O noua surpriza din partea autoritatilor fiscale a venit odata cu publicarea, in data de 18 septembrie 2014, a Deciziei nr 5/ 2014. Desi ar trebui sa clarifice prevederile actuale ale Codului fiscal, credem ca noua decizie a Comisiei Fiscale Centrale va avea ca efect un val de nemultumiri si litigii intre contribuabili si autoritati
Mai exact, prin emiterea acestei decizii, Comisia Fiscala Centrala include turnul de sustinere a turbinelor eoliene in categoria cladirilor, asa cum acestea sunt definite in prezent in legea fiscala.
Decizia vine pe fondul unor indelungi dezbateri privind tratamentul fiscal aplicabil turbinelor eoliene, legislatia fiind neclara din perspectiva impozitului pe cladiri. Apare, in plus, si o confuzie de natura tehnica, amplificata de existenta unor scutiri de la impozitul pe cladiri pentru acele cladiri afectate productiei de energie electrica de natura termo, hidro si nucleara. Mai mult, in decursul anilor, opiniile oficiale ale Ministerului de Finante au fost contradictorii cu privire la clasificarea turbinelor eoliene in categoria cladirilor, raspunsurile favorabile la solicitarile contribuabililor fiind contrabalansate de cele negative. Pentru a face lucrurile mai interesante, in situatii litigioase, instantele de judecata din Romania au emis decizii in favoarea contribuabililor care sustineau ca turbinele eoliene nu sunt cladiri. Aceste decizii au fost fondate si in baza consultarii instantelor privind Inspectoratul de Stat in Constructii.
Pana la data de 1 ianuarie 2014, majoritatea societatilor cu activitate in domeniul energiei eoliene nu declarau turbinele eoliene drept cladiri, neavand astfel obligatia de a plati impozit. In practica, existau, intr-adevar, situatii in care autoritatile locale instituisera taxe specifice aplicabile acestor tipuri de constructii, fara a le cataloga insa in categoria cladirilor. Incepand cu anul 2014, odata cu introducerea impozitului pe constructii speciale, turbinele eoliene au intrat automat sub incidenta noii „taxe pe stalp“, contribuabilii declarand la bugetul de stat valoarea impozitului anual. In urma publicarii deciziei Comisiei Fiscale Centrale, societatile se regasesc in pozitia ingrata de a plati impozit pe cladiri pentru turnul de sustinere a turbinelor eoliene, desi acestea au fost deja declarate in scopul impozitului pe constructii speciale sau mai mult, in anumite cazuri, au fost deja dublu impozitate ca urmare a existentei taxelor suplimentare instituite de autoritatile locale.
In baza celor descrise mai sus, raman deschise o serie de intrebari privind actiunile pe care ar trebui sa le intreprinda in continuare societatile aflate in situatia descrisa.
Se aplica decizia de la momentul emiterii sale? Are aceasta decizie un efect retroactiv?
Confuzia apare, in primul rand, la stabilirea momentului in care aceste clarificari ar trebui sa intre in vigoare.
Considerand intrarea in vigoare a noilor prevederi din momentul emiterii deciziei, contribuabilii vor avea obligatia declararii acestor constructii in scopul impozitului pe cladiri, incepand cu data de 18 septembrie 2014. Cota de impozitare se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv. Ce se intampla, insa, in situatia in care efectul acestei decizii este unul retroactiv? In acest caz, contribuabilii vor fi nevoiti sa depuna declaratii rectificative pe intreaga perioada, incepand cu momentul inregistrarii in contabilitate a turbinelor eoliene.
Acest tratament ar fi unul arbitrar, societatile urmand sa plateasca nu doar impozitul datorat pentru intreaga perioada anterioara, ci si dobanzi si penalitati de intarziere aferente neachitarii la timp a acestor datorii fiscale. Lantul semnelor de intrebare nu se opreste insa aici. Depunerea declaratiilor rectificative atrage dupa sine o alta neclaritate cu privire la situatia acelor contribuabili supusi unui control fiscal in trecut si pentru care perioada de prescriptie a fost inchisa. Sunt acestia obligati, in continuare, sa depuna declaratii rectificative si sa redeschida astfel perioada fiscala controlata?
La intrebarile de mai sus, se poate raspunde analizand situatiile concrete cu care se confrunta fiecare contribuabil in parte. Spre exemplu, retroactivitatea aplicarii acestei decizii poate fi combatuta cu argumente sustenabile.
Este obligatorie realizarea unei reevaluari a turbinelor eoliene?
O alta tema de dezbatere este legata de necesitatea reevaluarii turnului de sustinere a turbinelor. Conform Codului fiscal, in cazul cladirilor mai vechi de trei ani trebuie avuta in vedere reevaluarea acestora, pentru a evita majorarea cotei impozitului cu un procent ce poate ajunge la 40%.In mod normal, aceste prevederi ar fi aplicabile si turbinelor eoliene, dar consideram ca acest tratament ar fi agresiv, avand in vedere neclaritatea legislatiei inainte de emiterea deciziei Comisiei Fiscale.
Ce se intampla cu impozitul pe constructii speciale declarat si platit?
Asa cum mentionam mai sus, odata cu introducerea noii taxe pe constructii speciale, turbinele eoliene au devenit subiect de impozitare. Potrivit ultimelor clarificari legate de impozitul pe cladiri, societatile ar trebui sa rectifice declaratiile depuse in acest sens, sa ceara rambursarea sumelor platite pentru prima transa si sa inceapa demersurile declararii acestor constructii in scopul impozitului pe cladiri.
Silviu Sandache, Senior Manager
Deloitte Romania