Transalpina, o investitie absurda

0
74
Transalpina, o investitie absurda
Transalpina, o investitie absurda

Zis si drumul taranilor care vor sa spuna ca au fost in excursie la munte, in adidasi Mike si trening mov, sau al gospodinelor extaziate de „natura patriei” care pun pe Facebook 100 de poze trase de pe bordul BMW-ului cu numar de Ruse, Transalpina e un drum national inutil ce suie la 2150m pentru un trafic care nu exista, de la Novaci la Obarsia Lotrului si apoi catre Transilvania; sau, atata cat este in sezon si weekenduri, produce doar daune pentru mediu si nimic altceva.

In rest, sta inchis jumatate de an si trebuie intretinut cu costuri mari cand se redeschide. Este sub-standard in multe sectiuni, fiind lipsit de marcaje, parapeti si avand o geometrie ce nu permite accesul autocarelor sau masinilor de marfa (nu ca ar avea ele de ce sa vina pe aici). Pe traseu nu e nimic interesant de vazut decat soseaua in sine, care serpuieste peste niste pasuni, oferind motoristului satisfactia oarecum platonica de a fi urcat la cel mai inalt punct din tara pe un drum national asfaltat si a povesti apoi vecinilor despre asta.

Aceasta investitie a fost contractata in mare viteza de CNADNR sub mandatul dizidentului Ludovic Orban, in 2008; a fost realizata de firma lui Nelutu Iordache (omul cu avionul); si a costat 380 milioane Euro. Cu banii astia faceai doua centuri ocolitoare in jurul unor municipii care nu le au si astfel gatuie traficul pe segmente de drum european (Bacau, Slatina, etc). Sau, cu 10% din costuri reparai DN7A care urca pe Lotru la noua si excelenta partie de schi de la Vidra, un drum normal, util si pentru localitatile din zona si care poate sta deschis tot timpul anului, fiind pe o vale. Si pentru ce s-a facut Transalpina? Pentru ca aveau diversi burta-verde regionali viloace-pensiune la Ranca – un loc oribil, un fel de Pipera montana unde nu-i recomandabil sa calcati – incepute inainte de criza pe Sapard si intrate in faliment dupa, deci in mare disperare dupa vad comercial. Dupa cum stie lumea din zona, drumul a fost prima oara deschis si pavat in 1938, fiind inaugurat de Carol al II-lea.

Era o perioada cand si prin alte parti de Europa se construiau sosele asa-zis strategice pe creste de munti: vezi celebrul Grossglockner in Austria, care are si un mic muzeu atasat, sau alte asemenea; de fapt toate au fost in primul rand scheme de investitii publice anti-criza, dupa conceptia de atunci. Numai ca asta se petrecea acum 80 de ani iar de atunci s-au invatat o gramada de lectii din greseli pe care in Europa nu le mai repeta nimeni azi. Ideile despre trafic rutier si promovarea turismului s-au schimbat cu totul. Ceausescu a fost ultima fosila care isi inchipuia ca soselele pe varfuri de munti au ceva strategic in ele si se ferea ca naiba de autostrazi puse firesc pe loc larg, sa merga tot crestinul pe unde are treaba, de teama ca nu cumva sa ne invadeze mai usor rusii cu tancurile.

Asa ca ramane intrebarea: cand CNADNR sta cu banii dramuiti si se plange ca n-are cu ce cofinanta proiectele europene, sau programul national de reabilitare de DN, teoretic unul bun, dar intarziat, cine a dat aprobare-fulger sa se cheltuie 380 milioane pe o aberatie care merge de nicaieri, nicaieri, nu figura sn ordinea de prioritati, pe care n-a existat consultare si nici vreun studiu serios de impact economic? Raspunde cineva?

Nu cred: cand ma uit cum se leaga ecologistii cu cravata rosie de cate un tei scorburos ce sta sa cada peste taraba cu kebab din Obor, sau si dau unlike lu’ imperialistu’ Verheugen, dar nu zic nici carc la astia 100km care taie degeaba Parangul sn doua, admiratia mea pentru Orban&comp creste si mai mult.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here