AFP: Europenii circula cu trenul, romanii prefera masina pentru ca trenurile au intarzieri foarte mari

Daca europenii prefera sa circule cu trenul – un mijloc de transport mai rapid si care protejeaza mediul, in Romania, numarul celor care aleg calea ferata s-a micsorat de sase ori in ultimii 20 de ani, potrivit AFP. In plus, viteza unui tren de calatori este de 50 de kilometri pe ora, in timp ce standardul european este de 160 de kilometri pe ora.protectia mediului

La o scurta plimbare prin orice oras din tara rar vezi un loc liber de parcare, claxoanele masinilor te innebunesc, iar autostrazile sunt pline ochi. Si asta pentru ca numarul masinilor s-a triplat in 20 de ani, trecand de la 1,3 la patru milioane, romanii indreptandu-se catre un „lux” rar in perioada comunista, potrivit agentiei AFP.

Daca romanii au prins gustul masinilor, europenii s-au orientat catre reteaua feroviara. In schimb, numarul romanilor care calatoresc cu trenul s-a micsorat de sase ori, ajungand de la 407,9 milioane la 70,3 milioane, potrivit Institului de statistica. Iar, anul acesta cifrele vor si mai mici. „Traficul ar putea scadea cu 10 la suta in 2010”, a declarat Liviu Pescarasu, directorul departamentului de calatori al companiei feroviare nationale CFR.

Si francezii au renuntat la tren pentru masini

„Ce se intampla acum in Romania este similar cu ce s-a petrecut in Franta, in a doua decada a anilor 20, cand s-a renuntat la tramvaie pentru ca se credea ca masinile sunt viitorul”, explica Stefan Roseanu, secretarul general al Asociatiei Industriilor Feroviare. Franta a reinceput sa foloseasca tramvaiele, dupa ce protectia mediului a devenit o ingrijorarea globala.

De ce renunta romanii la calatoria cu trenul

Conditiile precare de transport si intarzierile care pot ajunge la doua-trei ore ii fac pe romani sa renunte la transportul feroviar. Viteza unui tren de calatori este de 50 de kilometri pe ora, in timp ce standardul european este de 160 de kilometri pe ora. In plus, intre orasele turistice Sibiu si Brasov, legaturile directe sunt intrerupte de mai multe luni din cauza unui pod avariat.

40% din caile ferate trebuie reparate

Potrivit datelor oficiale, 40 la suta din caile ferate si 96 la suta din podurile feroviare au nevoie de reparatii majore. Reprezentanti ai Comisiei Europene spun ca Romania trebuia sa ia imediat masuri pentru a imbunatati infrastructura feroviara, iar faptul ca tot mai multi cetateni renunta la calatoria nu trenul nu e este un lucru bun pentru economia autohtona.

Infrastructura pune piedici productiei

Din cauza infrastructurii deficitare, Ford nu reuseste sa exporte 1.000 de masini pe care vrea sa le produca pe zi la Craiova, a explicat, recent, Mark Gitenstein, ambasadorul Statelor Unite.

Exista si linii de cale ferata care sunt in renovare in cadrul proiectelor europene, cum ar fi cea intre Constanta si Bucuresti. Acest traseu de 225 de kilometri este parcurs in prezent cel mai adesea in cinci ore, o durata mai mare decat in perioada comunista. Durata acestuia trebuie redusa la doua ore si 30 de minute la jumatatea lui 2011, potrivit lui Radu Berceanu, ministrul Transporturilor. O alta problema sunt furturile de sine, iar nenumarate accidente s-au produs tocmai pentru ca sinele au fost dezmembrate.

Restrictii de viteza vor persista totusi pana in 2015, renovarea podului peste Dunare nefiind luata in considerare initial, avertizeaza directorul adjunct al proiectelor europene pentru CFR, Radu Irimia. Pe o portiune renovata cu fonduri europene intre Bucuresti si Campina, lipsa de intretinere conduce din nou la restrictii de viteza, a declarat pentru AFP o sursa din domeniu. Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, care nu a raspuns intrebarilor AFP, a spus in nenumarate randuri ca lipsa fondurilor intarzie modernizarea infrastructurii feroviare.

Dupa ce a primit 610 milioane de euro de la Uniunea Europeana, Bucurestiul dispune, din 2007, de 1,85 de miliarde de euro pentru infrastructura feroviara, dar inca nu a primit acesti bani. Taxa de utilizare a infrastructurii (TUI) este singura sursa de finantare a caii ferate, bugetul de stat neputand sa faca fata costurilor de intretinere. De aceea, la noi, aceasta taxa este mai mare ca in Europa: costa intre noua si 14 euro/tren-kilometru. In alte state sunt tari in care TUI este sub un euro.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *