
Emisiile de CO2 ale automobilelor vandute in Europa scad de la an la an, iar Renault si-a atribuit in 2013 coroana pentru constructorul cu cele mai scazute emisii poluante.
Renault e lider, Dacia vine pe un onorant loc 9
Conform raportului JATO, constructorul francez Renault este liderul emisiilor scazute de CO2, media modelelor vandute de constructorul francez fiind de 110.1 grame CO2/kilometru. Pentru marca din Hexagon, acest lucru se traduce printr-o imbunatatire cu 11.2 g/km fata de anul 2012. Desi un aport important la aceasta cifra il au si cele 9.000 de automobile electrice marca Renault ce au fost inmatriculate in 2013, performanta a fost obtinuta cu ajutorul modelelor de volum. Noile modele Clio si Captur formeaza 45% din volumele marcii si au inregistrat medii de 103.9 si respectiv 105.6 g/km.
Peugeot se mentine pe locul al doilea in topul celor mai eficienti constructori la capitolul emisii CO2. Media obtinuta de francezi a fost de 114.9 g/km, cifra fiind atinsa datorita modelelor 208 si 2008, cele care formeaza grosul vanzarilor pentru brandul din Sochaux.Toyota completeaza podiumul, cu 115.9 grame/km, datorita noilor modele Auris si RAV4, dar si multumita vanzarilor crescute de automobile cu propulsie hibrida din gama Auris si Yaris. Citroen s-a clasat pe locul al patrulea, cu o medie de 116.2 g/km, cifra fiind obtinuta datorita introducerii propulsorului cu trei cilindri pentru modelul C3.
Dupa ce sase ani consecutivi a detinut titlul pentru marca cu cele mai mici emisii CO2, Fiat a anuntat pentru anul 2013 o cifra de 118.1 g/km ceea ce inseamna locul al cincilea in clasamentul pe 2013. Cele mai eficiente modele din portofoliul Fiat sunt Panda si 500.
Dacia a inregistrat un 2013 bun din acest punct de vedere, modelele romanesti clasandu-se pe locul al noualea, cu o medie de 127.1 g/km. Media emisiilor de CO2 a scazut cu 10.8 g/km. In anul anterior Dacia s-a clasat pe locul al 15-lea cu o medie a emisiilor poluante de 137.9 g/km.
Marcile premium au de tras
Desi se lauda cu modele care reusesc performante exceptionale la nivel de emisii, marcile premium ale Europei ocupa in corpore ultimele pozitii ale acestui clasament. Explicatia sta in faptul ca aceste branduri vand foarte multe masini de segmente superioare, cu motoare mari, media fiind astfel trasa in sus. Explozia segmentelor inferioare si cresterea vanzarilor in aceste zone vor influenta insa pozitiv in urmatorii ani evolutia acestor branduri, care isi vor baza cercetarea si dezvoltarea pe motoare evoluate care-si vor face loc pe cele mai mici modele din gama.
Pos | Marca | Medie emisii CO2 2013 (g/km) | Medie emisii CO2 2012 (g/km) | Diferenta | Pozitie 2012 |
1 | Renault | 110.1 | 121.3 | -11.2 | 3 |
2 | Peugeot | 114.9 | 121.1 | -6.2 | 2 |
3 | Toyota | 115.9 | 121.7 | -5.8 | 4 |
4 | Citroen | 116.2 | 122.0 | -5.8 | 5 |
5 | Fiat | 118.1 | 119.5 | -1.4 | 1 |
6 | Seat | 118.9 | 124.0 | -5.1 | 6 |
7 | Ford | 122.1 | 129.3 | -7.1 | 9 |
8 | Skoda | 125.3 | 132.6 | -7.3 | 11 |
9 | DACIA | 127.1 | 137.9 | -10.8 | 15 |
10 | Suzuki | 127.3 | 130.5 | -3.3 | – |
11 | Volkswagen | 127.8 | 133.5 | -5.6 | 13 |
12 | Nissan | 129.3 | 136.4 | -7.2 | 14 |
13 | Mini | 129.5 | 128.6 | 0.9 | 7 |
14 | Kia | 129.5 | 128.9 | 0.6 | 8 |
15 | Hyundai | 129.7 | 132.3 | -2.6 | 10 |
16 | Opel | 132.0 | 132.8 | -0.8 | 12 |
17 | Volvo | 132.1 | 143.3 | -11.1 | 19 |
18 | Audi | 135.0 | 139.3 | -4.3 | 16 |
19 | BMW | 135.7 | 140.8 | -5.1 | 17 |
20 | Mercedes-Benz | 139.5 | 147.6 | -8.1 | 20 |
Emisii per segment
Toate clasele auto au inregistrat scaderi ale emisiilor CO2 in 2013. Cea mai mare scadere a fost inregistrata in segmentul C, dedicat modelelor compacte: 7.4 g/km, pentru o medie totala de 118.2 g/km. Principalele modele care au contribuit la aceasta scadere sunt noile versiuni ale compactelor din Grupul VW: Golf, A3, Octavia si Leon. Noul Golf, de exemplu, a inregistrat o medie de 112.8 g/km, cu 14.2 grame mai putin fata de anul 2012.
Segmentul SUV a inregistrat o scadere de 7.2 g/km pentru o medie totala de 158.6 g/km. Scaderea a fost impulsionata de cresterea vanzarilor unor modele SUV de dimensiuni mici, precum Opel Mokka, introducerea unor versiuni mai eficiente pentru modelele Ford Kuga si Toyota RAV4, precum si adoptarea unui motor diesel de 1.6 litri pentru Honda CR-V.
Romania, in a doua jumatate a clasamentului
JATO Dynamics monitorizeaza emisiile de CO2 din 23 tari din Uniunea Europeana. In toate aceste tari emisiile au scazut fata de 2012. Recordul absolut este detinut insa de Olanda, Tara Lalelelor avand cea mai mica medie a emisiilor de CO2, cu 109 g/km. Fata de 2012, scaderea a fost de 9.7 g/km, aceasta cifra fiind sustinuta de introducerea unui sistem de taxare ce incurajeaza achizitionarea de masini cu emisii scazute de CO2. Portugalia a detinut prima pozitie in 2012, dar acum a cazut pe locul al treilea, cu o medie de 111.3 g/km. Pe doi se mentine Grecia, cu 111.3 g/km. De altfel, Grecia trece prin schimbari in ceea ce priveste parcul auto, masinile diesel castigand teren pe o piata dominata multa vreme de motorizarile pe benzina.
Romania se afla la acest capitol in a doua jumatate a clasamentului, cu o medie de 129.2 grame CO2/km.
Tara | Medie emisii CO2 2013 (g/km) | Medie emisii CO2 2012 (g/km) | Diferenta |
Olanda | 109.0 | 118.7 | -9.7 |
Grecia | 111.3 | 120.1 | -8.9 |
Portugalia | 111.6 | 117.1 | -5.5 |
Danemarca | 113.5 | 117.4 | -4.0 |
Franta | 117.0 | 124.0 | -7.0 |
Irlanda | 120.4 | 124.8 | -4.4 |
Italia | 120.7 | 126.1 | -5.4 |
Spania | 122.4 | 128.3 | -5.8 |
Norvegia | 123.3 | 130.5 | -7.2 |
Belgia | 123.7 | 127.6 | -4.0 |
Slovenia | 125.3 | 132.7 | -7.4 |
Croatia | 125.4 | 132.9 | -7.5 |
MEDIE | 126.8 | 132.3 | -5.5 |
Marea Britanie | 128.2 | 132.8 | -4.6 |
ROMÂNIA | 129.2 | 137.5 | -8.3 |
Austria | 130.5 | 134.7 | -4.1 |
Finlanda | 132.9 | 139.8 | -6.9 |
Slovacia | 133.4 | 139.0 | -5.7 |
Ungaria | 133.8 | 138.5 | -4.8 |
Suedia | 135.2 | 137.3 | -2.1 |
Cehia | 135.4 | 140.6 | -5.2 |
Germania | 135.9 | 141.1 | -5.2 |
Polonia | 136.2 | 141.1 | -5.0 |
Elvetia | 144.7 | 151.3 | -6.6 |