Masinile electrice, costuri reduse pe kilometru

Tehnologiile avansate folosite pentru fabricarea bateriilor fac posibila utilizarea acestora pentru alimentarea vehiculelor hibride sau electrice (EV). Astfel, modelele ecologice au costuri din ce in ce mai mici.masini electrice

Dintre modelele prezentate in acest an de producatorii de automobile cu propulsie alternativa (hibride sau electrice), sedanul dezvoltat de compania americana Tesla Motors are cel mai mic pret la suta de kilometri parcursi. In categoria vehiculelor hibride, prototipul Opel Ampera are un cost mai mic decat popularul hibrid nipon Toyota Prius care „cere” 2,04 euro la 100 km parcursi.

Tesla Model S Concept

Cu un design inspirat puternic de Maserati Quattroporte, prototipul californienilor de la Tesla prefigureaza limuzina ecologica a viitorului deceniu, propulsata exclusiv electric. Modelul a fost dezvaluit inca din 2008 la o conferinta de presa de insusi guvernatorul Californiei, Arnold Schwarzenegger. Model S are o lungime de aproape cinci metri, un ampatament de aproape trei metri, iar versiunea break va beneficia si de o bacheta pentru doi copii in spatiul portbagajului.

Lipsa motorului clasic sub capota fata elibereaza un compartiment suplimentar ce poate fi utilizat pentru bagaje. In functie de sursa de alimentare (120V, 230V sau 480V), bateriile modelului Tesla Model S Sedan vor putea fi incarcate complet in doar 45 de minute (in cazul surselor de 480 V). Bateriile sunt plasate in podea si sunt astfel proiectate incat pot fi schimbate mai rapid decat un schimb de ulei.

Autonomia masinii se apropie de 500 de kilometri (in cazul pachetului optional „extended range battery pack”), versiunea de baza acoperind doar jumatate din aceasta distanta. Model S este dotata cu o cutie de viteze automata „singlespeed transaxle”, dar si cu un sistem de tractiune integrala, controlat electronic. Pentru un vehicul electric performantele obtinute sunt remarcabile: o acceleratie de la 0 la 100 km/h in 5,6 secunde si o viteza maxima de 193 km/h. Costul actual al masinii se ridica la aproximativ 33.000 de euro.

Opel Amperaopel ampera

Americanii de la General Motors au pus la punct un sistem de propulsie denumit Voltec. Sistemul de propulsie electrica este compus dintr-un set de baterii termice, o unitate electrica de propulsie si un motor-generator. Un set de baterii termice contine peste 220 de celule litiu-ion care furnizeaza energia necesara pentru a propulsa masina pe o distanta de aproximativ 60-65 km. De asemenea, pentru o eficienta si mai mare, energia rezultata din franare este captata si stocata in baterie.

Fata de autovehiculele hibride traditionale, Opel Ampera reprezinta o evolutie semnificativa. Astfel, daca la un autovehicul hibrid traditional rotile motoare sunt actionate de un motor electric, de un motor pe benzina, sau de ambele, la un autovehicul E-REV („Extended-Range Electric Vehicle” – „Vehicul Electric cu Raza lunga de actiune”), rotile sunt puse in miscare doar de o unitate de actionare electrica. Pentru calatorii scurte, autovehiculele E-REV sunt alimentate doar de bateria electrica. Pentru parcurgerea unor distante mai lungi, energia electrica suplimentara poate fi furnizata de un motor cu combustie interna.

Bateria si sistemele de propulsie sunt astfel dimensionate incat, atunci cand bateria ofera suficienta energie, motorul cu combustie este inactiv. In timpul etapei de conducere cu alimentare exclusiv electrica, bateria, motorul si echipamentele electronice sunt proiectate pentru a asigura performante complete – acceleratie, viteza maxima sau urcare in rampa – utilizand doar energia electrica.

Tehnologie Voltec

Energia este stocata in pachetul de baterii litiu-ion ce alimenteaza motorul electric. Acesta ofera o acceleratie performanta in timpul parcurgerii unor distante de maximum 64 km, fara a consuma carburant conventional. Pentru calatorii mai lungi, motorul cu ardere interna (situat in partea dreapta a zonei frontale) este utilizat pentru actionarea unui generator electric atunci cand energia din baterii se epuizeaza. Denumit si „Motor de extindere a autonomiei”, generatorul (un motor in patru timpi, clasic, cu patru cilindri) poate fi alimentat cu benzina sau etanol E85 si are capacitatea de a furniza energie electrica suficienta pentru ca autovehiculul sa parcurga alti 500 de kilometri.

Bateria poate inmagazina electricitate si de la retea, in mai putin de trei ore – la o tensiune de 240 V – sau circa opt ore, la o tensiune de 120 V. Motorul electric poate dezvolta o putere de aproximativ 150 CP si un cuplu de 370 Nm, suficient pentru ca masina sa poata demara, de la 0 la 100 km/h, in aproximativ noua secunde si sa atinga o viteza maxima de 160 km/h.

Slalom

Citroen DS3 pe iPhone si iPod Touch
Marca Citroen isi demonstreaza din nou caracterul „Creative Technologie” prin lansarea unei aplicatii pentru iPhone si iPod Touch dedicata modelului DS3 si disponibila gratuit incepand cu 1 martie 2010. Datorita unui chestionar personalizat, aceasta aplicatie permite fiecaruia sa isi configureze DS3-ul potrivit personalitatii sale si sa il dezvolte datorita configuratorului integrat.

Disponibil cu multiple optiuni de personalizare (de la culoarea caroseriei la decorarea plafonului si a jantelor), DS3 se adapteaza dorintelor fiecaruia. Aplicatia e disponibila gratuit pe App Store, iar modelul DS3 va fi comercializat si in Romania incepand cu luna aprilie a acestui an.

Honda 3R-C, automobil electric revolutionarhonda
Producatorul nipon -Honda,- care produce atat motociclete, cat si automobile, a venit la Geneva cu un concept de vehicul electric urban pentru o singura persoana, denumit 3R-C. Acesta isi va face debutul alaturi de conceptul urban EV-N care se va lansa la nivel european. Vehiculul revolutionar ce acumuleaza cunostintele niponilor in materie de propulsii electrice este actionat de o baterie electrica montata in partea de jos a sasiului, pastrand astfel un centru de greutate coborat si o stabilitate crescuta.

Acoperisul autovehiculului este transparent, avand si rol de parbriz, iar marginile inalte ale invelisului de protectie al scaunului ofera ocupantului o siguranta crescuta in caz de impact lateral.

Agera, ultima creatie Koenigseggagera
Agera se numeste ultima capodopera a celor de la Koenigsegg, lansata la Salonul Auto de la Geneva. Noul model are aceleasi dimensiuni exterioare ca si modelul CCX, iar propulsia este asigurata de un motor V8 de 4,7 litri care produce 910 CP la 6.850 rpm. Sistemul de evacuare este realizat din Inconel, un aliaj de nichel-crom care rezista foarte bine la temperaturi inalte, dar care este si foarte greu de prelucrat.

Pentru a reduce greutatea, sasiul este realizat din fibra de carbon, cu insertii de aluminiu, de tip fagure. Cu o greutate de 1.284 kg, Agera poate accelera de la 0 la 100 km/h in doar trei secunde, iar viteza maxima comunicata de constructorul suedez este de 392 km/h.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *