Noua substanta este naturala, biodegradabila si este considerata materialul din care se poate fabrica orice. Inlocuitorul plasticului se poate obtine prin combinarea celulozei, a plantelor industriale si a ligninei, substanta ce da tarie lemnului, capatand forma unor granule ce pot fi topite.
Lemnul lichid, o substanta pe baza de celuloza, lignina si plante industriale, ar putea inlocui in cativa ani masele plastice. Descoperirea apartine unor cercetatori de la Institutul de Tehnologie Chimica din Pfintzal, Germania, care preconizeaza ca acest nou produs va putea fi folosit in scurta vreme la fabricarea mobilierului sau chiar a caroseriilor.
Experimentele au fost facute cu deseuri de la fabricile de hartie si s-a observat ca lignina, produs natural ce da tarie lemnului, in combinatie cu ceara, cu plantele industriale si cu alte materii vegetale formeaza o substanta de o consistenta asemanatoare plasticului.
Lignina poate fi extrasa din deseurile de hartie, dar nu este necesara in producerea hartiei, care trebuie sa fie cat mai flexibila, iar extragerea ei nu impiedica procesul de reciclare.
Printre avantajele folosirii acestui nou produs obtinut din substante naturale se numara lipsa substantelor cancerigene, biodegradabilitatea si faptul ca poate fi reciclat de cinci ori la rand. Lemnul lichid, cunoscut si sub denumirea de arboform, poate lua forma oricaror obiecte ce au componente din plastic, de la electrocasnice pana la jucarii.
Motorul si bateria masinilor, din arboform
Acest inlocuitor al plasticului previne absorbtia apei, izoleaza mirosurile neplacute, se recicleaza usor, iar dupa reciclare proprietatile sale nu se schimba.
Utilizarea materialelor biodegradabile a devenit o preocupare majora si in industria auto. Astfel, Centrul de Cercetare al Companiei Ford din Aachen, Germania, a inceput sa faca experimente cu lemnul lichid pentru construirea elementelor ce alcatuiesc interiorul vehiculelor.
Specialistii cred insa ca arboformul mai poate fi folosit si pentru compartimentul motorului, cat si pentru suportul bateriei. Pana acum, aproximativ 290 de componente ale automobilelor sunt derivate ale unor resurse reciclabile, precum bumbacul, lemnul, inul sau fibra de iuta.
Necesitatea de a gasi materiale de constructie biodegradabile a devenit o preocupare majora pentru specialisti, mai ales ca plasticul, dupa ce a entuziasmat lumea, si-a aratat destul de repede si dezavantajale.
Cantitati imense de deseuri din plastic acopera in acest moment planeta, iar durata de descompunere a acestui produs sintetic este cuprinsa intre 100 si 1.000 de ani.
Mai greu, mai scump, dar benefic pentru mediu
Singurul dezavantaj al lemnului lichid, este greutatea sa, mult mai mare decat a plasticelor obisnuite. Un alt aspect ar mai fi pretul de fabricatie, aproape dublu fata de cel al polipropilenului, cel mai des intalnit material plastic. Efectele benefice asupra mediului surclaseaza insa aceste inconveniente.
Sursa: Adevarul