Al Gore isi face armata verde

Laureatul Nobel pentru Pace vrea sa-i determine pe alesii din Congres sa actioneze impotriva incalzirii climatice

Fostul vicepresedinte american Al Gore a lansat ieri o campanie de mobilizare a unei armate de 10 milioane de voluntari ecologisti care, prin actiunile lor, sa-i forteze pe politicieni sa ia masuri concrete pentru prevenirea incalzirii climatice.

Armata va avea de doua ori numarul militantilor care au marsaluit impotriva razboiului din Vietnam sau pentru respectarea drepturilor civile, in anii `60. Campania dispune de fonduri fara precedent, in valoare de peste 300 milioane de dolari, si include reclame televizate in emisiuni populare si actiuni on-line.

Unul dintre cei mai vizibili luptatori pentru ecologie, laureatul Premiului Nobel, Al Gore, prezideaza Alianta pentru Protectia Climei (APC), promotoarea campaniei. In urmatorii trei ani, APC intentionea-za sa cheltuiasca nu mai putin de 300 milioane de dolari pe pu–blicitate te-le–vizata si ac-tiuni on-line, pentru a face incal-zirea cli-ma-tica una dintre cele mai importante probleme pe agenda politicienilor americani.

Initiativa „Noi” dispune de fonduri fara precedent in istoria campaniilor publice americane, implicand un numar-record de militanti ecologisti

Tehnologia exista

„Putem rezolva criza cli-matica, insa acest lucru presupune o schimbare majora in angajamentul opiniei publice. Tehno-logia exista, insa alesii nostri nu au deocamdata voin-ta politica pentru a lua ma-surile curajoase care se impun. Cand politicienii vor auzi o cerere clara si ferma din partea poporului american, atunci ei o vor asculta”, a declarat Al Gore la lansarea cam–paniei.

Campania, intitulata „We” (noi, n.r.), va cuprinde o serie de materiale video, un website – wecansolveit.org – si mai mul-te reclame televizate. Acestea vor fi difuzate in cadrul unor emisiuni foarte populare in SUA, precum „American Idol”, „House” si „Law & Order”.

Prima reclama com–para lupta impo-triva incal-zirii climatice cu debarcarea trupelor americane in Nor-man-dia, in tim–pul celui de-al Doi-lea Raz-boi Mondial, dar si cu lupta pentru dreptu-rile civile din America si eforturile trimiterii unui echipaj de astronauti pe Luna.

„Nu am asteptat pe nimeni altcineva sa rezolve aceste probleme istorice. La fel, nu putem astepta pe altcineva sa rezolve criza climatica globala. Trebuie sa actionam acum”, se arata in comentariul care insoteste imaginile, citit de actorul Willian H. Macy.

Viitoarele reclame vor avea ca „vedete” mai multe personalitati americane foarte populare, dar fara vreo legatura evidenta cu cauza ecologista: activistul pentru drepturile civile Al Sharpton, predicatorul Pat Robertson sau cantaretii de muzica country Toby Keith si Dixie Chicks.

Site-ul wecan-solveit.org are ca scop crearea unei presiuni asupra viitorului presedinte al Americii pentru ca acesta sa sustina masuri mai dure de reducere a emisiilor poluante in timpul adre-sarilor in fata Congresului si sa-si asume un rol de lider in rene-gocierea tratatului de la Kyoto.

Cea mai ambitioasa campanie din SUA

„Ceea ce este unic in aceasta campanie este ca, pentru prima oara, vom fi capa-bili sa ajungem la publicul mare prin intermediul televiziunii, prin mass-media, prin organizatii ale comunitatilor si chiar on-line”, a declarat Catherine Zoi, seful executiv al Aliantei.

Potrivit acesteia, 9-10 procente din americani s-au implicat deja activ in miscarea impotriva incalzirii climatice, in vreme ce 80% din americani sunt constienti de aceasta problema. Potrivit liderilor ecologisti ame-ricani, initiativa lui Al Gore reprezinta cea mai ambi-tioasa campanie publica lansata vreodata in Statele Unite.

„Este vorba de implicarea unor resurse fara precedent in politica americana”, a declarat Philip Clapp, responsabil al Pew Environmental Group. Campania este la fel de ambitioasa in obiectivele pe care si le propune.

Pentru a-si largi aria de actiune, APC a contactat organizatii foarte diverse, de la activa Girl Scouts (fetele cercetase, n.r.) si pana la sindicatele din industria otelariei. Intr-un interviu acordat ziarului „Washington Post”, Gore s-a declarat preocupat de faptul ca, pana acum, politicienii americani nu numai ca nu au sustinut, ba chiar au impiedicat adoptarea unei legislatii pentru combaterea incalzirii globale.

Opinia publica, motorul actiunii

„Criza climatica se loveste de obisnuinte si tendinte atat de batute in cuie, incat alesii din ambele zone ale spectrului politic sunt foarte timizi atunci cand e vorba sa adopte actiuni indraznete in lipsa unei cerinte clare din partea opiniei publice. Singurul mod de rezolvare a crizei este schimbarea modului in care opinia publica o percepe”, a explicat Gore.

Noi locuri de munca

Activistii ecologisti spun ca este crucial ca aceasta campanie sa se concentreze asupra locurilor de munca in industria verde si a altor consecinte pozitive ale trendului ecologist, in loc sa se ocupe de costurile potentiale.

„Sper in mod special ca, in campania lor publicitara, sa scoata in evidenta avantajele economice ale tendintei ecologiste”, a declarat, pentru „The Guardian”, Reid Detchon, director executiv pentru energie si schim–
bari climatice din cadrul ONU.

„Mai ales in perioade de recesiune sau instabilitate economica, oportunitatile pentru noi locuri de munca si noi afaceri sunt foarte mari”, a subliniat acesta.

Toate incasarile filmului „Un adevar incomod” au fost donate

Campania a primit un sprijin financiar important din partea lui Al Gore. Fostul vicepresedintre american a donat toate incasarile de pe urma filmului sau oscarizat, „Un adevar incomod”, dar si banii primiti dupa castigarea Premiului Nobel pentru pace si veniturile de la compania la care lucreaza.

„Filmul -Un adevar incomod- al lui Al Gore a avut un efect incredibil de puternic in constientizarea opiniei publice. Singurul lucru pe care nu l-a facut a fost acela de a le spune oamenilor cum poate fi rezolvata problema.

Aceasta campanie va spune oamenilor ca sunt pasi pe care trebuie sa-i facem in viata noastra de zi cu zi, insa la final va fi nevoie si de liderii nostri politici pentru a rezolva problema”, a declarat Chris Miller, director al campaniei Greenpeace impotriva incalzirii climatice.

Constientizarea publicului nu este insa un lucru atat de usor. Al Gore vrea reducerea cu 90% a emisiilor cu efect de sera pana in 2050, un obiectiv mai mare decat al actualilor candidati democrati la presedintia americana, Hillary Clinton si Barack Obama, care sunt in favoarea unei reduceri de 80%.

300 milioane de dolari reprezinta fondurile de care dispune campania lui Al Gore

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *