Ideea de a recicla asfaltul nu este nicidecum noua, dar olandezii sunt primii care au pus la punct un sistem care, cel putin in teorie, asigura reciclarea asflatului in proportie de 100%. Iar o astfel de uzina de reciclare e chiar ieftina – aviz regilor asfaltului…
Olanda se numara printre pionierii reciclarii asfaltului pe plan mondial, fiind fortata sa caute de solutii de reciclare a asfaltului din cauza lipsei de resurse (nisip, pietris si bitum), dar si din cauza cresterii preturilor la importul de materii prime.
Acum, companiile VolkerWessels si Ammann (Elvetia) si-au unit fortele pentru punerea la punct a unei tehnologii care permite reciclarea asfaltului chiar si in proportie de 100%.
Deocamdata, tehnologiile actuale de reciclare a asfaltului au un randament de maximum 50-60%, in timp ce noul sistem olandez HERA (Highly Ecologic Asphalt Recycling) presupune reciclarea in proportie de minimum 80% a asfaltului.
Tehnologia HERA presupune separarea agentilor de ardere, asfaltul nefiind incalzit direct pentru descompunere, ci prin intermediul tamburilor in care este macinat. Astfel, se obtine o poluare mai redusa, iar bitumul isi pastreaza calitatea.
Cel putin in teorie, asfaltul produs intr-o mini-uzina HERA poate fi reciclat de pana la 5 ori, specialistii garantand o calitate ridicata a asfaltului nou obitinut, ceea ce inseamna o durabilitate mai mare a autostrazilor si soselelor in care este utilizat.
In plus, sistemul HERA vine si cu alte avantaje, cum ar fi reducerea cu 75% a emisiilor de CO2 din timpul procesului de reciclare, dar si cu 30% a cantitatii de gaz necesara arderii, gratie unui condensator pentru uscare optimizat.
Pe de alta parte, reciclarea asfaltului contribuie, in mod indirect, la reducerea poluarii cauzata de transportul materiilor prime pentru productia asfaltului. De exemplu, in Olanda, anual s-ar elimina poluarea produsa de peste 200.000 de camioane de transport! La care se mai adauga efectele negative mai reduse asupramediului, prin reducerea excavarii de materii prime (nisip, pietris, bitumuri).
Pentru moment, o mini-uzina de reciclare a asfaltului cu tehnologia HERA are un cost de 4,5 milioane de euro, dar specialistii se asteapta ca acest pret sa scada foarte mult daca noua tehnologie va fi cumparata de marile companii producatoare de asfalt.
Ne intrebam daca guvernul nostru ar fi interesat de o astfel de solutie eficienta si mult mai putin poluantadecat solutiile clasice de producere a asfaltului. Sau ramanem in continuare legati de ”regii asfaltului”, pentru care sistemul HERA de reciclare a asfaltului ar insemna stoparea imbogatirii prin contracte paguboase cu statul.