Environ. O poveste de succes in managementul si reciclarea DEEE

andrei orban
S-a incheiat un nou an in care problemele mediului si ale reciclarii in special au fost subiecte fierbinti pentru statul roman si in egala masura pentru companiile private, organizatii non-guvernamentale si publicul larg. In legatura cu aceasta tema ne-am intalnit cu presedintele Asociatiei Environ, domnul Andrei Orban.

Reporter: Domnule Orban, cine este Environ?

Andrei Orban: Asociatia Environ este o asociatie colectiva non-profit care are drept scop principal organizarea si implementarea la nivel national a unui sistem eficient de preluare si valorificare a deseurilor de echipamente electrice, electronice si electrocasnice (DEEE). Misiunea Environ vizeaza preluarea responsabilitatilor producatorilor si importatorilor cu privire la colectarea, tratarea, valorificarea si eliminarea nepoluanta a deseurilor EEE conform H.G. 448/2005 si legislatiei complementare.

R: De cand este infiintata asociatia?

A.O.: Environ functioneaza din noiembrie 2007.

R.: Si cu ce se ocupa de fapt Environ?

A.O.: Environ este in primul rand un partener in preluarea responsabilitatilor producatorilor vizand organizarea, finantarea si operarea sistemului de management al DEEE la nivel national pentru atingerea obiectivelor conform HG. 448/2005. Putem colecta deseurile de echipamente electrice si electronice in trei moduri de la populatie: prin preluarea echipamentului vechi de la magazine in cadrul campaniilor buy back, prin preluarea DEEE de la punctele de colectare municipale sau prin organizarea lunara a unei actiuni pentru colectarea direct de la populatie. Toate actiunile de colectare sunt gratuite.

De asemenea, putem organiza si co-finanta campanile de tip buy back ( dpdv commercial, promovare, colectare, transport, tratare, reciclare). Finantam in totalitate dotarea cu containere si actiunile de colectare, transport, tratare si reciclare DEEE. In plus, putem planifica, organiza si finanta campanii de constientizare in parteneriat cu autoritatile, producatorii si distribuitorii de EEE. Anual, Environ aloca un buget anual de 20% din varsamintele cumulate rezultate din taxa verde, pentru campanii de informare si campanii tip buy-back. In afara de cele enumerate mai sus mai oferim servicii logistice personalizate si consultanta de specialitate, solutii adaptate specificului de activitate al partenerilor.

R.: Cine sunt acesti parteneri?

A.O.: Avem peste 140 de membri. Retaileri, producatori de produse electrice si electronice.

R.: Ce fel de actiuni ati avut anul acesta?

A.O.: In parteneriat cu membrii sai, distribuitori sau producatori, Asociatia Environ a desfasurat campanii de tip “buy-back” pentru diferite produse electrice si electronice. In cadrul acestora, consumatorii au putut aduce de acasa un produs vechi, iar Asociatia Environ s-a ocupat in continuare de reciclarea acestuia. Consumatorilor li s-a oferit posibilitatea de a achizitiona produse noi la discounturi avantajoase avand astfel ocazia de a renunta la vechile produse intr-un cadru organizat, fara a dauna sanatatii si mediului. Campaniile de pana acum s-au desfasurat in Domo, Carrefour, Selgros si Metro.

Un alt tip important de actiuni au fost cele “one day collection”. Acestea au fost desfasurate in parteneriat cu administratiile locale si agentii locali de salubritate si au constat in informarea populatiei si colectarea DEEE de la aceasta. Astfel de actiuni au fost in Bucuresti Sectorul 1, Bucuresti Sectorul 6, Constanta, Giurgiu, Baia Mare, Sfantul Gheorghe, Covasna, etc. In afara de acestea am mai organizat campania SOS Mall Plaza, campanie de colectare si informare precum si o campanie tot de colectare si informare pe 23 septembrie cu ocazia Zilei Mondiale a Curateniei.

Tot in 2008 am participat alaturi de celelalte organizatii colective de gestionare a DEEE, la campaniile nationale organizate de catre Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile – Marea Debarasare. Astfel, in fiecare prima sambata a lunii a fost desfasurata la nivel national o campanie de colectare a deseurilor de echipamente electrice si electronice de la populatie. Campania a implicat toate primariile oraselelor cu peste 20.000 locuitori si cele 6 sectoare al municipiului Bucuresti, firmele de salubritate, organizatiile colective ENVIRON, Recolamp, Ecotic si Agentia Nationala pentru Protectia Mediului si Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile. In cadrul actiunii au fost colectate aparate de uz casnic de mari dimensiuni, aparate de uz casnic de mici dimensiuni, echipamente informatice si de telecomunicatii, echipamente de larg consum, unelte electrice si electronice (cu exceptia uneltelor industriale fixe de mari dimensiuni), echipamente de iluminat, jucarii precum si echipamente sportive si de agrement.

R.: Care este actiunea de care va amintiti cu cea mai mare placere?

A.O.: Greu de spus, au fost multe lucruri frumoase realizate impreuna cu partenerii nostri anul acesta. Totusi, cred ca as alege actiunea de la pestera Campeneasa din judetul Bihor. In noiembrie 2008, Asociatia Environ a sponsorizat salubrizarea acestui monument al naturii. Desi unicat in Europa, avand o cascada subterana de 42 de metri, a fost transformata de-a lungul anilor intr-o groapa de gunoi a comunitatii locale. Impresionati de acest dezastru ecologic, ne-am implicat in finantarea salubrizarii pesterii. Actiunea, avand ca organizatori Asociatia Environ si Consiliul Judetean Bihor a mai avut ca parteneri Primaria Comunei Vascau, Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta “Crisana” si serviciul judetean Salvamont – Salvaspeo Bihor. Salubrizarea pesterii a durat 3 zile din cauza sutelor de tone de PET-uri precum si complexitatii procedurii. Membrii serviciului Salvaspeo au coborat cu echipament special 42 de metri in pestera, dupa care au strans manual PET-urile si le-au urcat in containere speciale pana la suprafata. Procedeul spectaculos a avut ca rezultat curatarea pesterii. Actiunea din noiembrie a fost doar prima etapa a unui proiect. Dorind sa contribuie la conservarea si punerea in valoare a acestui monument al naturii de la poalele muntilor Codru Moma, Asociatia Environ va face o evaluare clara a proiectului urmand sa stabileasca ce costuri mai implica. Vom discuta cu reprezentantii Consiliului Local sa vedem daca putem lua in custodie aceasta pestera pentru ca vrem sa o redam circuitului turistic.

Asociatia Environ va continua sa se implice in actiuni cu caracter ecologist dorind sa atraga atentia asupra responsabilitatii individuale si colective pentru reciclarea selectiva.

R: Ce rezultate a avut Environ in domeniul reciclarii selective? De fapt, aici se rezuma totul.

A.O.: In primul rand am colectat peste 3000 tone de DEEE in ultimele 10 luni din care am reusit sa reciclam pana in acest moment peste 2000 tone. Suntem mandri sa primim sprijinul celor 140 membri si parteneri. Numeroasele campanii de “buy-back” au avut ca rezultat cresterea vanzarilor partenerilor la produsele electronice precum si colectarea unei cantitati impresionante de DEEE. Nu in ultimul rand, am semnat parteneriate cu primarii si companii de salubritate din toata tara in campaniile de tip “one day collection”: Bucuresti Sectorul 1, Sectorul 6, Constanta, Giurgiu, Baia Mare, Sfantul Gheorghe, Sinaia, Azuga, Judetul Ilfov, Braila, Sighetu Marmatiei, Zalau, Galati, Covasna, Vatra Dornei, Baia Sprie, Viseu de Sus.

Sursa: Infomediu Europa

Articole similare

Coca-Cola Company, PepsiCo și Nestlé, al treilea an consecutiv pe podiumul celor mai mari companii care poluează cu plastic

Coaliția internațională Break Free From Plastic (BFFP) a lansat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă virtuale, raportul anual privind auditul de...

De ce sistemul de garanție-returnare este o formă de responsabilitate extinsă a producătorilor?

Pe ai cui umeri cade responsabilitatea în cadrul sistemelor de garanție-returnare? În decursul anilor de când se implementează aceste sisteme, au existat...

„Reprezentanții industriei și comercianții ar trebui să perceapă sistemul de garanție-returnare mai degrabă ca o mare oportunitate”

CursDeGuvernare.ro a organizat în cursul săptămânii trecute o conferință pe marginea proiectului de hotărâre privind sistemul de garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi,...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Rămâi conectat!

104,673FaniÎmi place
88CititoriConectați-vă
1,330CititoriConectați-vă

Articole Recente

Coca-Cola Company, PepsiCo și Nestlé, al treilea an consecutiv pe podiumul celor mai mari companii care poluează cu plastic

Coaliția internațională Break Free From Plastic (BFFP) a lansat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă virtuale, raportul anual privind auditul de...

De ce sistemul de garanție-returnare este o formă de responsabilitate extinsă a producătorilor?

Pe ai cui umeri cade responsabilitatea în cadrul sistemelor de garanție-returnare? În decursul anilor de când se implementează aceste sisteme, au existat...

„Reprezentanții industriei și comercianții ar trebui să perceapă sistemul de garanție-returnare mai degrabă ca o mare oportunitate”

CursDeGuvernare.ro a organizat în cursul săptămânii trecute o conferință pe marginea proiectului de hotărâre privind sistemul de garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi,...

ABC-ul sistemului garanție-returnare. Tot ce trebuie să știe consumatorii

Sistemul de garanție-returnare este noul subiect care scindează opinia publică din România în ultima perioadă. Discuțiile din spațiul public relevă însă multă...

The DRS draft is a solid platform for development of high quality recycling in Romania. It should also include more legal guidelines to secure...

Zero Waste Romania welcomes the launch in public debate of the draft Government Decision on the implementation of the DRS for non-reusable...