Poluarea aerului in asezarile urbane

traficFara loc de indoiala, contaminarea aerului este una din cele mai perceptibile probleme si cu o raza de actiune majora asupra sanatatii oamenilor.

Conform datelor emise de Centrul European de Mediu Ambient si Sanatate, contaminarea atmosferica este responsabila in Europa de urmatoarele probleme medicale intr-un an :
-intre 3 si 4 milioane de persoane au probleme de tuse si iritatie oculara ;
– intre 4 si 6 milioane de copii sufera de imbolnavirea cailor respiratorii ;
-se produc intre 90 si 200.000 de consultatii in ambulante pentru probleme respiratorii ;
-sunt 14 milioane de persoane cu boli de plamani si s-au inregistrat 8000 de internari pentru boli respiratorii care sunt in stransa legatura cu contaminarea.

Aceasta lista impresionanta ar putea continua si ar creste semnificativ daca am include si acele cazuri in care contaminarea aerului apare ca si cauza principala a dublarii cazurilor de astm si alergii respiratorii, pe langa anii „80, sau a aparitiei anumitor tipuri de cancer care pot fi provocate de substante ca si benzenul.

Explicatia acestei stranse legaturi intre contaminarea aerului si sanatate sta in faptul ca, de cel putin 3 ori pe minut inhalam cantitati importante de aer. Nu este greu sa intelegem ca din acelasi motiv sistemul respirator este cel mai afectat, si bineinteles, acesta este un caz clar de gunoi urban.

Contaminarea aerului in marile orase europene este o problema care a experimentat o mare schimbare incepand cu anii 80. Pe atunci, contaminarea era un fenomen „”sezonier”” provocat in principal de cazanele de incalzire care erau alimentate cu combustibili foarte nocivi. Frecvent, se foloseau combustibili de calitate inferioara, cum ar fi lignitul sau antracitul cu continut ridicat de sulf. Se foloseau de asemenea motorina grea sau pacura cu continut foarte ridicat de sulf. Contaminantii „”de varf”” erau dioxidul de sulf si alte compozitii chimice care in 90% din cazuri contineau saruri si oxizi metalici asociati cu hidrocarburanti sau particule de carbon crude.

Contributia sectorului industrial era semnificativa, aproape toate orasele avand in jur complexe industriale importante. Uneori, industria era de fapt cauza principala a contaminarii aerului. Valorile care se inregistrau in unele orase puternic contaminate erau spectaculoase si era relativ frecvent aparitia unor fenomene cum ar fi sa se gaureasca hainele de lana in primele zile de ploaie. Motivul nu era altul decat acidul sulfuric pe care ploaia il depozita pe haine.

Aceasta problema majora s-a corectat intr-o oarecare masura prin disparitia, in unele cazuri, a marilor uzine si fabrici precum si prin interzicerea folosirii de combustibil foarte contaminant. Nivelul de sulf din motorina coboara si cazanele de carbon continua sa-si reduca numarul in aproape toate marile orase. Acum se folosesc conbustibili mai curati, cum ar fi gazul natural.

Insa..
Problema nu a disparut. Doar s-a schimbat. Astazi, contaminarea nu mai este de tip „” sezonier””, ci se mentine pe tot parcursul anului si in aproape toate zonele. Principala cauza a contaminarii de azi este traficul si principalii contaminantipoluare sunt oxizii de nitrogen. Trebuie sa scoatem in evidenta faptul ca NOx sunt contaminanti foarte nocivi pentru ca se formeaza prin cataliza termica a 2 elemente prezente in aer: nitrogenul si oxigenul. Adica, e suficient sa se ajunga la anumite temperaturi in arderea oricarei substante, pentru a se forma NOx.

In timpul acestor ani s-a produs un fenomen paradigmatic. S-a imbunatatit eficienta motoarelor, s-a raspandit uzul de catalizatori ( care elimina mare parte din contaminantii emisi) , insa nivelele de contaminare nu s-au imbunatatit deloc. Au ramas aceleasi.
Cresterea mobilitatii si marirea parcului auto au devorat si anulat meritele tehnologiei.
Catalizatorii s-au dovedit a fi mai putin eficienti decat se astepta. De ce? Deoarece, pentru a functiona, au nevoie de un minim de distanta parcursa. S-a anunta a fi vorba de 6 km, ceea ce nu prea se intampla in transportul urban, unde avem de-a face cu deplasari frecvente, dar pe distante foarte mici. Concluzia e simpla. Si tind sa cred ca in viitorul apropiat se vor mentine tendintele actuale si progresele tehnologiei vor fi din nou devorate de cresterea mobilitatii.
Pentru a solutiona aceasta problema, e nevoie de masuri structurale ( cum ar fi reducerea utilizarii de vehicule private), masuri pe care din pacate, nimeni nu pare sa le puna in aplicare.

As vrea sa mai evidentiez un fenomen curios. Nivelele crescatoare de ozon in zonele relativ indepartate de marile orase. Acesta este un contaminant secundar a carui prezenta in atmosfera depinde de sute de reactii. Simplificat.. se poate presupune ca se formeaza prin descompunerea fotoquimica a dioxodului de Nitrogen. Partea interesanta si ingrijoratoare ? Se ajunge la nivele foarte inalte in zilele calde si insorite, insa numai la o anumita departare de principalele focare de contaminare. Cei din acele focare raman cu NOx dar.. nu ii lasa nici pe cei din afara sa respire linistiti. Ii bombardeaza cu ozon.
Asa ca.. peste cativa ani, oare vom mai avea unde merge sa respiram aer curat ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *