Probleme in implementarea proiectelor finantate in cadrul POS Mediu

    0
    374
    Korodi: România a atras pân? în prezent peste 50% din fondurile disponibile prin POS Mediu
    Rovana Plumb: Absorbţia fondurilor europene prin POS Mediu a ajuns la 13%
    Probleme in implementarea proiectelor finantate in cadrul POS Mediu

    Valoarea contractata reprezinta valoarea totala a contractelor de finantare semnate pana in prezent. Acestea reprezinta 66% din valoarea totala a proiectelor ce formeaza portofoliul de proiecte POS Mediu la nivelul Regiunii 1 NE, toate celelalte contracte de finantare urmand a fi incheiate pana la sfarsitul lui 2011. In acest moment, la nivelul Regiunii.1 NE sunt implementare 20 de proiecte, 2 proiecte Axa 4.

    OI POS Mediu Bacau functioneaza ca directie a Directiei generale AM POS Mediu din cadrul Ministerului Mediului si Padurilor, organizata la nivelul Regiunii 1 Nord Est. Organismul Intermediar POS Mediu Bacau – Regiunea 1 Nord Est indeplineste atributiile delegate de catre Autoritatea de Management pentru Programul Operational Sectorial Mediu, prin Acordul de Delegare de Atributii, in scopul gestionarii la nivel regional a proiectelor finantate in cadrul POS Mediu din instrumentele structurale (Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul de Coeziune). La Bacau s-a desfasurat in aceasta dimineata, in Aula “Moldova”, a Universitatii George Bacovia, o intalnire a reprezentantilor OI POS Mediu din Regiunea 1 NE.

    Probleme generale

    Dificultati in procesul de achizitii publice, date atat de legislatie cat si de organismele statului care intervin in acest proces. Cerintele OI/AM depasesc uneori estimarile Beneficiarilor. Ministerul Mediului actioneaza ca o autoritate de control si nu ca o Autoritate de Management. Consultantul nu stapaneste mecanismele POS Mediu. Pana la semnarea contractului de AT, Beneficiarul nu are parghiile necesare pentru a “misca” proiectul. Beneficiarul nu este parte din contractul Ministerului cu Consultantul. Aprobarile pentru actiunile privind publicitatea proiectului (communicate, etichete, panouri) vin cu intarziere dela MM.Impartireaavansului acordat constructorului trebuie impartit pe coduri SMIS conform solicitarilor. Daca aceasta impartire este eronata, recuperarea avansului poate ridica probleme. Idem pentru fiecare factura. Imposibilitatea realocarii fondurilor intre linii bugetare in cadrul aceluiasi proiect va conduce in finalul proiectului la modificarea raportului de finantare intre fondurile UE si cele nationale (va creste procentul fondurilor nationale si se vor pierde fonduri europene.Impartirea avansului acordat constructorului trebuie impartit pe coduri SMIS conform solicitarilor. Daca aceasta impartire este eronata, recuperarea avansului poate ridica probleme. Idem pentru fiecare factura. Imposibilitatea realocarii fondurilor intre linii bugetare in cadrul aceluiasi proiect va conduce in finalul proiectului la modificarea raportului de finantare intre fondurile UE si cele nationale (va creste procentul fondurilor nationale si se vor pierde fonduri europene.

    Situatia actuala

    Necesar de investitii foarte mare;Fonduri UE limitate; Sector neatractiv inca pentru investitiile private;Companii viabile doar in cateva orase mari/medii; Termene de conformare cu legislatia Uniunii – scurte; Fondurile alocate de POS Mediu – relativ mari comparativ cu ritmul de implementare; Probleme generale.

    Recomandari

    Updatarea legii privind Achizitiile Publice; Armonizarea legislatiei de siguranta in constructii cu standardele si practicile europene; Manualele FIDIC si solicitarile Legii 10 privind calitatea in constructii sunt frecvent in contradictie; Incurajarea companiilor romane la participarea la licitatii ca AG nu ca subcontractori; Crearea unui organism unic de control a proiectelor cu finantare externa dupa experienta si modelul European si in conformitate cu standardele internationale de contabilitate.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.