Poate pe nedrept denumit colocvial „Rabla”, Programul de stimulare a innoirii parcului auto national pare a fi avut efecte benefice numai pentru mediul inconjurator. „Pana la data de 3 septembrie 2010, prin Programul de stimulare a innoirii parcului auto national, au fost casate 164.752 autovehicule mai vechi de zece ani de la data fabricatiei, iar 38.800 autoturisme noi au fost achizitionate, dintre care, 17.215 unitati sunt de provenienta autohtona”, se anunta intr-un comunicat al Ministerului Mediului si Padurilor.
Programul de stimulare a innoirii parcului auto national din anul 2010 beneficiaza de sesiune deschisa, fara data limita, incepand cu data de 18 februarie 2010, avand un buget total de 722 mil.lei, in scopul scoaterii din uz a 190.000 autovehicule mai vechi de 10 ani de la data fabricatiei. Conform noilor prevederi din anul 2010, valoarea primei de casare este exprimata printr-un tichet valoric, a carei valoare nominala este de 3.800 lei. Programul se adreseaza, atat persoanelor fizice, cat si celor juridice, oferind persoanelor fizice, posibilitatea achizitionarii unui autovehicul nou prin cumularea pana la trei tichete valorice.
Din punctul de vedere al statului roman, programul este un succes al politicilor de mediu, atata timp cat 86,71% din suma alocata a fost oferita celor care au casat un autoturism vechi, sub forma de tichete valorice. Din punctul de vedere al stimularii vanzarilor auto, grav afectate de criza, programul este un esec. Doar 23,55% dintre tichete au fost valorificate pentru achizitia de autovehicule noi, dintre care peste 44% de provenienta romaneasca.
Dupa cum se stie, s-a creat o adevarata piata a tichetelor valorice. Daca, la inceputul anului, acestea se tranzactionau la 3.000 lei, acum ele au ajuns sa coste circa 1.000 lei, apropiindu-se sfarsitul programului.
Sursa: Reflectii economice