Timbrul de mediu, doar un prim pas catre ”ecologizarea” parcului auto

Timbrul de mediu, doar un prim pas c?tre ”ecologizarea” parcului auto
Timbrul de mediu, doar un prim pas catre ”ecologizarea” parcului auto
Timbrul de mediu, doar un prim pas catre ”ecologizarea” parcului auto

Guvernul nu vrea sa renunte cu niciun chip la taxarea poluatorilor pe roti. Noua modalitate de calcul, venita la pachet cu o schimbare a denumirii taxei, invrajbeste producatorii si comerciantii de masini din Romania.

Anuntul privind un nou mod de taxare a poluarii provenite de la autovehicule nu a mai facut valva cu care ne-am obisnuit in ultimii ani. Nici schimbarea denumirii acestui bir in „timbru de mediu“ nu a mirat pe nimeni. Interesant este insa ca locul reprosurilor si protestelor venite din partea cumparatorilor de masini a fost luat de declaratii belicoase sau de sustinere ale celor implicati in industria auto autohtona.

O taxa mai logica

Declaratiile premerului Victor Ponta care clama, in saptamanile anterioare aparitiei proiectului de Ordonanta pentru modificarea si completarea legii privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, ca nu vor fi luate in calcul decat valorile de CO2 eliberate in atmosfera, s-au dovedit simple vorbe in vant. Fara a cunoaste in detaliu problema, Ponta considera la acea vreme, eronat, ca acest lucru este posibil. Clarificarea pozitiei Guvernului a venit abia odata cu aparitia Ordonantei, cand romanii au aflat ca in calcul vor intra si normele Euro, cilindreea si vechimea vehiculelor. Determinate de faptul ca masinile vandute anterior aparitiei normei Euro3 nu au trecute in documente emisiile poluante, aceste elemente de calcul schimba radical valoarea taxei pe care trebuie sa o plateasca orice cumparator de masina noua sau de ocazie, pentru care nu a fost platita inca o taxa pe poluare.

In ciuda complexitatii calculului si a implementarii a doua modalitati de stabilire a sumei in functie de existenta sau lipsa emisiilor de CO2 din documente, actuala propunere a autoritatilor, care are mari sanse sa fie aplicata in urmatoarea perioada, este ceva mai logica decat toate incercarile nereusite de pana acum. Chiar si in privinta valorii timbrului lucrurile stau mult mai bine. De exemplu, pentru un autoturism Dacia nou, cu propulsor diesel de 1,5 litri, cumparatorul ar trebui sa plateasca circa 51 de euro, in timp ce pentru unul identic, dar cu o vechime de trei ani si avand norma Euro4 ar fi nevoit sa achite 291 de euro. In acelasi timp insa, pentru o Solenza 1.9 TD din 2003, avand norma de poluare Euro2, valoarea timbrului atinge 2.442 de euro. Sume similare rezulta si in cazul unui calcul aplicat pentru un Volkswagen Golf.

Viziuni diferite

Desi cel mai util pentru romanii loviti de criza ar fi fost ca aceasta taxa sa nu mai existe, autoritatile si-au exprimat intentia de a proteja mediul si, in acelasi timp, de a opri cat mai multe masini foarte vechi si, eventual, cu multe defecte, sa intre in circulatie. Doar ca, in cazul masinilor foarte vechi si cu multe defecte, timbrul de mediu pare mai degraba facut sa acopere incompetenta unor companii precum Registrul Auto Roman, Autoritatea Rutiera Romana sau Garda de Mediu, care ar trebui sa verifice si sa elimine de pe sosele vehiculele necorespunzatoare din punct de vedere tehnic. Cert este ca, in loc sa caute problemele in propria-i ograda, Guvernul a decis sa ia bani de unde este mai usor: de la contribuabili.

Interesant este insa ca, in timp ce romanii cauta deja prin buzunare banii necesari pentru plata viitorului „timbru de mediu“, reprezentantii marilor companii din industria auto se bat in argumente legate de „imbunatatirea“ modului de calcul. „Dorim sa propunem doua modificari: Introducerea unui prag minim pentru taxa actuala aplicata vehiculelor Euro2, Euro1 si non-Euro pentru a frana importurile de masini de ocazie foarte uzate, poluante si care pun in pericol siguranta rutiera iar, in cazul vehiculelor diesel Euro3 si Euro4, sugeram sa se evite scaderea prea mare a valorii timbrului fata de taxa anterioara, intrucat acest lucru ar conduce la cresterea puternica a importurilor de masini de ocazie poluante in materie de emisii de oxizi de azot, de hidrocarburi si de particule, care sunt vectori de poluare la fel de importanti ca si CO2“, este pozitia oficiala a Automobile Dacia.

In acelasi timp insa, seful celui mai mare importator, Brent Valmar, considera ca „teama de intrarea unor masini foarte vechi in pacul auto national ca urmare a noului sistem de taxare este nefondata“. In urma unui studiu al pietei germane a masinilor de ocazie, directorul Porsche Romania a ajuns la concluzia ca „prea multe vehicule foarte vechi sunt greu de gasit pentru a le mai aduce in Romania. Trebuie sa ne uitam mai degraba la masinile cu norma de poluare Euro5 care ar putea invada piata autohtona in detrimentul achizitiilor de masini noi“.

Cu certitudine, fiecare dintre cei doi oficiali incearca sa isi protejeze cat mai bine afacerea. Insa, ceea ce evita deocamdata sa detalieze este posibilitatea ca, in curand, sa asistam la o majorare puternica, si ilogica, a impozitului pe detinere stabilit in functie de vechimea masinii. Acest element intra la capitolul „masuri care sa favorizeze innoirea parcului auto“ alaturi de „programul Rabla“.

Anuntul privind un nou mod de taxare a poluarii provenite de la autovehicule nu a mai facut valva cu care ne-am obisnuit in ultimii ani. Nici schimbarea denumirii acestui bir in „timbru de mediu“ nu a mirat pe nimeni. Interesant este insa ca locul reprosurilor si protestelor venite din partea cumparatorilor de masini a fost luat de declaratii belicoase sau de sustinere ale celor implicati in industria auto autohtona.

O taxa mai logica

Declaratiile premerului Victor Ponta care clama, in saptamanile anterioare aparitiei proiectului de Ordonanta pentru modificarea si completarea legii privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, ca nu vor fi luate in calcul decat valorile de CO2 eliberate in atmosfera, s-au dovedit simple vorbe in vant. Fara a cunoaste in detaliu problema, Ponta considera la acea vreme, eronat, ca acest lucru este posibil. Clarificarea pozitiei Guvernului a venit abia odata cu aparitia Ordonantei, cand romanii au aflat ca in calcul vor intra si normele Euro, cilindreea si vechimea vehiculelor. Determinate de faptul ca masinile vandute anterior aparitiei normei Euro3 nu au trecute in documente emisiile poluante, aceste elemente de calcul schimba radical valoarea taxei pe care trebuie sa o plateasca orice cumparator de masina noua sau de ocazie, pentru care nu a fost platita inca o taxa pe poluare.

In ciuda complexitatii calculului si a implementarii a doua modalitati de stabilire a sumei in functie de existenta sau lipsa emisiilor de CO2 din documente, actuala propunere a autoritatilor, care are mari sanse sa fie aplicata in urmatoarea perioada, este ceva mai logica decat toate incercarile nereusite de pana acum. Chiar si in privinta valorii timbrului lucrurile stau mult mai bine. De exemplu, pentru un autoturism Dacia nou, cu propulsor diesel de 1,5 litri, cumparatorul ar trebui sa plateasca circa 51 de euro, in timp ce pentru unul identic, dar cu o vechime de trei ani si avand norma Euro4 ar fi nevoit sa achite 291 de euro. In acelasi timp insa, pentru o Solenza 1.9 TD din 2003, avand norma de poluare Euro2, valoarea timbrului atinge 2.442 de euro. Sume similare rezulta si in cazul unui calcul aplicat pentru un Volkswagen Golf.

Viziuni diferite

Desi cel mai util pentru romanii loviti de criza ar fi fost ca aceasta taxa sa nu mai existe, autoritatile si-au exprimat intentia de a proteja mediul si, in acelasi timp, de a opri cat mai multe masini foarte vechi si, eventual, cu multe defecte, sa intre in circulatie. Doar ca, in cazul masinilor foarte vechi si cu multe defecte, timbrul de mediu pare mai degraba facut sa acopere incompetenta unor companii precum Registrul Auto Roman, Autoritatea Rutiera Romana sau Garda de Mediu, care ar trebui sa verifice si sa elimine de pe sosele vehiculele necorespunzatoare din punct de vedere tehnic. Cert este ca, in loc sa caute problemele in propria-i ograda, Guvernul a decis sa ia bani de unde este mai usor: de la contribuabili.

Interesant este insa ca, in timp ce romanii cauta deja prin buzunare banii necesari pentru plata viitorului „timbru de mediu“, reprezentantii marilor companii din industria auto se bat in argumente legate de „imbunatatirea“ modului de calcul. „Dorim sa propunem doua modificari: Introducerea unui prag minim pentru taxa actuala aplicata vehiculelor Euro2, Euro1 si non-Euro pentru a frana importurile de masini de ocazie foarte uzate, poluante si care pun in pericol siguranta rutiera iar, in cazul vehiculelor diesel Euro3 si Euro4, sugeram sa se evite scaderea prea mare a valorii timbrului fata de taxa anterioara, intrucat acest lucru ar conduce la cresterea puternica a importurilor de masini de ocazie poluante in materie de emisii de oxizi de azot, de hidrocarburi si de particule, care sunt vectori de poluare la fel de importanti ca si CO2“, este pozitia oficiala a Automobile Dacia.

In acelasi timp insa, seful celui mai mare importator, Brent Valmar, considera ca „teama de intrarea unor masini foarte vechi in pacul auto national ca urmare a noului sistem de taxare este nefondata“. In urma unui studiu al pietei germane a masinilor de ocazie, directorul Porsche Romania a ajuns la concluzia ca „prea multe vehicule foarte vechi sunt greu de gasit pentru a le mai aduce in Romania. Trebuie sa ne uitam mai degraba la masinile cu norma de poluare Euro5 care ar putea invada piata autohtona in detrimentul achizitiilor de masini noi“.

Cu certitudine, fiecare dintre cei doi oficiali incearca sa isi protejeze cat mai bine afacerea. Insa, ceea ce evita deocamdata sa detalieze este posibilitatea ca, in curand, sa asistam la o majorare puternica, si ilogica, a impozitului pe detinere stabilit in functie de vechimea masinii. Acest element intra la capitolul „masuri care sa favorizeze innoirea parcului auto“ alaturi de „programul Rabla“.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *