Utilizarea documentelor virtuale si a semnaturii electronice in cazul proiectelor europene ar reduce semnificativ timpul alocat diferitelor etape ale proiectelor, precum si consumul de hartie la nivelul UE, este de parere europarlamentarul Petru Luhan. Acesta a solicitat Comisiei Europene sa modifice procedurile clasice de aplicare si raportare pentru proiectele derulate din fonduri UE pentru asigurarea accesului rapid si transparent al beneficiarilor la sursele de finantare europene.
Comisia Europeana are responsabilitatea sa se asigure ca fondurile comunitare sunt bine cheltuite si sa ia masuri pentru a simplifica programele sale de cheltuieli, in scopul de a reduce birocratia, povara administrativa si costurile pentru beneficiarii de fonduri si pentru toate partile implicate.
„Atat debirocratizarea cat si gestionarea eficienta a resurselor sunt prioritati importante ale Uniunii Europene. Este si cazul fondurilor europene. Comisia Europeana trebuie sa incurajeze si sa stimuleze autoritatile nationale pentru proiectarea unor sisteme de management si control cat mai putin birocratice. Constatam de asemenea ca, pentru fiecare proiect european in parte, este nevoie de o cantitate impresionanta de documente tiparite, incepand cu aplicarea pentru accesarea fondurilor si pana la raportari. In plus, utilizand metodele clasice de corespondenta intre beneficiar si organismul care gestioneaza fondurile, se pierde timp pretios”, a precizat Petru Luhan.
Potrivit companiilor de cercetare, 80% dintre angajati consuma, in medie, 30 de minute pe zi cautand informatii, in timp ce 60% consuma o ora sau mai mult recreand documente care exista deja. Prin folosirea unei solutii informatizate a documentelor, gradul de imbunatatire al activitatii creste cu cel putin 50%, iar aprobarea documentelor se reduce de la saptamani la ore.
Metodele „clasice” ar putea fi cu succes inlocuite cu documente semnate si transmise electronic. „Acum avem la dispozitie solutii tehnice care ne pot usura munca. Beneficiarul poate foarte bine sa transmita documentatia electronic si raspunsurile pot veni in acelasi fel. Daca toata corespondenta s-ar desfasura astfel fondurile ar putea fi puse la dispozitie mai rapid iar consumul de hartie s-ar reduce. Un alt avantaj al utilizarii documentelor electronice este acela ca ele pot fi conectate la sisteme integrate.