Apocalipsa Bio

Comoditatea ne infometeaza: productia de biocarburanti a afectat rezervele de hrana ale populatiei * Pretul alimentelor a crescut cu 75%, aducand 100 de milioane de oameni in pragul saraciei

Omenirea a ajuns in impas: ori moare de foame, ori din cauza poluarii. Schimbarile climatice resimtite tot mai mult la nivel global au determinat cea mai mare parte a guvernelor lumii sa ia masuri pentru stoparea degradarii mediului, masuri care au dus, in cele din urma, la secatuirea rezervelor de hrana pentru populatie. Cele mai atinse de aceasta politica s-au dovedit a fi zonele cele mai sarace ale lumii, precum Africa. In aceste conditii, responsabili la nivel mondial au inceput sa puna la indoiala corectitudinea utilizarii resurselor de hrana pentru producerea de energie curata si se pregatesc de noi strategii.
Transporturile sunt responsabile de o parte insemnata a gazelor cu efect de sera emise in atmos-fera, astfel ca au o contributie semnificativa pentru schimbarile climatice resimtite. De aceea, s-a ajuns la concluzia ca poluarea generata de arderile carburantilor petrolieri poate fi combatuta prin utilizarea de carburanti rezultati din produse vegetale (n.r. – biocombustibili), precum porumbul, soia, floarea soarelui sau sfecla de zahar. In plus, biocarburantii reprezinta o alternativa care prelungeste „viata” erei petrolului. Numai ca, in acest mod, resursele de hrana au fost diminuate, rezultatul imediat fiind cresterea pretului la produsele alimentare.

Noii combustibili vor lovi in primul rand populatia saraca

Scumpirea alimentelor a adus 100 de milioane de oameni sub pragul saraciei, starnind revolte din Bangladesh si pana in Egipt, potrivit Bancii Mondiale, dar liderii mondiali au pus cresterea pretului combustibililor si ali-mentelor pe seama „primei crize economice reale a globalizarii”.

Problema morala
Cel mai dur se pare a fi un raport, nepublicat, al Bancii Mon-diale, care arata ca biocom-bustibilii au cauzat majorarea preturilor alimentelor la nivel mondial cu 75%, se arata intr-un articol din The Guardian. Pe de alta parte, Guvernul SUA a dat publicitatii ca biocarburantii au condus la majorarea pretului alimentelor cu doar 3%, ceea ce ar explica decizia BM de a nu face public acest raport. Autorul documentului considera ca majorarea cererii din partea Indiei si Chinei, devenite unele dintre cele mai mari piete ale lumii, nu a reprezentat cauza avansului costurilor alimentelor. „Cresterea rapida a venitului in statele in curs de dezvoltare nu a condus la o crestere ridicata a consumului global de cereale si nu a reprezentat un factor important pentru avansul mare al preturilor acestora”, se arata in raportul mentionat.
In schimb, stimulentele acordate de Europa si Statele Unite pentru utilizarea pe scara larga a biocombustibililor au sustinut cel mai mult avansul preturilor alimentelor.

„Fara productia de biocom-bustibili, rezervele globale de grau si porumb nu ar fi scazut semnificativ, iar cresterea preturilor cauzata de alti factori ar fi fost moderata”, precizeaza do-cumentul. Astfel, in perioada 2002 – februarie 2008, alimentele de baza s-au scumpit cu 140%, cresterea provocata de scumpirea energiei si a fertilizatorilor fiind de 15%, iar cea generata de productia de biocombustibili depasind 75%.

Fisa biocombustibililor
Bioetanolul este produs din cereale, iar combustibilul biodiesel poate fi obtinut din produse precum rapita si floarea soarelui, si este utilizat la motoarele Die-sel. Biocombustibilul poate fi ameste-cat in proportii diferite cu motorina, pentru a crea un amestec care se utilizeaza drept carburant. In cantitati mici in carburantii fosili, biocombustibilii nu impun modifi-carea motoarelor masinilor. Biodieselul reduce cu aproape 90% emisiile de dio-xid de carbon si cu 98% pe cele de sulf.
Statele Unite este liderul industriei de biocarburanti, cu o productie, in 2006, de 18,9 miliarde de litri, fiind urmata de Brazilia, cu 17,3 miliarde de litri, in timp ce UE a reusit sa produca doar 1,6 miliarde de litri in colaborare cu SUA. Bioetanolul este produs in SUA din porumb, iar Brazilia foloseste trestie de zahar. UE utilizeaza un amestec format din grau (36%), alcool brut (22%), sfecla de zahar (16%) si secara (15%).

Aberatia UE
Raportorul special al Natiunilor Unite pentru dreptul la alimentatie, Jean Ziegler, a declarat ca producerea masiva de biocarburanti reprezinta „o crima impotriva umanitatii” din cauza impactului sau asupra cresterii preturilor alimentare mondiale.
Dominique Strauss-Kahn, directorul general al Fondului Monetar International (FMI), a fost si mai transant.
„Producerea de biocarburanti pe baza plantelor cerealiere pune o <>, in contextul crizei alimentare care face ravagii in tarile sarace”, a declarat, recent, acesta.
Uniunea Europeana si-a asumat o tinta destul de indrazneata de reducere a gazelor cu efect de sera rezultate din transporturi. Pentru anul 2020, se preconizeaza ca 10% din carburantii rutieri sa fie bio. Specialistii au atras atentia ca aceste obiective depasesc cu mult capacitatile de productie agricola ale tarilor industrializate din emisfera nordica. Europa ar trebui sa dedice 70% din terenurile sale arabile pentru a-si respecta angajamentul, iar toate recoltele de porumb si de soia din Statele Unite ar trebui sa fie transformate in biocarburanti. Un raport, trimis recent catre cele 27 de state membre ale blocului comunitar, indica faptul ca, prin cel mai eficient si sustenabil scenariu, UE va acoperi din productia interna doar 3,4% din necesarul de biocombustibil pentru transport pana in 2020.

Pas inapoi la Bruxelles

Reactiile la ultimele analize facute in acest domeniu au dus la reactii vehemente si la schimbarea opticii chiar din partea promotorilor de la nivel inalt. Chiar la inceputul anului, Comisia Europeana a lansat un pachet de masuri privind energia, prin care utilizarea biocarburantilor era cotata ca o alternativa viabila la combustibilii clasici.
Imediat, UE si-a schimbat atitudinea pentru ca „problemele ecologice si sociale generate de biocombustibil sunt mai mari decat credea”, a recunoscut Sta-vros Dimas, comisarul pe Mediu. La inceputul saptamanii, europar-lamentarii au facut primul pas inapoi in utilizarea excesiva a biocarburantilor. Ei au facut apel la revizuirea obiectivelor europene privind dezvoltarea de biocarburanti, pledand in acelasi timp pentru dezvoltarea de noi tehnologii, precum auto-turismele electrice sau pe baza de hidrogen. In timp ce Comisia Europeana spera sa se adopte o directiva care sa legifereze utilizarea biocar-burantilor in transporturi in proportie de 10% pana in 2020, eurodeputatii din cadrul Comi-siei de Mediu din Parlamentul European (PE) au preconizat reducerea la 8-10% a ponderii energiilor rege-nerabile, din care doar jumatate vor fi reprezentate de biocarburanti. Opinia Comisiei de Mediu nu are decat o valoare consultativa.

Romania produce mai mult decat consuma

Romania a luat masurile pentru a indeplini angaja-mentele UE. De la 1 iulie, 4% din motorina este bio-diesel, in Romania fiind inregistrati 27 de produ-catori de biodiesel, care pot asigura realizarea a circa 285.000 tone biodiesel/an, cu mult peste necesarul de consum intern.
Romania sustine eliminarea treptata a subventiilor comunitare care se aloca pentru culturile energetice, destinate producerii biocombustibililor. Premierul Calin Popscu Tariceanu a anuntat, recent, ca aceasta masura ar trebui acompaniata de promovarea investitiilor de cercetare-dezvoltare pentru echipamente si utilaje si pentru cresterea productivitatii la produsele agricole de baza. „Exista sigur o actiune care este eminamente speculativa atat pe preturile la produsele petroliere, cat si pe cele agricole, pentru ca in pofida unor cresteri ale consumului au existat si cresteri la productia agricola si fireste ca o logica elementara spune ca avem in momentul de fata si o actiune speculativa, dar, evident, ca sunt si numeroase zone ale globului care se confrunta cu o lipsa acuta de produse agricole. Bineinteles ca, aici, UE are un rol important de jucat pentru ca trebuie sa puna in functiune mecanismele de solidaritate, dar, in acelasi timp, aceasta crestere de preturi nu afecteaza numai tarile sarace, ci si pe cele europene, inclusiv Romania”, a spus premierul Tariceanu.

Sursa: Ziua

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *