentalitate ”a la Dinu Paturica”, Victor Ponta a uitat declaratiile pe care le facea acum ceva vreme impotriva proiectului celor de la RMGC.

In august 2011, despre scandalul Rosia Montana, atacandu-l pe rivalul sau politic Traian Basescu – devenit, intre timp, un fel de asociat si aliat in lupta de slujire a intereselor RMGC – Victor Ponta declara: ”Ca si in 2004, Traian Basescu isi protejeaza sponsorii din campanie, impotriva intereselor Romaniei. Cred ca mai intai trebuie sa discutam despre transparenta fondurilor Gold Corporation pentru a sponsoriza persoane politice si mass-media. Gold Corporation ar trebui sa faca publice toate persoanele politice, fie ca sunt de la PSD, PNL sau PDL, pe care le-a sponsorizat, pentru ca la Basescu stim sigur ca a fost, probabil si la Roberta Anastase. Altminteri, riscam sa avem in Romania cel mai grav caz de lobby si coruptie politica. Ca de fiecare data, Traian Basescu se gandeste doar la buzunarele sale si niciodata la interesele Romaniei”. Intrebat atunci daca sprijina sau nu continuarea exploatarii la Rosia Montana, Ponta a raspuns: ”Dupa ce aflu cati politicieni si cate ziare plateste Gold Corporation, pot sa imi fac o parere”.

 

 

In urma cu aproximativ un an si trei luni, in cadrul unei emisiuni tv, Victor Ponta a fost intrebat daca il suspecteaza pe presedintele Traian Basescu de anumite interese in cazul Rosia Montana. Ponta a raspuns afirmativ: ”Nu doar il suspectez, ci il acuz de faptul ca atunci cand esti in prima pozitie a tarii sau a doua, sau intr-o pozitie atat de importanta, nu poti sa faci lobby pentru o companie privata fara a fi categoric considerat ca interesat, nu stiu, poate politic, nu vreau sa spun mai mult decat atat.”

In aceeasi emisiune tv, Victor Ponta declara ca guvernul pe care il conduce nu va fi niciodata de acord cu proiectul Rosia Montana, daca nu se vor rezolva trei probleme, citam:”In primul rand, mediul. Pana nu avem toate garantiile cele mai bune, pentru ca avem o experienta trista la Baia Mare si o stiti foarte bine. Acolo compania a produs o catastrofa ecologica, a plecat si noi am ramas cu necazul. Deci, pana nu am toate garantiile de mediu nu mergem mai departe si nu eliberam autorizatia. Doi: pana nu renegociem participarea statului roman nu mergem mai departe si, trei, pana nu stabilim ca un proiect de acest gen nu se face pentru un presedinte sau un prim-ministru sau un om politic, ci se face pentru interesul Romaniei”.

Victor Ponta, banuim ca aflat sub asaltul comenzilor venite din partea stapanilor domniei sale, a ajuns intr-un fel de dedublare cel putin ingrijoratoare, daca nu chiar de domeniul patologicului, declarand acum aproximativ doua luni ca: O sa fiu sincer si o sa va spun ca eu, ca deputat, o sa votez impotriva (proiectului de lege initiat pentru exploatarea aurului de la Rosia Montana n.n.), dar pe de alta parte, ca prim ministru, nu am dreptul… (…) acum stiu mult mai bine ce am de facut: (…) in primul rand sa fac o administratie necorupta si mai performanta si in al doilea rand sa deschid Romania pentru tot ce inseamna investitii din toata lumea, fie ca vorbim de energie”.

Privind mizerabilul spectacol al tradarii nationale, ne amintim de vorba inteleapta a Eclesiatului: ”Nebunul este ridicat la dregatorii inalte, iar cei vrednici stau in locuri de jos.” (Eclesiastul 10, 6)

Vae victis!

* * *

Post scriptum:

Va ofer spre consultare o extrem de pertinenta si detaliata analiza a clauzelor favorabile intereselor private ale Rosia Montana Gold Corporation si contrare intereselor nationale, asa cum sunt cuprinse in proiectul de lege inaintat de guvernul Victor Ponta catre Parlamentul Romaniei, analiza postata pe Blogul ActiveWatch (materialul integral poate fi citit la adresa de Internet: http://blog.activewatch.ro/rubrica-cetateanului-necenzurat/romania-in-genunchi-acum-ori-niciodata/):

”1. RMGC poate deveni proprietarul sau concesionarul oricarui imobil necesar exploatarii miniere din perimetrul minier Rosia Montana asupra carora statul roman si/sau unitatile administrativ teritoriale detin un drept de proprietate publica sau privata – totul in numai 45 de zile de la depunerea unei solicitari formale, fara nici o dezbatere sau decizie locala si fara nicio licitatie publica.

2. In cazul in care un act sau o procedura de avizare aferenta proiectului a fost anulata (in instanta), autoritatile au obligatia de a elibera catre RMGC, in mai putin de 30 de zile, un act sau aviz nou care sa-l inlocuiasca pe cel anulat.

3. Actele premergatoare (procedurile, avizele etc.) obtinute de RMGC in vederea emiterii autorizatiilor finale nu au termen de valabilitate. Ele produc efecte ad infinitum et ultra, putand fi folosite oricand pentru legitimarea autorizatiei finale.

4. Desi conform Legii Minelor, Art. 22, oricarei companii miniere i se autorizeaza inceperea activitatilor miniere prevazute in licenta in termen de 180 de zile de la depunerea documentatiei si doar dupa depunerea garantiei financiare integrale pentru refacerea mediului, RMGC obtine aceasta autorizare in maximum 30 de zile si pe baza depunerii garantiei financiare pe numai un an din intreaga durata a exploatarii.

5. Perimetrul licentei RMGC nu are limite fixe. Agentia Nationala de Resurse Minerale are obligatia de a-l reconfigura oricand la cererea RMGC, in afara oricarei proceduri de reglementare.

6. RMGC va fi reprezentantul desemnat al Statului roman in procedura de expropriere a terenurilor necesare exploatarii miniere. Cu alte cuvinte: toti locuitorii Rosiei Montane care vor refuza sa-si vanda proprietatile vor fi dati afara de pe pamanturile lor, care vor reveni, dupa plata unei compensatii aflate propriu-zis la bunul plac al Companiei, in concesiune spre exploatare unei alte entitati private – Gold Corporation; actiunile propriu-zise de scoatere cu forta a localnicilor din ‘fostele’ lor gospodarii vor fi facute, foarte probabil, de unitati de securitate (citeste: paramilitare) private care totusi vor actiona cu o autoritate conferita de Stat. Se va evita astfel situatia neplacuta in care politisti, jandarmi sau militari romani exercita violenta asupra unor cetateni, totul fiind coafat sub aspectul unui conflict intre privati, in care lucratorii de securitate ai RMGC vor avea sprijinul legii.

7. RMGC va obtine direct de la Ministerul Economiei dreptul de concesiune asupra imobilelor expropriate din perimetrul exploatarii miniere, pentru o durata de 49 ani, fara a fi necesara inscrierea in Cartea Funciara.

8. RMGC are dreptul sa utilizeze si sa schimbe folosinta oricaror imobile expropriate din perimetrul minier, inclusiv a celor cu „destinatie speciala” (a se intelege: lacasuri de cult, monumente, ansambluri si situri istorice, cimitire, alte asezaminte de valoare nationala deosebita ori localitati urbane sau rurale in intregime), cu conditia de a realiza ‚replici’ pe alte amplasamente.

9. Daca, potrivit conditiilor stipulate in Legea minelor 85/2003, licenta de exploatare se acorda pentru maximum 20 de ani, cu drept de prelungire pe perioade succesive de cate 5 ani, licenta RMGC se poate prelungi pe perioade de pana la 20 de ani, la nesfarsit.

10. Daca, pentru indeplinirea conditiilor stipulate in Hotararea de Guvern 1076/2004 privind evaluarea de mediu pentru planuri si programe, chiar si cea mai putin complexa procedura de evaluare dureaza intre 8 si 12 luni, in cazul RMGC procedura de evaluare de mediu pentru planurile de urbanism (care in mod normal ar implica si consultarea statelor vecine potential afectate) trebuie sa se finalizeze in 3 luni.

11. In vreme ce, potrivit Hotararii de Guvern 1076/2004, Legii 350/2001 si Ordinului Ministrului Mediului nr. 117/2 februarie 2006, acordul de mediu pentru autorizatia de construire se poate elibera numai dupa detinerea avizului de mediu pentru planul de urbanism aferent, RMGC il poate obtine si concomitent, ba chiar inaintea avizului de mediu pentru planul de urbanism.

12. In timp ce orice autorizatie de construire are (potrivit Legii 50/1991, Art. 7, pct. 5) o perioada de valabilitate de cel mult 12 luni de la data emiterii, interval in care detinatorul este obligat sa inceapa lucrarile, RMGC poate incepe lucrarile in termen de 36 de luni de la data emiterii autorizatiei de construire, autorizatia sa fiind valabila pe termen nelimitat.

13. RMGC poate obtine concomitent, in baza unei solicitari unice, autorizatiile de desfiintare si autorizatiile de construire, daca pentru desfasurarea lucrarilor de constructii aferente proiectului este necesara si desfiintarea unor constructii sau amenajari existente.

14. RMGC poate sa includa in intravilan terenurile cu categoria de folosinta pajiste din perimetrul proiectului minier si le poate scoate din circuitul agricol in termen de 30 de zile de cand face o cerere in acest sens. Autoritatea centrala sau locala, in acelasi termen, este obligata sa-i acorde o suprafasa echivalenta de teren aflat in domeniul public sau privat al Statului pentru „refacerea” suprafetei de pajiste afectate.

15. RMGC poate reloca monumente ale naturii existente in cadrul perimetrului proiectului minier.

16. RMGC poate include in intravilanul localitatii terenurile forestiere aflate in perimetrul minier si poate dobandi proprietatea unor terenuri aflate in perimetrul minier, fara respectarea dreptului de preemptiune al Statului la cumpararea de paduri care constituie enclave in fondul forestier proprietate publica a statului sau sunt limitrofe acestuia, la pret si in conditii egale.

17. RMGC poate desfasura lucrari miniere pe acele terenuri pe care Legea Minelor, Art. 11, interzice strict desfasurarea oricarei astfel de activitati – amplasamente ale unor monumente istorice, culturale, religioase, situri arheologice de interes deosebit, rezervatii naturale, zonele de protectie sanitara si perimetrele de protectie hidrogeologica ale surselor de alimentare cu apa.

18. Daca, potrivit Art. 5, alin 16 al OUG 43/2000, in cazul zonelor cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator, pana la descarcarea de sarcina arheologica, autorizarea de construire se suspenda, in cazul RMGC aceasta ramane in vigoare, iar companiei nu ii este afectat dreptul de a executa lucrari miniere pe restul suprafetei de teren ce face obiectul autorizatiei de construire.

19. RMGC nu are obligatia sa obtina certificate de descarcare de sarcina arheologica pentru zonele cu patrimoniu arheologic reperat – terenuri delimitate conform legii, in care urmeaza sa se efectueze cercetari arheologice pe baza informatiilor sau a studiilor stiintifice care atesta existenta subterana ori subacvatica de bunuri de patrimoniu arheologic, susceptibile sa faca parte din patrimoniul cultural national.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here