Companiile aeriene vor trebui sa-si reduca emisiile de CO2 incepand cu 2012

Urmare a unui acord finalizat in cursul lunii iunie intre Parlament si Presedintia UE, deputatii si Statele membre au aprobat integrarea sectorului aerian in sistemul de schimb de cote cu o reducere a emisiilor cu 3% pentru 2012.Cu scopul de a incuraja reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera (GES) in conformitate cu angajamentul Protocolului de la Kyotopana la  8% in 2012 in comparatie cu 1990, Uniunea europeana a pus in practica in ianuarie 2005 o piata de schimb de CO2(SCEQE)Aceasta piata se refera la 12.000 de intreprinderi constranse sa reduca emisia de GES prin intermediul cotelor care le sunt alocate in calitate de Stat membru.Printre sectoarele vizate de catre acest sistem se numara productia de energie, industria siderurgica, industria sticlei, a cimentului, a olaritului si a prefabricatelor.Incepand cu 2012, acest sistem de schimb va integra si sectorul aerian.
 Aceasta evolutie a SCEQE este rezultatul unei negocieri intre Parlament si Statele membre pe baza unei propuneri a Comisiei prezentate in 2005 ca replica la impactul climatic al sectorului aerian. Daca contributia transporturilor aeriene in emisia globala de de gaze cu efect de sera a UE nu reprezinta la ora actuala decat intre 2% pana la 4%, conform studiilor, emisiile sale cresc mai rapid decat cele din oricare alt sector Cele care se datoreaza zborurilor internationale au crescut cu 73% intre 1990 pana in 2003 si ar trebui, dupa previziunile Comisiei europene, sa atinga150% de acum si pana in 2012 daca nu este luata nici o masura.O asemenea crestere ar anula atunci mai mult de un sfert din reducerea emisiilor pe care UE-15 trebuie  sa le  realizeze intre 1990 si 2012 in virtutea protocolului de la Kyoto.
Odata cu includerea aviatiei in acest sistem, toate zborurile la distanta sau cu destinatia Europa si bineinteles zborurile intercontinentale vor fi vizate iar companiile aeriene va trebui sa-si reduca emisiile In timpul primului an, companiile vor dori sa-si atribuie o cota de emisii echivalente cu 97% din ceea ce au emis in medie intre 2004 si 2006Aceasta cantitate se va diminua in fiecare an si va ajunge la 95% in 2013.Procentajul va putea sa mai sufere modificari ulterioare in cadrul unei revizii generale a sistemului de schimb. 85% dintre certificatele de emisie vor fi atribuite gratuit, cele 15 % ramase vor fi scoase la licitatie.Beneficiul obtinut prin scoaterea la licitatie a permiselor va trebui sa fie afectat atenuarii schimbarilor climaterice, cercetarii asupra transporturilor aeriene proprii, masurilor de lupta impotriva despaduririlor in tarile in curs de dezvoltare si transportului care produce putine emisii.Sunt excluse de la propunere zborurile efectuate in cadrul lucrarilor de cercetare stiintifica si micile companii aeriene care efectueaza mai putin de 243 de zboruri pe perioada timp de patru luni consecutiv, la fel ca si acelea ale caror emisii totale sunt inferioare la 10.000 tone pe an. Zborurile efectuate cu scopul de a transporta, in misiune oficiala, un monarh in functie si familia sa, sefii de state sau de guverne, si ministrii unui stat membru sunt, in ceea ce-i priveste inclusi in propunereIncluderea zborurilor tarilor din lumea a treia decoland si aterizand in Europa reprezinta o etapa importanta in lupta mondiala contra schimbarilor climaterice, a afirmat raportorul Parlamentului Peter Liese (PPE-DE,DE).Desi el estimeaza ca acordul nu este perfect, parlamentarul a subliniat ca Consiliul a mers mai departe decat in alte ocazii comparabile.
In egala masura, Comisia europeana este multumita de aceasta integrare:acest acord va permite sectorului aviatiei sa contribuie intr-o masura echitabila la realizarea obiectivelor Europei in domeniul schimbarilor climatice, asa cum o fac deja numeroase alte sectoare, a declarat Stavros Dimas.Votul Parlamentului european este de bon augur pentru concluzia, in cursul unui an, a unui acord asupra pachetului climat/energie,a adaugat el.
Toate aceste noi dispozitii vor fi regrupate intr-o directiva care va trebui sa fie formal aprobata de catre Consliu in momentul unei reuniuni viitoare.Directiva va fi dupa aceea publicata in Jurnalul oficial si va intra in vigoare in aceeasi zi.Statele membre vor avea atunci 12 luni pentru a o transpune in legislatia nationala.
Aceasta directiva se inscrie intr-o apropiere globala pentru reducerea emisiei aviatiei care de asemenea prevede intensificarea cercetarilor asupra tehnologiei mai „protectoare” a mediului inconjurator si ameliorarea gestionarii traficului aerian prin crearea unui „cer unic european”.

O propunere vizand reducerea de emisii de oxid de azot figureaza de asemenea in programul de lucru al Comisiei pentru acest an.

Actu-Environnement.com – 09/07/200

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *