Constructorii auto japonezi au intrat deja in cursa pentru crearea automobilului ecologic care, in urmatorii zece ani, sa domine piata mondiala, fie ca este vorba despre masini hibride sau despre cele electrice.
Punctele comune de la care pleaca toti constructorii japonezi sunt ca petrolul va ramane scump si ca lupta cu emisiile poluante se va intensifica, ceea ce va duce la inlocuirea treptata a motoarelor cu combustie cu alt tip de motoare, mai ecologice.
Toyota si Honda preconizeaza ca motoarele hibride, care utilizeaza alternativ benzina si electricitate, vor fi cele care vor domina piata, iar masinile exclusiv electrice vor ramane pe o piata marginala, rezervata soferilor care parcurg distante scurte.
Pe de alta parte, Nissan promite un viitor stralucit masinilor electrice, considerand ca cele hibride sunt doar o simpla tehnologie de tranzitie.
Toyota, constructorul care a lansat prima masina hibrida, „Prius”, in urma cu 12 ani, dezvoltata pe versiunile ulterioare a caror baterie poate fi reincarcata la o priza obisnuita, preconizeaza ca masina hibrida va reprezenta 30% din productia sa totala incepand cu anul 2020.
„Masinile hibride utilizeaza toate tehnologiile necesare pentru a se impune ca o noua generatie de vehicule”, a estimat vicepresedintele Toyota, Takeshi Uchhiyamada, citat de AFP.
„Noi vedem masinile electrice nu ca pe o piata de nisa, ci ca pe o piata de masa”, a replicat directorul general al Nissan, Carlos Ghosn, care nu si-a ascuns scepticismul in ceea ce priveste vehiculele hibride.
In 2010, Nissan va lansa prima sa berlina in totalitate electrica, denumita „Leaf”, urmand sa dezvolte si o intreaga gama de automobile electrice, care, spera grupul, vor reprezenta 10% din piata mondiala in 2020.
De fapt, masinile electrice au costuri de productie destul de ridicate, iar autonomia lor este una limitata (160 km pentru Leaf), in timp ce vehiculele hibride au o raza de actiune mai lunga, dar modalitatea de fabricare este una mai complexa, ele utilizand si benzina.
Si analistii au pareri impartite. „Masinile hibride se vor vinde foarte bine pentru moment. Dar cele electrice au un potential mai mare. Masinile hibride sunt foarte complicate, au doua sisteme de condus. Acestea necesita si foarte multe componente si sunt grele”, a explicat analistul independent Tatsuya Mizuno.
Mizuno apreciaza strategia adoptata de Nissan de a nu vinde si bateria odata cu masina, ci de a o da cu imprumut, astfel incat aceasta sa poata fi inlocuita in cateva minute.
De altfel, constructorul nipon isi multiplica acordurile cu guvernul si colectivitatile locale pentru ca acestea sa amplaseze, pe teritoriul lor, o retea de puncte de reincarcare si de inlocuire a bateriilor.
Toyota si Honda isi pun insa mari sperante in bateria pe baza de combustibil, care functioneaza cu hidrogen. Aceasta tehnologie este departe de a fi pusa la punct, insa va cunoaste apogeul in jurul anului 2030. „Cand se va intampla acest lucru, masinile electrice vor fi amenintate”, a avertizat Asvin Chotai de la cabinetul Intelligence Automotive Asia.
Sursa: Intact News