Interviu cu Sulfina Barbu

Cu totii stim ca printre principalele dumneavoastra realizari ca ministru al mediului se afla eliminareabarbu sulfina celor 9 stegulete rosii de la Capitolul Mediu in procesul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana sau acordarea a numeroase fonduri nerambursabile pentru proiecte dintre cele mai diverse. Careia dintre acestea ii acordati cea mai mare importanta?

S.B.: Cu siguranta, cea mai spectaculoasa evolutie din perioada de preaderare o reprezinta eliminarea celor 9 stegulete si o sa va explic de ce, astfel incat sa inteleaga si cetatenii, cei care nu au acces la informatie. In 2004, cand s-au incheiat negocierile cu Uniunea Europeana, trebuie sa stiti ca cel mai greu capitol a fost capitolul mediu.

De ce? Pentru ca aici erau intarzieri majore, aici nici macar din punct de vedere institutional nu eram bine organizati, pentru ca organizarea pe judete din Romania a intrat in contradictie cu organizarea la nivel european. Acolo se merge, dupa cum stiti, dupa euroregiuni de dezvoltare. Am creat si noi cele 8 euroregiuni, dar care din punct de vedere administrativ nu au nicio autoritate. Ele sunt create mai mult pe baze statistice.

In domeniul protectiei mediului, un minister greu incercat in perioada 2000-2004, lucrurile stateau cel mai prost. Si atunci Comisia a acceptat, din ratiuni politice, inchiderea capitolului mediu cu 9 stegulete rosii. O sa va spun in premiera, discutia pe care am avut-o in comisarul european Stavros Dimas.

In februarie 2005, la prima intalnire pe care am avut-o la Bruxelles, acesta m-a felicitat pentru numirea in functie, a felicitat Guvernul Romaniei ca a venit cu un specialist, dar a precizat in egala masura care sunt asteptarile Comisiei pentru acest domeniu si anume eliminarea a 7 stegulete rosii si sa ramanem cu 2: pe managementul deseurilor si pe calitatea apei. Asta insemna din start, ca 25 la suta din fondurile de mediu ar fi fost practic, reduse Romaniei pe o clauza sectoriala.

Eu am mers pregatita la Bruxelles, pregatita sa cer sprijinul comisarului European, sprijin pe care l-am primit 100 la suta. Am mers cu 10 proiecte pregatite. Practic, in 2005 am reusit sa accesez cu 60 la suta mai multe fonduri europene decat pe toata perioada de preaderare de pana in 2004. Procentul a crescut in 2006 si am cerut sprijin pentru fiecare domeniu in parte la care aveam stegulet rosu. Vedeti oglinda? Noua stegulete rosii pe noua subdomenii, eu am mers cu 10 proiecte, pe fiecare subdomeniu am cerut un proiect de twinning, adica infratire cu un stat membru din Uniunea Europeana si un proiect in plus, coordonator la nivel national.

In septembrie 2005 am semnat contractele, am primit din partea Comisiei un ajutor substantial de vreo 12 milioane de euro si am dat drumul la treaba. Dupa cum stiti, in mai 2007 nu am mai avut niciun fel de problema pe capitolul de mediu, lucru sustinut si de domnul comisar Stavros Dimas.

Referindu-ne inca o data la mandatul dumneavoastra de ministru al mediului, in acea perioada au fost initiate Programul de Stimulare a Innoirii Parcului Auto National, Programul Operational Sectorial Mediu 2007-2013 si multe altele. Ce parere aveti referitor la desfasurarea acestor programe pana in momentul de fata?

Referitor la aceste proiecte, pe care ministerul nu a mai performat, lucrurile sunt clare din punctul meu de vedere, al unui om care cunoaste sistemul. E problema de management. Oamenii au ramas aceeasi in minister, trebuie sa reusesti sa capacitezi echipa pe care o ai pentru niste obiective. Eu am avut niste obiective clar stabilite, pe care si le-a insusit si echipa, dar m-am si dedicat foarte mult acestei munci, neglijand putin componenta de imagine sau componenta politica. Am fost prezenta si la actiunile politice, dar nu in detrimentul actiunilor ministeriale. Asa am inteles eu ca trebuie sa duc mandatul la bun sfarsit, atat cat a fost el, de 2 ani si 3 zile.

In momentul in care nu ai aplecare pentru asta si echipa simte ca nu e aparata sau ca nu este condusa. O sa va dau un exemplu real, iar cei din minister pot sa il confirme. Daca mapa care ajungea la domnul ministru statea cate 60 de zile pentru a fi semnat un act normativ sau un raport, este explicabil de ce au fost demobilizati si oamenii din minister sa mearga mai departe. Va amintesc de un proiect al domnului ministru Korodi: Zaragoza. Expozitia Mondiala de la Zaragoza. Este emblema pe care domnul Korodi a pus-o pe activitatea dansului ca ministru.  A fost proiectul pe care acesta l-a initiat si in care Romania pleca de pe o pozitie privilegiata la nivel european. Faptul ca a fost un proiect esuat ne demonstreaza capacitatea de management a domnului ministru, care poate fi scuzata prin varsta pe care o are, dar care nu poate fi scuzata prin ceea ce a facut pentru Romania.

 Dupa plecarea mea a fost destructurata Garda Nationala de Mediu si s-a incercat si destructurarea Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului. Toate proiectele domnului Korodi au fost, din pacate, in detrimentul sistemului de mediu la nivel national.

V-ati implicat mereu in actiuni initiate de ONG sau de presa, amintind doar de cateva dintre cele mai recente, cum ar fi colaborarea cu Copacul de Hartie sau de concursul Blocul Verde. Care este idealul dumneavoastra in ceea ce priveste colaborarea dintre autoritati si presa in folosul populatiei? Ce ar trebui sa faca fiecare dintre aceste parti?

Nu vad decat o singura solutie: parteneriate. Eu nu am refuzat nicio invitatie pe care am primit-o din partea ONG-urilor, autoritatilor locale sau centrale, pe actiuni de mediu. Avem de schimbat mentalitati si cel mai important este sa schimbam comportamentul si mentalitatea cetateanului din Romania vizavi de protectia mediului. Atunci cand vom intelege ca orice agresivitate asupra mediului se intoarce la noi prin subrezirea sanatatii noastre, vom fi mai atenti cu mediul. Si nu se pot face toate lucrurile de la Bucuresti. Dimpotriva, aceste lucruri trebuie sa se intample si la Satu Mare si la Botosani si la Constanta. Fara toti acesti parteneri si aceste furnicute care sa lucreze pentru un singur scop, nu se poate.

Revenind la prezent, in momentul de fata sunteti presedinta Comisiei pentru administratie publica, amenajarea teritoriului si echilibru ecologic. Care sunt principalele prioritati pe agenda de lucru a Comisiei, avand in vedere multitudinea de domenii in care aceasta activeaza?

In primul rand, am optat pentru aceasta comisie pentru ca este pe domeniul pe care am specializare si in al doilea rand, este extrem de important sa nu mai avem un hatis legislativ si sa nu mai fim obligati sa modificam o lege la jumatate de an. Sa mergem cu o sistematizare a acestui domeniu – legislatia in domeniul protectiei mediului, legislatia in domeniul administratiei centrale si locale, pentru a avea predictibilitate atat agentii economici si autoritatile locale cat si cetateanul, pentru ca acesta sa nu mai aiba surpriza ca i se modifica legea la mijlocul anului. Un exemplu ar fi taxa auto. Sa te duci la ghiseu intr-o zi, sa faci calculatia pe 1000 de euro taxa auto si sa constati a doua zi ca trebuie sa aduci 6000 de euro.

Un alt obiectiv pe care il am la aceasta comisie, impreuna cu colegii mei, este sa ne implicam activ in tot ce inseamna descentralizare. Modernizarea statului roman poate fi posibila daca facem descentralizare reala.

Credeti ca este fezabil acest lucru?

Avem o majoritate de 70% in Parlamentul Romaniei. Daca nici intr-o astfel de situatie politica nu se poate aplica descentralizarea, atunci ea nu mai poate fi facuta in Romania. Ne compromitem ca oameni politici daca nu o facem in acest mandat, in care, pe o coalitie formata, exista o majoritate confortabila la nivelul Parlamentului Romaniei. Cu siguranta, este un alt proiect pe care mi l-am asumat si impreuna cu reprezentantii nostri din Guvern am stabilit sa restrangem cat mai mult legiferarea prin ordonante de Guvern.

In ultimii 19 ani totul a fost legiferat prin Ordonante de Guvern. Un necunoscator al sistemului din Romania ar spune ca aceasta a fost tot timpul in colaps. Totul a trebuit sa fie legiferat prin Ordonanta de Guvern. Ori nu se mai justifica in acest moment urgenta. Suntem stat membru, nu mai avem nici integrare in NATO, nici integrare in UE ca si prioritati. Avem urmatoarele prioritati: consolidarea statului de drept si modernizarea statului in Romania.

Aveti in vedere si descentralizarea Ministerului Mediului?

Cu siguranta, dar pe principii rationale. Pe domeniul mediului, trebuie descentralizata reglementarea, pe tot ce inseamna unitati mici la nivelul autoritatii locale. Este absurd ca Ministerul Mediului, prin Agentia Nationala, sa reglementeze intr-un oras frizeria sau gogoseria. Toate aceste unitati trebuie sa fie reglementate de administratia locala. Primaria este cea care da avize, acorduri, autorizatii, ea incaseaza taxele la nivel local, ea trebuie sa reglementeze, prin departamentul de protectia mediului, aceste unitati.

Din pacate, nu exista oameni formati la nivelul primariilor…

Daca sprijinim cu adevarat autoritatile locale, isi formeaza si oameni. Si primul pas care trebuie facut este urmatorul: de la agentia de mediu judeteana sa fie transferati cativa oameni formati deja, la primaria de municipiu. Si, de acolo, sa se formeze reteaua de programe de formare profesionala, care sunt eligibile pe fonduri europene, avem program operational pe resurse umane.

In domeniul apelor, trebuie descentralizat la nivelul autoritatii locale ceea ce tine de interventiile la inundatii la nivel local si sa ramana la nivel central si la nivel de directie bazinala, interventia pe lucrarile mari.


Si in domeniul biodiversitatii, consider ca Regia Nationala a Padurilor ar trebui sa treaca in subordinea Ministerului Mediului, pentru ca ministerul Agriculturii priveste aceasta resursa de mediu ca pe un domeniu economic si are o abordare economica, pe cand Ministerul Mediului are o abordare de protectie si conservare. Acesta a fost unul dintre lucrurile pe care i le-am spus domnului ministru atunci cand a venit la comisie, la audieri si sper ca si-a notat-o drept una dintre prioritati.

Daca ati putea schimba o lege din domeniul protectiei mediului care ar fi aceasta?

In primul rand, legea privind ariile protejate, este urgenta, pentru a fi modificata si armonizata cu legislatia europeana din cauza carentelor actuale. Mai trebuie schimbata urgent si procedura de evaluare a impactului asupra mediului, pentru ca si in ceea ce priveste aceasta lege, ne aflam in dezacord cu legislatia comunitara. Ministerul Mediului trebuie sa inteleaga faptul ca procedura pe mediu este complet diferita de procedura de emitere a autorizatiei de construire.

Va referiti la consultantii de mediu?

Nu, eu am militat ca acestia sa fie in continuare acreditati de catre minister, pana la infiintarea unei asociatii profesionale. Ma refer la avizele si acordurile de mediu. Acestea sunt date de agentiile de mediu, dar nu exista nicio legatura cu procedura de emitere a autorizatiilor de mediu, fiind vorba de 2 proceduri total rupte.

Zicala spune: fa ce zice popa, nu ce face el. Stim ce zice politicianul Sulfina Barbu, dar ce face ecologistul Sulfina Barbu?

Ecologistul Sulfina Barbu, in primul rand, acasa, are un jandarm care o monitorizeaza si acesta este fiica mea. Ma monitorizeaza cand spal vasele sa nu risipesc apa, cand aprind becul – avem numai becuri economice in toata casa – sa nu risipesc energia, cand strang hartia ca sa o ducem la reciclat si cand strang plasticul pentru a-l duce la reciclat.


Categoric, acasa, incerc sa dau cel mai bun exemplu copilului meu, pe care de mic l-am educat in acest spirit ecologist. Mergem la tara, ingrijim impreuna florile din curte si incercam sa fim cat mai mult in mijlocul naturii, atat cat ne permite timpul.

Trebuie sa va spun ca am un proiect foarte ambitios legat de Palatul Parlamentului si imi doresc sa il transform intr-o cladire verde. Momentan, lucrez la acest proiect pentru ca sunt foarte multe lucruri ce trebuie schimbate. Nu exista, spre exemplu, in momentul de fata, un sistem informatizat bine pus la punct, cu semnatura electronica, lucru ce duce la un consum mare de hartie. Este datoria noastra, a parlamentarilor, sa aratam ca ne pasa de mediu, plecand de la aceasta cladire verde. Nu se pot face schimbari peste noapte, lucrul acesta este cert, dar incepand cu pasi marunti si cu consecventa, eu cred ca in 4 ani poti sa arati ce ai facut in aceasta cladire ca sa reduci costurile si sa protejezi si mediul.

Stere Cretu

Sursa: Infomediu Europa

Articole similare

ABC-ul sistemului garanție-returnare. Tot ce trebuie să știe consumatorii

Sistemul de garanție-returnare este noul subiect care scindează opinia publică din România în ultima perioadă. Discuțiile din spațiul public relevă însă multă...

The DRS draft is a solid platform for development of high quality recycling in Romania. It should also include more legal guidelines to secure...

Zero Waste Romania welcomes the launch in public debate of the draft Government Decision on the implementation of the DRS for non-reusable...

Ce schimbări aduce pentru consumatori și industrie proiectul de hotărâre privind sistemul garanție-returnare? O analiză Zero Waste România

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat spre dezbatere publică proiectul de Hotărâre de Guvern privind implementarea sistemului de garanţie-returnare (SGR) pentru...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Rămâi conectat!

104,683FaniÎmi place
87CititoriConectați-vă
1,330CititoriConectați-vă

Articole Recente

ABC-ul sistemului garanție-returnare. Tot ce trebuie să știe consumatorii

Sistemul de garanție-returnare este noul subiect care scindează opinia publică din România în ultima perioadă. Discuțiile din spațiul public relevă însă multă...

The DRS draft is a solid platform for development of high quality recycling in Romania. It should also include more legal guidelines to secure...

Zero Waste Romania welcomes the launch in public debate of the draft Government Decision on the implementation of the DRS for non-reusable...

Ce schimbări aduce pentru consumatori și industrie proiectul de hotărâre privind sistemul garanție-returnare? O analiză Zero Waste România

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat spre dezbatere publică proiectul de Hotărâre de Guvern privind implementarea sistemului de garanţie-returnare (SGR) pentru...

Peste 350 de tineri activiști din 150 de țări vor participa la un eveniment climatic online

Tineri activiști din întreaga lume vor lua parte la o discuție virtuală privind schimbările climatice, în cadrul căreia își vor prezenta viziunea...

Proiectul de hotărâre privind sistemul garanție-returnare, lansat în dezbatere publică

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat ieri în procedură de consultare publică proiectul de Hotărâre de Guvern privind sistemul garanție-returnare. În...