Poluarea din Timisoara a ajuns pana la membrii Comisiei Europene

Efectele nocive ale polu?rii asupra tenului. Cum îl afecteaz??

Poluarea din Timisoara a ajuns pana la membrii Comisiei Europene

„Primaria si dirigintii de santiere ar trebui sa se implice pentru reducerea poluarii”, spun reprezentantii Comisariatului Garzii de Mediu

Seful directiei de resort a municipalitatii sustine ca „vantul aduce nori de praf din Iugoslavia”

Timisoara este una dintre marile aglomerari urbane pentru care Romania a primit un avertisment de la Comisia Europeana pentru starea necorespunzatoare a aerului, urmand ca, daca nu se vor lua masuri concrete pentru reducerea poluarii, sa se declanseze procedura de infrigement, respectiv aplicarea unor sanctiuni, care pot fi de cateva sute de mii de euro pe zi sau chiar mai mari.

„Comisia Europeana a initiat procedura de infrigement, prin transmiterea avizului motivat, ultima etapa inainte de declansarea acesteia. Acest fapt s-ar traduce prin avertisment, iar daca nu facem nimic, va urma aplicarea de amenzi. In Timisoara, poluarea aerului este cauzata de depasirile de pulberi in suspensie cu diametrul mai mic de 10 microni (PM10), si nu de poluantii gazosi. Din luna mai, s-au luat o serie de masuri, iar datele arata o imbunatatire a situatiei fata de aceeasi perioada a anului trecut. Din pacate, in ultima perioada, masuratorile la indicatorul PM10 inregistreaza din nou depasiri”, a precizat Gabriela Lambrino, directorul Agentiei Regionale pentru Protectia Mediului (ARPM) Timisoara.

Desi Garda de Mediu si ARPM au identificat ca surse de poluare centralele termice, sistarea programului de spalare a strazilor, traficul rutier, santierele de constructii etc., Primaria Timisoara, responsabila cu aplicarea unor masuri pentru reducerea poluarii, da vina pe sensibilitatea aparatelor de masurare, calmul atmosferic si… vecinii sarbi.

Garda de Mediu vrea sa sisteze lucrarile edilitare poluante
Fata de lunile precedente, in noiembrie, pe Calea Aradului a fost mai mult praf comparativ cu Calea Sagului. „In luna noiembrie, doar pe Calea Aradului s-au inregistrat depasiri la indicatorul PM10, sase la numar. In octombrie, pe Calea Aradului au fost sase depasiri, iar pe Calea Sagului, patru. De la inceputul anului si pana in prezent, depasirile de pulberi in suspensie cu diametrul mai mic de 10 microni au fost, in total, 50 in Calea Sagului si 37 in Calea Aradului”, a precizat Gabriela Lambrino.

Desi masuratorile privind indicatorul PM10 nu sunt efectuate in centrul Timisoarei, praful exista, inregistrandu-se depasiri la PM 2,5. Poluarea atmosferica a Timisoarei este cauzata, spun specialistii ARPM, de santierele la drumuri, pornirea sistemelor de incalzire ale Colterm si a centralelor termice de apartament, sistarea – din septembrie – a programului de spalare a strazilor, nerealizarea unor proiecte (reabilitarea termica a blocurilor, monitorizarea traficului rutier, intensificarea masurilor de salubrizare) etc., la care contribuie calmul atmosferic, deoarece, nefiind vant, poluantii nu sunt dispersati. La acestea, Garda de Mediu adauga: lucrarile la autostrada si excavarea, in acest sens, a pamantului din „gropi de imprumut” situate in nordul judetului, terenurile agricole de pe care s-a adunat recolta, arderile de miristi, lucrarile la sistemul de alimentare cu apa si la canalizare, neglijenta asociatiilor de proprietari in ceea ce priveste gospodarirea spatiilor verzi din jurul blocurilor etc.

„Cel mai greu de controlat sunt lucrarile executate pe motiv de urgenta de Aquatim si Calor, care presupun spargerea strazilor. Acestea sunt rapide si ne scapa din vedere, dar creeaza probleme. Daca vedem astfel de lucrari de investitii la care nu se iau masurile impuse, vom dispune sistarea lucrarilor”, a declarat Marian Eperies, prim-comisar al Comisariatului Judetean Timis al Garzii Nationale de Mediu.

Primaria banuieste ca praful din Timisoara provine de la sarbi
Masurile care intra in grija Primariei Timisoara ar fi controlul traficului rutier, salubrizarea si supravegherea lucrarilor de constructii, insa de la nivelul autoritatilor locale lucrurile se vad altfel. Potrivit directorului Directiei de mediu a Primariei Municipiului Timisoara, Vasile Ciupa, aparatura care face masuratorile privind indicatorul PM10 ar prezenta unele neajunsuri, iar amplasarea echipamentelor n-ar fi… ca la Oradea.

„La noi, calmul atmosferic e de vina. Sunt doar presupuneri, nu avem suport stiintific”, a declarat Vasile Ciupa, care sustine ca „vantul aduce nori de praf din Iugoslavia (Serbia – n.r.). Nu exista perdelele de protectie care erau de la Beregsau pana la Lenauheim. Trebuie facuta insa o evaluare stiintifica, sa vedem daca poluarea vine din Iugoslavia”.

Seful Comisariatului Regional al Garzii de Mediu, Silviu Megan, este de alta parere: „Mi-e greu sa cred ca vine norul de praf de la sarbi. Din punctul meu de vedere, lucrarile de reabilitare din Timisoara si patrunderea in trafic a masinilor cu rotile murdare de noroi sunt principalele cauze de poluare. Primaria si dirigintii de santier ar trebui sa se implice pentru reducerea poluarii, iar politia ar trebui sa supravegheze masinile care intra cu noroi dinspre comune inspre oras. Centura Timisoarei n-a fost atat de relevanta”.

Afirmatia a fost sustinuta si de direcorul ARPM, Gabriela Lambrino: „Din luna mai, de cand au fost aplicate o serie de masuri, s-a observat o imbunatatire a calitatii aerului”, insa programul privind calitatea aerului trebuie imbunatatit si continuat.

Reducerea biletelor RATT, o masura
„Ar trebui ca primaria sa initieze, impreuna cu RATT (Regia Autonoma de Transport Timisoara – n.r.), promotii pentru ca oamenii sa circule cu mijloace de transport in comun. De asemenea, ar trebui sa existe parcari in apropierea statiilor RATT, pentru ca oamenii sa aiba unde sa-si lase masina pentru a urca in tramvaie, troleibuze sau autobuze”, a spus Gabriela Lambrino in cadrul unei intalniri ce a avut loc, astazi, la Prefectura Timis, ca urmare a avertismentului primit de tara noastra de la Comisia Europeana.

„S-au luat masuri de retehnologizare. Facem un efort disperat. In consiliul local se va discuta ca pe anumite trasee sa se circule fara bilet. Ar trebui ca si in Timisoara, la fel ca la Londra, sa existe zone unde circulatia masinilor sa fie interzisa”, a adaugat directorul Directiei de mediu a Primariei Municipiului Timisoara, Vasile Ciupa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *