Autostrada Transilvania, oprita de otrava de la Uzinele Chimice

Terenul infestat va trebui neutralizat, sustine prefectul Calin Platon.
O comisie de la Ministerul Mediului impreuna cu secretarul de stat Lucia Varga vor verifica saptamana urmatoare situatia deseurilor chimice periculoase aferente platformei industriale Turda. Aceasta, deoarece lucrarile la tronsonul clujean al Autostrazii Transilvania s-au intersectat cu un depozit istoric de substante chimice periculoase provenite de la Uzinele Chimice Turda.

Reprezentantii Prefecturii au explicat ca este vorba despre un depozit de hexaclorciclohexan (HCH, cunoscut sub denumire de lindan – n. red.), ingrasamant chimic declarat substanta periculoasa si nociva. Descoperirea a fost facuta recent de o firma subcontractoare a companiei Bechtel, la iesirea din Turda, in timp ce faceau sapaturi de relocare a unor conducte pentru a pregati zona aliniamentului autostrazii.

Prefectul Calin Platon a declarat ca o comisie de la Ministerul Mediului coordonata de secretarul de stat Lucia Varga va sosi pe 14 februarie pentru a analiza situatia deseurilor periculoase de pe platforma industriala a Uzinelor Chimice Turda, dar si a depozitelor istorice de HCH din zona municipiului Turda.

“in interiorul uzinelor de la Turda, unde activeaza acum o serie de societati, se afla un depozit de 72 de tone de rodanura de potasiu. De asemenea, solul este poluat cu o serie de compusi periculosi care se pot infiltra in panza freatica, dupa cum am fost atentionati de specialistii de la ape. De asemenea, se cunoaste ca exista o serie de depozite de HCH, un compus asemanator DTT-ului care se utiliza ca ingrasamant, insa a fost interzis”, a declarat Platon.

El a adaugat ca s-a descoperit un astfel de depozit istoric in zona viitoarei Autostrazi Transilvania de catre un subcontractor al Bechtel. “Neutralizarea acestor deseuri necesita investitii consistente si trebuie sa identificam niste solutii de neutralizare. Daca autostrada trece prin zona unui astfel de depozit este clar ca solul este infestat si trebuie lucrari de excavare. Eu nu sunt specialist, insa. De asta vin cei de la minister”, a adaugat Platon.

Garda de Mediu, in alerta

Oficialii Garzii de Mediu – Comisariatul Regional Cluj sustin ca au dispus incetarea lucrarii pana la verificari tehnice si analize ale substantei descoperite.

“Ne-au spus ca fac lucrari pentru a pregati traseul pe care va trece autostrada. Deocamdata nu avem date exacte daca depozitul istoric de HCH este exact pe traseul autostrazii. in mod normal, avand in vedere existenta depozitului istoric la iesirea din Turda spre Mihai Viteazu, este nevoie de o evaluare tehnica serioasa pentru orice fel de lucrari, mai ales ca nu este vorba despre un sol normal, ci de unul contaminat”, a explicat comisarul-sef Mihaela Beu.

Pe de alta parte, comisarul adjunct Stanislav Costa spune ca existenta depozitului de la Turda nu este o noutate, insa nu este in masura sa comenteze daca autostrada va tranzita tocmai zona contaminata.

Depozitul de la iesirea din Turda, confirmat

Reprezentantii Primariei Turda sustin ca situatia depozitelor clandestine de HCH este efectuata pe baza unor presupuneri legate de productia combinatului chimic, dar si de descoperirile de dupa 1990.

“Nu stim exact unde au fost ingropate deseurile de lindan. Lucrurile s-au petrecut inainte de 1990. Noi am facut o schita. S-a estimat productia combinatului, dar si deseurile de HCH rezultate prin fabricarea de ingrasaminte chimice. Exista trei astfel de zone, marcate, dar nu ne-am apucat de sapaturi ample. Cea de la iesirea din Turda a fost descoperita in 2002-2003, cand tiganii s-au apucat de sapat si au vandut HCH ca ingrasamant chimic. Toata lumea a fost avertizata, insa de atunci n-au mai fost probleme”, au explicat acestia.

in plus, angajatii spun ca in 2004 s-a discutat despre un proiect de mediu, evaluat la 3,4 milioane de lei pentru neutralizarea deseurilor de la Turda, insa autoritatile centrale nu au mai aprobat finantarea de la bugetul de stat.

Bechtel pregateste aliniamentul in zona dealului cu HCH

in zona depozitului de la iesirea din Turda, compania Bechtel are deschisa o statie de exploatare. Surse de pe santier ne-au confirmat ca s-a gasit un praf alb care s-a dus la laborator pentru analize, insa nimeni nu a recunoscut oficial ca s-a gasit lindan.

“Autostrada trece mai jos, pe unde este benzinaria Petrom, aproximativ. Noi ne vedem de statia noastra si muncim, nu suntem autorizati sa vorbim cu nimeni”, ne-a declarat unul dintre sefii de echipa. Directorul de comunicare al companiei Bechtel, Bogdan Sgarcitu, nu a putut fi contactat pentru a oferi lamuriri suplimentare vizavi de “ciocnirea” lucrarilor din zona Turda spre Mihai Viteazu cu depozitul de lindan.

HCH-ul are efecte nocive asupra sanatatii populatiei

Conform unor analize efectuate de Agentia pentru Protectia Mediului Cluj, la Turda se gasesc aproximativ 15.000 de tone de HCH continute in 60.000 de tone de amestec neomogen de HCH (cele de pe harta de la Primaria Turda – n. red.). Unul dintre depozite se afla in interiorul platformei Uzinelor Chimice Turda (UCT).

Zeci de mii de tone de lindan sunt plasate la numai 20 de metri de apele Ariesului, fiind acoperite doar de un strat de 20 de centimetri de pamant. Altul este cel de la iesirea din Turda, din care s-a amenajat un platou la poalele caruia se cultiva in prezent legume.

Amintim ca efectele HCH au fost studiate de catre cercetatorii americani. intr-un studiu publicat in revista PubMed se arata ca lindanul ataca grav rinichii si ficatul, ducand la degenerarea tesuturilor din aceste organe si, implicit, la tumefierea acestora, adica poate duce la aparitia bolilor cancerigene. De asemenea, contaminarea cu lindan duce si la aparitia unor malformatii la copii.

Sursa: Ziua de Cluj

Articolul precedentTornadele lovesc Statele Unite
Articolul următorEnergie gratis

Articole similare

Peste 350 de tineri activiști din 150 de țări vor participa la un eveniment climatic online

Tineri activiști din întreaga lume vor lua parte la o discuție virtuală privind schimbările climatice, în cadrul căreia își vor prezenta viziunea...

Proiectul de hotărâre privind sistemul garanție-returnare, lansat în dezbatere publică

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat ieri în procedură de consultare publică proiectul de Hotărâre de Guvern privind sistemul garanție-returnare. În...

Marile proiecte de infrastructură, pericol major pentru păduri

Țintele climatice ar putea ajunge imposibil de atins, din cauza proiectelor ample de drumuri, energie și minerit care trec prin inima puținelor...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Rămâi conectat!

104,700FaniÎmi place
85CititoriConectați-vă
1,330CititoriConectați-vă

Articole Recente

Peste 350 de tineri activiști din 150 de țări vor participa la un eveniment climatic online

Tineri activiști din întreaga lume vor lua parte la o discuție virtuală privind schimbările climatice, în cadrul căreia își vor prezenta viziunea...

Proiectul de hotărâre privind sistemul garanție-returnare, lansat în dezbatere publică

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat ieri în procedură de consultare publică proiectul de Hotărâre de Guvern privind sistemul garanție-returnare. În...

Marile proiecte de infrastructură, pericol major pentru păduri

Țintele climatice ar putea ajunge imposibil de atins, din cauza proiectelor ample de drumuri, energie și minerit care trec prin inima puținelor...

17 environmental NGOs launch a Position Paper regarding the implementation of the DRS for beverage packaging in Romania

Zero Waste România, together with 16 other organizations from Romania and Europe - Reloop Platform, Zero Waste Europe, European Environmental Bureau, Bankwatch...

Cum poate deveni România o referință pentru sud-estul Europei în privința implementării sistemului garanție-returnare

17 organizații din România și Europa au lansat astăzi un document de poziție în 12 puncte, conținând elementele cheie pentru implementarea în...