Lecția australiană privind sistemele de returnare-garanție. Ce e de evitat și ce trebuie făcut pentru succesul acestora

Inițiativele de implementare a sistemului de garanție-returnare în Australia au ca rezultat reducerea deșeurilor și un grad ridicat de reciclare a recipientelor pentru băuturi. Robert Kelman, director al Platformei Reloop – Pacific, a realizat o analiză a eficienței acestora, perspectivele de a atinge țintele de reciclare propuse și a concluzionat că, fără o creștere a valorii garanției, succesul sistemelor implementate în statele australiene nu poate fi asigurat. 

Potrivit lui Kelman, care timp de 15 ani s-a implicat în advocacy și dezvoltarea sistemelor de garanție-returnare în Australia, guvernul New South-Wales a estimat o rată de reciclare de 32% a recipientelor pentru băuturi înainte de punerea în aplicare a sistemului în acest stat. Rata de reciclare a ajuns în jur de 69%. S-a înregistrat, de asemenea, o scădere cu aproximativ 40% a poluării cu deșeuri rezultate din astfel de ambalaje. Aceasta demonstrează că implementarea sistemelor de garanție-returnare reprezintă o abordare corectă a problemei deșeurilor din ambalaje.

Obstacole pentru sistemele australiene

Apariția sistemelor de garanție-returnare în Australia nu a fost apreciată în mod universal de industria băuturilor – sectorul vitivinicol din Southern Australia protestează față de orice includere într-un sistem revizuit. Însă continuarea introducerii sistemelor la nivel mondial pare inevitabilă, deoarece UE stabilește obiective de colectare de 90% pentru ambalajele din plastic, consumatorii solicită acțiuni privind deșeurile de plastic ajunse în mediul marin, iar producătorii sunt obligați din ce în ce mai mult să participe la colectarea și reciclarea ambalajelor utilizate.

Marea Britanie, Turcia, Portugalia și Scoția introduc toate sisteme de garanție-returnare și este doar o problemă de timp până când restul statelor mari ale UE, precum Italia, Franța și Spania vor proceda la fel. Nu există altă abordare decât sistemul de garanție-returnare pentru atingerea obiectivelor UE.

Principalul motor al unui sistem de garanție-returnare de succes, respectiv pentru obținerea unor rate de rentabilitate de peste 85-90%, este cât de la îndemână sunt punctele de returnare pentru consumatori. Valoarea garanției este, în mod surprinzător, secundară. În Australia, garanția se ridică în prezent la 10 cenți în toate statele care aplică sistemul de garanție-returnare, ceea ce este o sumă mică raportat la standardele internaționale. În majoritatea statelor europene este peste 30 de cenți australieni, iar în Scoția sistemul care va fi implementat va percepe o garanție începând cu echivalentul a 20 de cenți australieni. 

Cu toate că o garanție mai mare nu este un instrument la fel de eficient precum amplasarea punctelor de reciclare la îndemâna consumatorilor, guvernele statale din Australia au un control redus asupra acestui instrument. Administratorii de sisteme de garanție-returnare, entități conduse de producători, au controlul asupra dimensiunii și a naturii rețelei de colectare, iar acestea nu sunt foarte convenabile.

Importanța amplasării punctelor de returnare la o distanță confortabilă

Sistemele de garanție-returnare cu adevărat eficiente implică magazinele; peste o anumită dimensiune, acestea trebuie să primească înapoi ambalajele băuturilor pe care le vând. Magazinele organizează facilități de returnare în magazin sau într-o proximitate desemnată, maximizând confortul.

De exemplu, în statul Michigan din SUA punctele de returnare sunt foarte la îndemâna consumatorilor și, chiar dacă valoarea garanției este de doar 10 cenți, se obține o rată de rentabilitate de peste 90%. Mesajele transmise pentru sensibilizarea publicului au fost, de asemenea, lăudate pentru eficiența lor. Departamentul pentru Mediu, Lacuri Mari și Energie (EGLE) din Michigan a lansat, pentru a educa cetățenii din întregul stat cu privire la practicile adecvate de reciclare, o campanie pe scară largă – „Află înainte să arunci”,  câștigătoare a premiului Dive Awards 2019 pentru campania de reciclare a anului.

Potrivit analizei expertului Reloop Robert Kelman, niciun sistem de garanție-returnare din Australia nu se va îndrepta spre o rată de reciclare de 85-90% fără o reformă semnificativă. În Australia nu există în prezent nicio prevedere legislativă care să oblige magazinele să ia înapoi ambalajele băuturilor pe care le comercializează; doar câteva magazine din două state participă voluntar la preluarea ambalajelor.

Concluzia desprinsă de Kelman susține modelul adoptat deja de state europene: obligarea magazinelor de a organiza puncte de returnare, astfel încât consumatorului să-i fie confortabil să returneze ambalajele, o garanție mai mare, care să suscite interesul cumpărătorului de a o recupera și o campanie de sensibilizare a publicului asumată de către administratorul sistemului. „Nu există în lume niciun sistem de garanție-returnare care să ajungă la 85-90% rată de reciclare a ambalajelor de băuturi cu o valoare mică a garanției și cu o rețea de colectare care nu este la îndemâna consumatorilor. Dar o garanție de 20 sau 30 de cenți ar fi de real ajutor”, afirmă expertul Reloop Pacific. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *