Padis prada dezvoltarii

Ecologistii reclama ca se trag sfori pentru realizarea unei statiuni in inima Apusenilor, in dauna unei rezervatii stiintifice.

Buba s-a spart, scandalul e pe cale sa izbucneasca: investitori straini anonimi doresc ridicarea unei statiuni de 3.000 de locuri de cazare in Parcul Natural Apuseni, langa rezervatia stiintifica Molhasurile de la Izbuce.

Initiativa este combatuta aprig de organizatiile ecologiste din Oradea si de specialisti, care o considera nepotrivita si distrugatoare.

Pentru ca statiunea sa apara in inima Apusenilor este nevoie de adaptarea cadrului legal la nevoile specifice ale asa-numitului dezvoltator de proiect, Compania de Turism, Hoteluri si Restaurante Padis (CTHRP), ocazional reprezentanta de Viorel Popa, cel care si-a legat numele de falimentul Cibela fiind si cercetat penal.

Gaura in lege?

“Problema lor este ca au cumparat teren care e intr-o zona de protectie integrala. Ei vor sa transfere terenul de la o categorie superioara la una inferioara de protectie, unde pot construi”, spune Paul Iacobas, reprezentant al Centrului de Arii Protejate si Dezvoltare Durabila.

Indignarea ecologistilor este alimentata de sprijinul pe care statiunea il are in Ministerul Mediului, care – in opinia lor – a modificat de cateva ori legislatia pentru a servi intereselor companiei. “Cineva de sus si-a dat seama ca inainte nu puteau fi realizate aceste investitii. Noua zonare este o portita legala, prin care pot trece multe asa-zise investitii de “dezvoltare durabila”, crede Ioana Lucaciu, membra a Centrului Regional de Supraveghere Ecologica Muntii Apuseni(CRSE).

Trafic de schelete?

Subiect fierbinte pentru judet, proiectul statiunii din Padis nu a conturat o pozitie clara din partea Consiliului Judetean Bihor. Vicele Stefan Seremi se fereste sa se pronunte: “Proiectul nu va afecta zona Molhasurilor, unde este un teren mlastinos, si nici apa care alimenteaza zona.

SEu am o banuiala ca sunt interese sa nu se faca nimic acolo pentru ca sa fie mai liber sa faca ce vor. Stim ca au disparut schelete si cranii de urs, care urmau sa fie duse dincolo. Nu am studiat proiectul, nu suntem nici pentru nici impotriva, dar stiu ca vor fi partii de schi intr-o zona de pasune alpina, unde vara se pasuneaza, iar iarna se va schia”.

In opinia ecologistilor insa, Seremi nu este deloc atat in necunostinta de cauza. Conform acestora, vicele de la judet s-a deplasat in persoana la sedinta de marti a Consiliului Consultativ de Administratie (CCA), la al carei prezidiu a si luat loc. “Dl Seremi a si sustinut de cateva ori sa se treaca la vot, desi nu aveam toate informatiile necesare sa dam un vot informat. In fapt, CJ ne-a solicitat sa convocam CCA-ul, printr-o adresa in care ne sugera locatia, data si ordinea de zi”, a declarat unul dintre cei prezenti la sedinta de marti.

In opinia ecologistilor, faptele demonstreaza ca statiunea se bucura de un larg sprijin din partea CJ, in fruntea caruia se afla Seremi. “Din drum comunal, au facut drumul de Padis drum judetean si l-au si nivelat rapid din bani de la buget. Apoi au introdus in planul de dezvoltare judetean proiectul statiunii, fara o consultare prealabila a celor care au lucrat la planul de dezvoltare”, spune Paul Iacobas. Discutiile Companiei – reprezentata deseori de Viorel Popa, cel care si-a legat numele de falimentul SC Cibela – cu administratia Parcului nu sunt o noutate.

Director al Parcului Natural Apuseni, scena disputei si, eventual, a viitoarei statiuni, Alin Mos a declarat ca CTHRP si-a expus deja proiectul in fata Consiliului Stiintific al Parcului. “Au primit o scrisoare de raspuns in care li s-au prezentat criteriile de conformare. Lista cu acestea este destul de consistenta, ca sa stim ca nu se propun balarii. De altfel, singura problema serioasa este vecinatatea cu Molhasurile”, sustine Mos.

Acesta spune ca in dosarul CTHRP exista si un document de la Ministerul Mediului in care se scrie, negru pe alb, ca “zona nu este una de conservare speciala”, deci poate fi construita. “Daca ministerul spune asta, ca este legal sa construiesti, cu harta si stampila, eu nu mai am ce zice”, crede directorul. Totusi, conform uzantelor, Consiliul Stiintific al Parcului are ultimul cuvant in transarea problemei.

De-ai lui Berlusconi

Purtator de cuvant al CTHRP, Mircea Caster arata, intr-o informare de presa, coordonatele investitiei dorite in Padis, in zona Lazuri, in imediata vecinatate a varfului Bisericuta Motului, unde diferenta de nivel nu depaste 300 de metri. “A aparut un proiect nou: o statiune de 3-5 stele, la o altitudine intre circa 1.100 si 1.500 m, in zona Padis-Lazuri. Dezvoltarea nucleului turistic Padis-Lazuri va fi facuta in conceptul unei statiuni turistice montane cu caracter permanent, iarna si vara. Proiectul prevede sa ajunga, in final, la o statiune turistica integrata in ecosistem, pe o suprafata de 86 hectare, cu un total al suprafetei construite de 8 la mie din aria totala a statiunii”, se arata in informare.

Promisiunile investitorului anunta “un ansamblu turistic unitar”, unde “toate strazile modernizate si cele nou create vor avea trotuare curente pe un singur sens, astfel incat circulatia pietonala sa se desfasoare fluent, in siguranta, si sa fie asigurate accesele pietonale adecvate pe fiecare parcela”. Comunicatul vorbeste despre “12 km de partii”.

Refuzand sa divulge cine sta in spatele CTHRP, Mircea Caster a confirmat doar ca este vorba de fonduri de investitii si persoane private, inclusiv investitori italieni din jurul familiei lui Silvio Berlusconi.

Sursa: Bihor On Line

Articole similare

„Reprezentanții industriei și comercianții ar trebui să perceapă sistemul de garanție-returnare mai degrabă ca o mare oportunitate”

CursDeGuvernare.ro a organizat în cursul săptămânii trecute o conferință pe marginea proiectului de hotărâre privind sistemul de garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi,...

ABC-ul sistemului garanție-returnare. Tot ce trebuie să știe consumatorii

Sistemul de garanție-returnare este noul subiect care scindează opinia publică din România în ultima perioadă. Discuțiile din spațiul public relevă însă multă...

The DRS draft is a solid platform for development of high quality recycling in Romania. It should also include more legal guidelines to secure...

Zero Waste Romania welcomes the launch in public debate of the draft Government Decision on the implementation of the DRS for non-reusable...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Rămâi conectat!

104,675FaniÎmi place
88CititoriConectați-vă
1,330CititoriConectați-vă

Articole Recente

„Reprezentanții industriei și comercianții ar trebui să perceapă sistemul de garanție-returnare mai degrabă ca o mare oportunitate”

CursDeGuvernare.ro a organizat în cursul săptămânii trecute o conferință pe marginea proiectului de hotărâre privind sistemul de garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi,...

ABC-ul sistemului garanție-returnare. Tot ce trebuie să știe consumatorii

Sistemul de garanție-returnare este noul subiect care scindează opinia publică din România în ultima perioadă. Discuțiile din spațiul public relevă însă multă...

The DRS draft is a solid platform for development of high quality recycling in Romania. It should also include more legal guidelines to secure...

Zero Waste Romania welcomes the launch in public debate of the draft Government Decision on the implementation of the DRS for non-reusable...

Ce schimbări aduce pentru consumatori și industrie proiectul de hotărâre privind sistemul garanție-returnare? O analiză Zero Waste România

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat spre dezbatere publică proiectul de Hotărâre de Guvern privind implementarea sistemului de garanţie-returnare (SGR) pentru...

Peste 350 de tineri activiști din 150 de țări vor participa la un eveniment climatic online

Tineri activiști din întreaga lume vor lua parte la o discuție virtuală privind schimbările climatice, în cadrul căreia își vor prezenta viziunea...