Directorul Garzii Regionale de Mediu Cluj, Mihaela Rozor, a anuntat, miercuri, ca, in urma deraierii vagoanelor incarcate cu motorina, in zona localitatii clujene Boju, a fost afectata o suprafata de circa 500 de metri patrati de teren, transmite corespondentul NewsIn.
Mihaela Rozor a declarat, in cadrul unei conferinte de presa, ca, din cauza secetei, motorina s-a infiltrat rapid in pamant, motiv pentru care doar in baza unor studii se va putea determina gradul de poluare a solului.
„Din estimarile Garzii de Mediu Cluj rezulta ca a fost afectata o suprafata de sol de circa 500 mp, in zona celor sase vagoane cisterna de la baza pantei. De asemenea, in zona exista un parau de torent, dar nu se poate aprecia daca este contaminat sau nu deoarece nu are curgere si nu exista vegetatie crescuta./…/ Din pacate, faptul ca la aceasta data este seceta, pamantul este uscat, a generat ca intreaga cantitate scursa de motorina sa se infiltreze in sol. Vor trebui facute niste studii pedologice, studii hidrogeologice care sa determine cursul undei, practic care este directia si adancimea la care va merge unda de motorina in sol, aceasta fiind diferita in functie de tipul de sol. Pe sol nisipos drenajul este mai bun, pe un sol argilos nu”, a afirmat Rozor.
Cantitatea de produs petrolier care a ajuns in sol va putea fi estimata abia dupa ce vagoanele rasturnate incarcate cu motorina vor fi golite.
„O estimare exacta a cantitatii de motorina scursa in sol nu va pot da, deoarece aceasta se va face la sfarsitul operatiunii de mutare a motorinei, facandu-se diferenta intre cantitatea transportata, care este in mediu de 50 de tone pe vagon, ori noua vagoane, adica 450 de tone. Din ceea ce am inteles de la colegii mei, pana la aceasta data dintr-un singur vagon s-a mutat motorina”, a afirmat Mihaela Rozor.
Pentru a stabili in ce masura a fost afectata panza freatica din zona, Garda de Mediu Cluj va afectua un studiu hidrologic.
Mihaela Rozor sustine ca, potrivit legii, in termen de doua ore de la producerea accidentului, Garda de Mediu Cluj ar fi trebuit instiintata.
„Ar fi trebuit ca in termen de doua ore de la producerea accidentului sa ne instiinteze in scris, telefonic sau sub orice alta forma, despre poluator si gradul de intindere al pagubei. Din pacate, nu detin aceste date, le vom avea cand se va finaliza golirea produsului petrolier. Sigur ca se desfasoara foarte greu operatiunea de mutare a motorinei si din cauza terenului accidentat din zona”, a spus directorul Garzii de Mediu .
Aceasta a adaugat ca firma careia ii apartine transportul, adica Unifertrans, va plati pentru decontaminarea solului, iar acest lucru trebuie facut in cel mai scurt timp, pana nu ploua si motorina se imprastie si mai mult.
„Firma poluatoare este obligata sa realizeze si decontaminrea, respectiv depoluarea. Practic, aceasta se poate realiza prin excavarea solului, efectiv sa mearga la o firma care practica aceasta depoluare si astfel se poate rezolva. Repet, trebuie sa se miste foarte repede pentru ca daca exista precipitatii abundente situatia poate scapa de sub control”, a conchis directorul Garzii Regionale de Mediu Cluj.
Institutia nu a amendat inca nici CFR, nici Unifertrans si nici nu o va face pana la finalizarea anchetei.
In acest moment, intre localitatiile Boju si Valea Florilor un fir de circulatie feroviara este blocat. Sinele de cale ferata sunt rupte, iar un vagon este pe sine si un al doilea langa sine, ambele fiind puse in siguranta. Alte sapte vagoane sunt cazute in rapa.
Circulatia feroviara dintre Cluj-Napoca si Campia Turzii a fost oprita incepand de luni dupa-amiaza, cand sapte vagoane ale unui transport petrolier apartinand firmei private Uniferstrans au cazut in rapa de la marginea liniei de cale ferata si alte trei au sarit de pe sine – unul dintre aceste vagoane a cazut peste al doilea fir de circulatia feroviara, astfel incat niciun tren nu a mai putut circula prin zona.
Sursa: NewsIn