Bosch, unul dintre principalii furnizori globali de piese auto, a organizat in data de 17 iunie 2009 cea de-a 59-a editie a Conferintei internationale pe teme auto de la Boxberg, Germania. In cadrul acestui eveniment, reprezentantii Bosch au subliniat faptul ca, prioritatile companiei in domeniul auto sunt protejarea mediului inconjurator si prevenirea accidentelor. Principalul subiect de discutie al Conferintei a fost viitorul tehnologiei auto. La eveniment au participat peste 200 de jurnalisti din 30 de tari, printre care si Romania.
Conferinta internationala de la Boxberg, Germania, a urmarit sa raspunda la intrebarea: care este motorul care va propulsa autovehiculele viitorului? In incercarea de a raspunde la aceasta intrebare, Bosch a luat in calcul o varietate de interese: de la cele ale soferilor, ale producatorilor de autovehicule si furnizorilor, la cele ale oamenilor politici, asociatiilor, organizatiilor de mediu si ale altor nenumarate grupuri. Concluzia specialistilor Bosch a fost ca, desi autovehiculul electric va deveni realitate intr-o buna zi, motorul cu ardere interna va mai domina piata in urmatorii douazeci de ani. Motivul consta in faptul ca trebuie solutionate aspecte importante de ordin tehnologic, legate de dezvoltarea propulsiei electrice. „”Ne pregatim pentru viitorul de dincolo de criza economica, un viitor ce va fi marcat de scaderea treptata a rezervelor de petrol. Aici intra in joc strategia Bosch, care este orientata in doua directii: dezvoltam sisteme alternative de propulsie, imbunatatind in acelasi timp si eficienta motoarelor cu ardere interna””, a declarat dr. Bernd Bohr, Presedinte al Bosch Automotive Group. Astfel, Bosch isi propune ca sistemul electric de propulsie al viitorului sa poata fi introdus la scara larga in productia de serie, dar in acelasi timp, in urmatoarele decenii, inginerii Bosch vor continua sa perfectioneze si motorul cu ardere interna. „Vom realiza unul dintre aspecte, fara a-l neglija pe celalalt. Inginerii nostri lucreaza pentru a reduce consumul de carburant al motoarelor diesel si cu aprindere prin scanteie cu pana la o treime. Acest lucru va permite reducerea emisiilor de dioxid de carbon ale motoarelor diesel pana la valori aflate sub nivelul de 99 de grame per kilometru”” a spus Bohr.
Mai mult, Bosch va pune accent si pe sporirea nivelului de siguranta din timpul calatoriei. „Prevenirea accidentelor reprezinta o parte la fel de importanta a strategiei noastre, ca protejarea mediului inconjurator. In acest scop, dezvoltam solutii personalizate, care sunt adaptate fiecarui client in parte si diferitelor piete din toata lumea”, a declarat Bohr.
„”Sloganul nostru, „Tehnica pentru o viata”, se refera in egala masura atat la protejarea pasagerilor, cat si a mediului inconjurator”” a afirmat dr. Bernd Bohr.
Autovehiculul electric
„Autovehiculul electric va fi lansat, insa, pentru inceput, intr-un numar redus de exemplare, ocupand o nisa a pietei si punandu-si o amprenta vizibila abia dupa anul 2020”, a afirmat Bohr. Dezvoltarea urbanizarii reprezinta unul dintre motivele pentru care electrificarea sistemului de propulsie este atat de importanta. Pana in 2015, peste 60 de orase din intreaga lume vor avea peste cinci milioane de locuitori. Masina electrica este perfect adaptata deplasarii in astfel de metropole. Cel mai mare succes se preconizeaza a fi inregistrat in regiunile cu o densitate mare a populatiei, cum ar fi Asia si unele orase europene si americane. „Pana in 2015, estimam, la nivel mondial, un volum al vanzarilor de aproximativ 500.000 de autovehicule electrice. Pentru a atinge niveluri mai ridicate, trebuie in primul rand sa imbunatatim considerabil performanta acestor autovehicule”, a declarat Bohr.
Acest lucru inseamna, in primul rand, o densitate mai mare a energiei pentru acumulator, care joaca rolul de „rezervor” al autovehiculului electric. Pentru a parcurge o distanta minima de 200 de kilometri, un automobil electric actual ar avea nevoie de un acumulator Litiu-Ion cu o greutate de aproximativ 250 kg. La un pret de circa 17.000 de euro, acest acumulator nu numai ca ar fi prea greu, ci si prea scump. Pentru anul 2015, preturile estimate se vor incadra intre 8.000 si 12.000 de euro, in continuare prea ridicate pentru majoritatea clientilor. Astfel, cei responsabili de sectorul de dezvoltare trebuie sa depuna eforturi sustinute pentru a reduce greutatea si pretul acumulatorului. Pentru a face ca acumulatorul sa devina accesibil consumatorului mediu, furnizorii importanti vor spori investitiile realizate in domeniul dezvoltarii si productiei.
„Daca analizam comparativ doi producatori avand un volum anual de 50.000, respectiv 500.000 de acumulatori, producatorul mai mic trebuie sa suporte, in plus, un cost de dezvoltare de aproximativ 500 de euro per bucata”, a explicat Bohr. Mai mult decat atat, economiile care pot fi realizate de producatorii de serie care fabrica produse complexe la scara larga pot reduce semnificativ costurile asociate productiei, comparativ cu producatorii de serie care fabrica aceste produse la scara redusa. Pentru ca autovehiculul electric sa fie lansat cat mai rapid pe piata, costul ar trebui redus cu cel putin jumatate, pana la doua treimi. Acesta este motivul pentru care compania Bosch face apel la producatorii din Europa si SUA, pentru a evita fragmentarea resurselor de care dispun. In schimb, acestia ar trebui sa adopte o abordare coordonata – asa cum au facut Japonia si China.
Bosch considera ca parteneriatul dintre producatorii de autovehicule si furnizorii de sisteme in vederea realizarii noilor tehnologii reprezinta o abordare fiabila si in cazul autovehiculului electric. In acest scop, producatorii vor adapta designul vehiculului noului sistem de propulsie. In acelasi timp, furnizorii vor dezvolta noile tehnologii pentru autovehicule, cum ar fi acumulatorul Litiu-Ion si vor pune la dispozitia producatorilor de autovehicule volume importante din aceste inovatii, la un pret rezonabil.
In calitate de furnizor de sisteme, Bosch este pregatit pentru lansarea autovehiculului electric. Se estimeaza ca tehnologia hibrida Bosch va intra in productia de serie la inceputul anului 2010. Experienta furnizorului in domeniul autovehiculelor hibrid reprezinta un punct de plecare important in demersul de realizare a autovehiculului electric. Bosch lucreaza la electrificarea sistemului de propulsie in cadrul unei unitati independente cu un personal de 400 de ingineri. Pana la sfarsitul acestui an, se preconizeaza ca numarul angajatilor va depasi 500. Conform Bosch, firma SB LiMotive, un joint-venture dintre Bosch si Samsung SDI, a contribuit la sporirea fortei inovatoare a companiei germane. Aceasta cooperare vizeaza dezvoltarea elementului esential al sistemului electric de propulsie al viitorului: acumulatorul Litiu-Ion. Se estimeaza ca noul acumulator va intra in productia de serie in anul 2011.
Combaterea schimbarilor climatice prin motorul cu ardere interna
„”Motorul cu ardere interna va continua sa fie tehnologia dominanta in urmatorii 20 de ani””, conform afirmatiilor lui Bohr. Dezvoltarea motoarelor diesel si a celor cu aprindere prin scanteie este cea mai rapida cale de a reduce, in mod eficient, consumul de carburant si emisiile de CO2, raspunzand politicilor internationale din ce in ce mai stricte, menite sa duca la conservarea resurselor si combaterea schimbarilor climatice. „Aceste inovatii vor transforma un model diesel de clasa medie intr-un autovehicul cu un consum de 80 de mile pe galon (mpg) si emisii de dioxid de carbon mai mici de 99 de grame per kilometru. Datorita consumului scazut de combustibil, costul suplimentar al motoarelor mai complexe va putea fi amortizat in trei ani”, afirma Bohr.
Din acest motiv, pana in anul 2016, Bosch anticipeaza o usoara crestere a numarului de autovehicule diesel la nivelul productiei mondiale de autovehicule, de la 25% la 28%. In timp ce numarul de autovehicule diesel va ramane aproape constant in Europa, acesta va creste in principal pe pietele emergente din Asia si SUA. Pana in 2016, numarul de autovehicule noi echipate cu sisteme de injectie directa ce vor duce la o economie de carburant va creste de trei ori, pana va atinge, la nivel mondial, valoarea de 16%. Aceasta tehnologie se bucura de o popularitate din ce in ce mai ridicata, mai ales in Europa de Vest, America de Nord, Japonia si Coreea. Unul dintre motive este acela ca, asocierea dintre injectia directa de benzina si supraalimentare face posibila realizarea unor motoare mai mici, mai eficiente, fara reducerea nivelului de performanta. „Un lucru este sigur”, a spus Bohr, „tendinta catre motoarele eficiente cu ardere interna a devenit o realitate”.
Sistemul de siguranta ESP este in focus
Pentru Bosch, siguranta autovehiculului este la fel de importanta ca si aspectele economice si ecologice ale mobilitatii. Prin interconectarea sistemelor de siguranta existente si tehnologia pe baza de senzori, Bosch dezvolta noi functii. ESP-ul, programul electronic de stabilitate, care poate preveni pana la 80% dintre accidentele provocate de derapaje, este platforma de baza iar Bosch a fost primul producator care a lansat acest sistem, in anul 1995. In prezent, sistemul ESP este inclus in dotarea unei treimi dintre autovehiculele noi fabricate la nivel mondial. Pana in 2012, o jumatate dintre autovehiculele noi vor fi echipate cu acest sistem de siguranta.
Organismele de reglementare au confirmat faptul ca, sistemul ESP sporeste nivelul de siguranta al autovehiculelor. Pana in 2014, ESP-ul va deveni obligatoriu pentru toate clasele de autovehicule din Europa. Aceasta reglementare este cu un pas inaintea normei americane corespondente, care stipuleaza ca sistemul ESP trebuie sa fie inclus in autovehiculele de pana la 4,5 tone. Este posibil ca si alte regiuni sa ia exemplul Europei si sa impuna obligativitatea acestui sistem de sigurnata, intrucat numarul de accidente fatale variaza foarte mult de la o regiune la alta. Incepand cu anul 2000, in Europa, SUA si Japonia, numarul accidentelor s-a redus cu un sfert, iar in unele regiuni, chiar cu o treime. In schimb, numarul accidentelor fatale din India, de exemplu, s-a dublat din 1990 si pana in prezent. In lumina unor astfel de date, tehnologiile precum ESP-ul sunt extrem de importante.
„Dorim sa imbunatatim in continuare tehnologia auto care duce la prevenirea accidentelor”, a spus Bohr, de exemplu, combinand sistemul ESP cu senzorii radar si video. Acest tip de interconectare a permis companiei Bosch sa dezvolte sistemul de franare automata sau preventiva de urgenta, care este asteptat sa intre in productia de serie, incepand cu anul 2009. Conform estimarilor cercetatorilor Bosch, aceasta functie poate preveni trei din patru coliziuni din spate, accidente intalnite mai ales in cazul autovehiculelor utilitare. Uniunea Europeana a stipulat ca, incepand din 2015, franarea automata de urgenta sa fie obligatorie pentru noile autovehicule utilitare usoare si grele, inclusiv autocamioane sau autobuze a caror greutate depaseste 3,5 tone. In acelasi timp, Bosch dezvolta versiuni cu pret redus ale sistemelor ABS si ESP pentru tarile cu piete de desfacere emergente. Acesta este motivul pentru care activitatile de dezvoltare ale companiei Bosch se concentreaza, in egala masura, asupra tehnologiilor menite sa asigure imbunatatirea sigurantei in timpul calatoriei si asupra noilor tehnologii de propulsie. Mai mult decat atat, compania promoveaza peste tot in lume rezultatele obtinute in urma acestor eforturi.
Divizia Bosch Automotive Technology la nivel mondial
In cadrul evenimentului, Bohr a evidentiat perspectiva pe termen lung a companiei Bosch, care priveste dincolo de scaderea globala actuala de 15-20% cu care se confrunta industria producatoare de autovehicule la nivel mondial.
Divizia Bosch Automotive Technology numara 168.000 de angajati, care isi desfasoara activitatea in 131 de fabrici de productie si 53 de institute de dezvoltare la nivel mondial. Peste 25.000 dintre acesti angajati lucreaza in cercetare si dezvoltare. Doar in acest an, aproximativ trei miliarde de euro sunt investiti in activitatile de cercetare si dezvoltare ale Diviziei Auto. „Chiar si in aceste vremuri dificile din punct de vedere economic, ne mentinem nivelul ridicat de investitii in sectorul de cercetare si dezvoltare, fapt ce ne permite sa ocupam pozitia de lider in industria auto”, a spus Bohr. „In ciuda crizei economice, noi continuam sa ne pregatim pentru viitor, un viitor care va fi marcat de rezerve de petrol din ce in ce mai mici, de sporirea mobilitatii si a cerintelor aferente din punct de vedere al sigurantei autovehiculelor.” In 2007, Bosch a demarat productia sistemului antiblocare la franare in Brazilia. Productia sistemului ABS va incepe in India in anul 2009. Cu numai sase luni in urma, compania a inaugurat in China un nou centru de testare pe timp de iarna pentru sistemele sale de control al franarii.
Contact pentru jurnalisti: Eleni Sefel, tel: (021) 4057529
Grupul Bosch este, la nivel international, cel mai important producator in industria tehnicii pentru autovehicule, a tehnicii industriale, a bunurilor de consum si tehnicii pentru cladiri. In anul 2008, cei aproximativ 282.000 de angajati au realizat o cifra de afaceri de 45 miliarde de Euro. Grupul Bosch cuprinde compania Robert Bosch GmbH si circa 300 de filiale si reprezentante regionale in peste 60 de tari, iar prin parteneriate, Bosch este prezent in alte 150 de tari. Structura acestui concern mondial de dezvoltare, productie si distributie sustine politica de extindere continua a Grupului. Bosch investeste anual peste trei miliarde de Euro pentru cercetare si dezvoltare, inregistrand peste 3000 de patente la nivel mondial. Prin produsele si serviciile oferite, Bosch urmareste imbunatatirea calitatii vietii oferind solutii fiabile si inovative.
Concernul a fost infiintat la Stuttgart in 1886 de catre Robert Bosch (1861 – 1942) sub numele de „Atelier de mecanica fina si electrotehnica”. Structura Robert Bosch GmbH asigura independenta financiara, precum si libertatea antreprenoriala a Grupului Bosch. Aceasta ii permite companiei sa faca investitii pentru asigurarea viitorului sau, precum si sa respecte responsabilitatea sa sociala. Capitalui social al Robert Bosch GmbH este detinut in proportie de 92% de catre Fundatia Robert Bosch. Functiile de conducere ale Grupului sunt indeplinite de Robert Bosch Industrietreuhand KG, care detine si majoritatea voturilor. Cealalta parte este detinuta de familia Bosch si de Robert Bosch GmbH.
Pentru mai multe informatii, accesati site-ul
www.bosch.com.ro