Apa din canalizari, combustibil pentru autobuzele din Norvegia

Norvegienii vor pune in circulatie in capitala tarii, Oslo, autobuze ce vor fi alimentate cu biometan obtinut din apele uzate. Regatul Norvegiei a alocat, de curand, peste 400 miliarde de dolari pentru producerea de energie din surse regenerabile.
autobuze cu biometan
Peste o treime din teritoriul Norvegiei, tara in care se afla nenumarati ghetari, iar fiordurile reprezinta unele dintre cele mai spectaculoase peisaje din lume, se afla dincolo de cercul polar.

Stat bogat in petrol, gaze si paduri, principalele resurse minerale aflandu-se in Marea Nordului, Norvegia face investitii puternice in energiile regenerabile, o parte din fonduri fiind orientata si spre protectia mediului.

Peste 400 miliarde de dolari au fost alocate, de curand, energiei verzi, iar organizatiile de mediu au cerut autoritatilor ca banii proveniti din comertul cu petrol sa fie investiti pentru colectarea si stocarea emisiilor de gaze cu efect de sera.

Al cincilea exportator de petrol, la nivel mondial, inainte de cel de-al Doilea Razboi Mondial nu avea electricitate suficienta, o cincime din populatia acestui stat neavand acces, in acea perioada, la reteaua electrica.

Criza petrolului din 1973 a starnit interesul internatio-nal pentru sursele de energie regenerabila atat ca masura mai putin costisitoare, cat si din grija fata de mediu.

Formele de energie regenerabila, care se afla intr-o continua dezvoltare, sunt energia valurilor, energia eoliana, masinile termice si noi forme de bioenergie reprezentate de biomasa si biocombustibili.

Autobuze cu biometan in Oslo

Ingeniosi in materie de energie verde, norvegienii s-au gandit sa puna in circulatie in capitala tarii, Oslo, autobuze ce vor fi alimentate cu biometan obtinut din apa menajera care se -scurge in canalizari. Ambitia edililor este ca orasul lor sa fie unul verde, Oslo fiind renumit pentru politicile sale de mediu. Folosirea biometanului pentru transportul public va contribui la protejarea mediului, dar si la reducerea emisiilor de carbon prin eliminarea carburantilor conventionali.

Biometanul poate fi extras din apa menajera care se varsa in canalizarile orasului. Microbii descompun apa uzata, obtinandu-se astfel biogazul, care va fi transformat in biometan, prin prelucrare, si va fi folosit de catre motoarele masinilor din transportul public.

Deocamdata, gazele care provin din apele uzate stranse in canalizarile din Oslo sunt stocate intr-o centrala de colectare a apelor uzate, unde ard mocnit, emitand 17.000 tone de dioxid de carbon. Insa, din septembrie 2009, gazul va fi captat si transformat in biometan, facand sa ruleze pe strazile capitalei norvegiene aproximativ 200 de autobuze.

Motoarele diesel ale autobuzelor nu vor avea nevoie de modificari majore pentru a fi adaptate la noul tip de carburant, care va fi stocat in niste minicisterne speciale, agatate deasupra masinilor. Singura problema, care nu este de neglijat, este legata de zgomotul pe care este posibil sa-l faca autobuzele in timpul mersului, avand in vedere ca greutatea lor va creste considerabil din cauza minicisternelor cu biometan.

Printre cele mai bogate tari

In Oslo, poluarea din transportul public a crescut din anul 2000 pana in prezent cu 10%, contribuind astfel cu mai mult de 50% la totalul emisiilor de carbon din oras.

Avand in vedere ca Norvegia s-a angajat sa-si reduca emisiile poluante pana in 2050, noul proiect din transportul public vine in sprijinul acestei decizii. Starea hidroenergetica a acestei tari este considerata un atu si, in acelasi timp, Norvegia se numara printre primele state din lume in ceea ce priveste productia de gaze naturale sau utilizarea hidrogenului ca sursa de energie, iar cercetarea in domeniul tehnologiilor prietenoase cu mediul se afla intr-un stadiu avansat.

Norvegia furnizeaza 21% din cantitatea de gaz importata de Europa, fata de 41% cat ofera Rusia. Productia tarii scandinave a crescut semnificativ in ultimii ani, in conditiile in care numeroase tari europene o prefera ca alternativa la gazul rusesc.

„Bateria electrica” a Europei

Ministrul norvegian al Energiei si Petrolului, Aaslaug Haga, anunta anul trecut intentia Guvernului de la Oslo de a dezvolta ferme eoliene in valoare de 44 miliarde de dolari pana in 2050. Prin aceasta investitie, Regatul Norvegiei ar putea contribui semnificativ la indeplinirea obiectivelor Uniunii Europene privind producerea de energie din surse regenerabile. Pana in 2020, 20% din cantitatea de energie electrica din statele europene trebuie asigurata din astfel de surse.

Centrala electrica cu apa sarata

Prima centrala din lume care va folosi apa de mare pentru a produce o noua forma de energie regenerabila, energia osmotica, va fi construita de norvegieni langa Oslo.

Centrala, de dimensiuni mici, va genera energie folosind diferenta de presiune dintre apa sarata a marii si apa dulce, prin exploatarea energiei naturale ce rezulta in urma procesului de osmoza.

Compania norvegiana Statkraft, care se ocupa de acest proiect, a finalizat prototipul centralei la sfarsitul anului trecut si apreciaza ca in 2015 va incepe livrarea electricitatii, pana atunci urmand sa-si puna la punct tehnologia.

Energia osmotica este nepoluanta si compania norvegiana sustine ca prin aceasta tehnologie ar putea produce pe viitor, la scara mondiala, 1.600 de terawati pe ora, de 13 ori mai mult decat productia hidroelectrica anuala a Norvegiei.

Interes pentru Romania

Specialistii de la compania norvegiana Rainpower sunt interesati sa investeasca in Romania intr-un nou proiect pentru construirea unei hidrocentrale ori sa cumpere una dintre hidrocentralele mai vechi.

Rainpower are deschise birouri in China, Spania, Portugalia, Elvetia, Angola, Turcia si in state din America Latina. Firma, infiintata in urma cu 150 de ani in Norvegia, este specializata in producerea energiei electrice din resurse hidroenergetice si in furnizarea de echipamente hidromecanice.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *