Ce masini electrice au fost la Geneva

Masinile electrice se transforma din ciudatele saloanelor auto in realitati ce populeaza strazile. Pana la sfarsitul anului sau cel mai tarziu la inceputul lui 2011, mai multe modele de masini electrice vor aparea pe drumurile din Europa, inclusiv in Romania.masina electrica

Noile tehnologii prezentate la Salonul Auto de la Geneva din acest an, bazate pe baterii lithiu-ion, permit o autonomie de pana la 130 de kilometri, cu 30% mai mare fata de ceea ce au propus constructorii auto in urma cu un an.

O imbunatatire semnificativa s-a facut si din perspectiva puterii masinilor, ce poate atinge acum 130 km/h. Peugeot, Citroen, Mitsubishi, Toyota, Nissan sau Ford au prezentat la Geneva modele de masini electrice ce nu sunt doar bibelouri tehnologice.

Chiar si cel mai mare grup automobilistic european, Volkswagen, a asumat in fata celor 10.000 de ziaristi prezenti la Geneva constructia unei serii de masini ce se va deplasa, din 2013, pe baza de curent. La cinci ani de la aceasta lansare, Volkswagen se asteapta ca masinile sale electrice sa insemne 3% din vanzari. Astfel de tehnologii sunt insa dependente de ajutorul guvernelor.

A spus-o la Geneva chiar presedintele pe Europa al Ford, John Fleming. „Investtiile noastre in protejarea mediului trebuie sa fie insotite de cele ale guvernelor, prin stimulente financiare”, a declarat John Fleming, dupa prezentarea unui Ford electric. Daca guvernul german s-a declarat incantat sa sustina financiar astfel de investitii, fara a preciza insa suma pe care ar fi dispus sa o puna la dispozitie, Barrack Obama a spus ca industria auto va primi o infuzie de 2,4 miliarde de dolari pentru a sustine creare masinilor electrice.

Desi tehnologiile au fost puse la punct, nu la fel de facila este crearea infrastructurii, adica reincarcarea bateriilor. „Ar trebui sa avem la fel de multe puncte de reincarcare precum benzinarii astazi”, au declarat oficialii E’mobile o companie elvetiana care dezvolta tehnologii pentru viitoarele generatii de masini electrice. In Londra de exemplu, primaria sustine financiar crearea a 25.000 de astfel de statii de reincarcare, proiect ce va fi finalizat in 2013.

O alta bariera este pretul acestor vehicule. Spre deosebire de imbunatatiri precum ABS si ESP, care au putut fi aplicate si generatiilor mai vechi de masini, constuctorii isi doresc acum ca hibridele sa se rupa total de trecut. Asta inseamna crearea unor noi generatii de automobile, ceea ce se traduce prin investitii in dezvoltare si preturi ridicate la consumatorul final. Nici tehnologiile de reincarcare nu sunt ieftine astazi.

Una din zece

O masina electrica are un pret de pornire de 13.000-14.000 de euro, dar primele oferite de guverne pot reduce pretul de achizitie pana la 10.000 de euro. Constructorii estimeaza ca aceasta investitie poate fi recuperata in trei ani, prin reducerea semnificativa a costurilor cu combustibilul fata de masinile cu propulsie clasica.

Managerii Nissan sunt optimisti: pana in 2015 ei estimeaza ca una din zece masini vandute de grupul japonez in lume va fi bazata pe propulsie electrica. Pentru acest proiect, compania este in curs de a construi doua fabrici de baterii in Europa.

Simon Thomas, responsabilul de marketing al grupului in Europa, a spus la Geneva ca pentru asta este nevoie ca primele de achizitionare acordate de guverne sa se ridice la cel putin 5.000 de euro. Potrivit acestuia, state precum Marea Britanie, Irlanda si Danemarca sunt deja avansate in crearea unei strategii pentru a primi pe strazi masini electrice.

Cine conduce electricele

Soferul unei masini electrice este tanar, locuitor al unei metropole, cu venituri peste medie si care foloseste o masina electrica pentru deplasarile scurte din oras, iar pe cea cu propulsie clasica o pastreaza in garaj, pentru concedii.

Alimentarea electricei se face acasa, noaptea

Reincarcarea bateriei este unul din cele mai provocatoare aspecte legate de masinile electrice. Intr-un studiu, compania producatoare de borne electrice Alpiq a cercetat impactul, dar si nevoile unui parc de masini electrificat in proportie de 15%. Simularea a fost realizata pentru anul 2020. La intrebarile arzatoare privind consumul european de energie electrica in urma introducerii unor astfel de tehnologii, Alpiq a dat un raspuns surprinzator: consumul european de energie n-ar creste decat cu cel mult 2,6% pe an.

Cu o nota importanta insa: soferii sa nu-si incarce masinile in perioadele zilei sau ale anului in care cererea de energie electrica este foarte ridicata, precum in orele de lucru sau in verile toride si iernile geroase.

Acest studiu a identificat si tipul de posesor de masina electrica: tanar, locuitor al unei metropole, cu venituri peste medie si care foloseste masina electrica pentru deplasari in oras (de altfel, presedintele Nissan, Carlos Ghosn, spunea ca 80% din drumurile pe care le parcurg europenii in decursul unui an sunt pe o distanta medie de cel mult 20 de kilometri), iar pe cea cu propulsie clasica o pastreaza in garaj, pentru concedii. Astfel de clienti isi pot cumpara statii de reincarcare acasa, argumenteaza studiul Alpiq.

Se incarca la birou

Compania a venit si cu solutii pentru ca sistemul energetic sa nu fie supraincalzit: alimentarea ar trebui sa se faca in casa fiecarui sofer, pe timpul noptii, pentru a-i permite masinii sa se incarce in varianta standard (in opt ore pentru 20kWh). Nissan si-a propus sa vanda numai in Elvetia 650.000 de borne electrice in urmatorii ani, toate catre consumatorii finali, pentru utilizare acasa.

Pentru incarcarile intermediare, ce nu se fac in casa soferului, compania a propus la Salonul Auto de la Geneva baterii pentru incarcare mai rapida. Aceste baterii se pot alimenta chiar si la birou, intr-un interval de numai patru ore. O alta varianta ar fi parcarile de pe autostrazi, unde incarcarea dureaza cel mult 20 de minute. Acestea din urma vor avea insa preturi mult mai piperate decat variantele destinate garajelor.

Exista insa si intrebari la care Alpiq nu a putut raspunde: cat din aceste facturi este platit de consumator, cat de autoritati si cat de furnizorul de energie electrica.

De asemenea, varianta incarcarii de acasa are multe dezavantaje, motiv pentru care au aparut multe suspiciuni in ceea ce priveste succesul unei astfel de solutii.

1. Audi A8 hibrid
2. Honda EV-N
3. 5 by Peugeot
4. Citroen C-Zero
5. Porsche 918 Spyder

6. Renault Zero Emissions
7. Nissan Leaf
8. Kia Venga

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *