Lider in Europa, Canah International si-a inceput activitatea in 2008, initial pe o piata de nisa, mizand pe exporturi constante in 3 continente, astfel ca la sfarsitul acestui an sa preconizeze o cifra de afaceri de 4 milioane de euro.
Peste 80% din productia fabricii merge catre Europa (Anglia, Finlanda, Suedia, Danemarca, Germania, Belgia, Olanda, Franta, Cehia, Slovenia, Italia), Statele Unite si Israel sub trei forme: produse marca proprie, produse cu marca importatorilor sau vrac (aici inregistrandu-se cea mai mare cerere).
„In 2007, cand am inceput business-ul, am decis sa ne orientam catre pietele externe, deoarece acolo exista deja cerere. In Romania ne-am lovit in prima faza de reticenta consumatorilor, care nu cunosteau proprietatile canepei si atunci era nevoie de educare, lucru pe care farmacistul singur nu-l putea face. Cu timpul, consumatorii romani au inceput sa cunoasca efectele benefice ale uleiului de canepa si chiar sa-l recomande celor din jur, iar acest lucru se intampla si in cabinetele medicale, ca si tratament adjuvant. Acum volumul vanzarilor pe piata locala are o crestere lunara de peste 5%, ceea ce este semnificativ pentru o piata de nisa, motiv pentru care avem in plan sa investim intr-o campanie de promovare a produselor in Romania”, a explicat Dan Lazarescu, administrator si actionar majoritar Canah International.
In ceea ce priveste limitarile, in cea mai mare parte Canah International se loveste de imposibilitatea folosirii resurselor locale, in prezent fiind nevoiti sa importe materia prima in proportie de 99.5% din Franta si China,restul fiind luat din productia interna.
„Daca la inceputul anilor ’90, in Romania se cultivau peste 150.000 hectare de canepa, in prezent se mai cultiva doar cateva sute de hectare. Astazi, canepa a devenit o cultura de nisa si se intinde pe suprafete reduse de aproximativ 10.000 hectare la nivelul intregii Uniuni Europene. La nivel global aproximativ 30 de tari din Europa, Asia, America de Nord si de Sud permit cultivarea canepei, cel mai mare furnizor fiind China. In 2006 cand am inceput business-ul in Salonta, ni s-au alaturat 21 de cultivatori romani, dintre care 3 bio-certificati, care in primul an au contractat pentru cultivare 260 de hectare. Apoi statul a retras subventia de cultivare a canepii pentru samanta, ceea ce a dus in 2007 la disparitia lor”, a adaugat Lazarescu.
Piata produselor certificate ecologic reprezinta o alta oportunitate locala, Canah International alegand varianta culturilor bio inca din 2007, pe de-o parte pentru ca modul de viata ecologic reprezinta filosofia companiei, iar pe de alta parte pentru ca in Europa si SUA, alimentatia ecologica cunoaste crestere continua.
„Spre deosebire de Europa, unde vanzarile din produse bio sunt mai mari decat cele nespecificate ecologic, in Romania raportul este invers, desi acestea cresc procentual de la an la an, reprezentand aproximativ 10% in momentul de fata pe piata locala. Trendul bio se poate observa si din varietatea produselor disponibile pe rafturile din Romania, hipermarketurile incep sa aloce spatii dedicate coltului bio, insa la noi in tara nu vedem o crestere spectaculoasa in urmatorii 2-3 ani, deoarece pretul produselor certificate ecologic este inca un element prohibitiv raportat la nivelul veniturilor”, completeaza Dan Lazarescu.