Anul trecut s-au inmatriculat peste 13 milioane de masini noi in cele 27 de tari UE si numai 700 au fost 100% electrice. Media emisiilor masinilor noi a fost 140,3 g CO2/km la nivelul Uniunii. Media s-a imbunatatit mult, de la 172 g in 2000 si 159 g in 2007. Tintele sunt insa servere: 130 g in 2015 si 95 g in 2010.
Doua tari deja indeplinesc tintele pe 2015: Danemarca si Portugalia au emisii medii de sub 128 g CO2/km, iar Estonia si Letonia stau cel mai rau, cu o medie de peste 160 g. Romania a avut 148,5 g si este, alaturi de Bulgaria si Grecia, intre tarile din regiune in care emisiile medii au scazut cel mai mult in 2010 fata de 2009.
La noi scaderea a fost de circa 8%, in Grecia de circa 14%, iar campioane la nivel UE sunt Lituania si Letonia cu aproximativ 15%. Slovacia a fost singura tara UE in care emisiile medii au fost mai mari in 2010, fata de 2009.
Agentia europeana de mediu da si un indiciu despre raportul benzina:diesel in randul masinilor noi inmatriculate in UE. Ei bine, in 2010 dieselul a preluat controlul, iar 51,3% dintre masinile noi vandute au fost pe motorina. In 2000, benzina avea peste 68%. Acum un deceniu, masinile noi pe benzina aveau emisii medii de 175 g CO2.km, iar cele diesel aveau sub 160 g, diferenta fiind mare, circa 16 g. Anul trecut diferenta s-a redus imens, fiind de sub trei grame, semn ca la masinile pe benzina s-au facut progrese mai mari.
Raportul ofera si date despre capacitatea cilindrica a masinilor noi vandute in UE. In 2000, media era de 1.714 cc, maximul a fost de 1.743 cc in 2003, iar minimul de 1.620 cc in 2009. La masinile diesel media a fost de 1.807 cc anul trecut, insa a culminat in 2000 cand era 1.981 cc. La benzina, media a fost de 1.454 cc anul trecut.
Un capitol interesant tine si de greutatea medie a masinilor noi inmatriculate in UE: in 2010 a fost 1.365 kg, cele pe benzina au avut in medie 1.216 kg, iar cele diesel, 1.507 kg. In 2004 diferenta de greutate diesel – benzina era de 226 kg, anul trecut era 292 kg.
Greutatea medie a masinilor noi inscrise anul trecut in Romania a fost de 1.281 kg, Letonia a depasit 1.500 kg, in timp ce Malta a fost la polul opus cu foarte putin peste 1.200 kg medie.masina.