Seceta si Deficitul apa – subiect de dezbatere in Consiliul Informal de Mediu

Statele Membre ale Uniunii Europene s-au reunit la finele acestei saptamani in Consiliul Informal de Mediu, care s-a desfasurat la Lisabona in perioada 31 august – 2 septembrie 2007. Consiliul a dezbatut aspecte privind o viitoare strategie a Uniunii Europene care se adreseaza secetei si deficitului de apa. Romania a participat la aceasta reuniune cu o delegatie condusa de ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile, Attila KORODI.

Comisia a identificat astfel un pachet initial de optiuni politice care sa fie adoptate la nivel european, national si regional in vederea solutionarii crizei de apa si a secetei, dar si pentru contracararea efectelor acestora in Uniune. Discutiile au pornit de la realitatea existenta la nivel european, care arata ca in acest moment, la nivelul Uniunii, foarte multe state membre sunt afectate de aceste fenomene severe. Chiar si asa, datele arata ca in prezent la nivelul U.E se inregistreaza o risipa de apa de circa 20% din apa disponibila. De asemenea, numarul regiunilor si al populatiilor afectate de seceta a crescut cu circa 20% intre 1976 si 2006. Costul pagubelor suferite de economia europeana s-a ridicat la cel putin 8,7 miliarde de euro.

In cadrul Consiliului s-a afirmat ca fenomenele de seceta si deficit de apa nu sunt noi, dar ca acestea au crescut in frecventa si intensitate in ultimii ani. Evaluarea prezenta arata ca aceste fenomene severe au afectat anual peste 37% din teritoriul UE (800 000 de km2) si cel putin 20% locuitori ( 100 de milioane). In ceea ce priveste impactul economic al secetei la nivelul UE, estimarile sugereaza pierderi de 100 de miliarde de euro in ultimii 30 de ani. Mai mult decat atat, previziunile viitoare nu sunt deloc optimiste, motiv pentru care statele membre si-au manifestat interesul de a adopta cat de curand masuri si actiuni concertate la nivel european pentru combaterea lipsei de apa si a secetei, ce vor fi integrate printr-o strategie de actiune europeana.

In acest context, Comisia Europeana a elaborat o Comunicare ca prim set de politici, obiective si masuri de eradicare si diminuare a efectelor secetei si deficitului de apa. In urma consultarilor cu partile interesate, precum si in urma evaluarii impactului comunicarii presedintiei Europei asupra secetei, ministrii mediului si expertii C.E, au analizat in cadrul Consiliului si oportunitatea promovarii unei noi Directive pentru diminuarea efectelor secetei. Din pozitiile sustinute de fiecare Stat Membru in parte a reiesit ca o abordare integrata bazata pe o combinatie de optiuni ar fi solutia cea mai adecvata pentru a face fata problemelor deficitului de apa si ale secetei, incluzand solutii bazate pe alimentarea cu apa si pe instrumentele economice. S-a stabilit totodata ca in decursul lunilor urmatoare sa se efectueze noi analize economice si juridice pentru a determina in mod detaliat potentialul, fezabilitatea si calendarul posibil pentru fiecare dintre optiunile avute in vedere. Sugestia C.E. este ca trebuie sa se realizeze studii de impact inainte de introducerea oricareia din masurile propuse.

Ministrul Mediului Attila KORODI a angajat Romania in a pune la dispozitie date relevante si detaliate privind seceta inregistrata pe teritoriul tarii noastre, in scopul dezvoltarii programelor in acest domeniu si implementarii lor. De asemenea, Attila KORODI a subliniat ca in Bazinul Marii Negre exista o seceta excesiva, care induce schimbari majore in structura economica, adancind deficitul de dezvoltare al anumitor domenii si influentand conditiile sociale. Emigrarea este astfel accentuata de scaderea nivelului de trai, indusa de conditiile economice, afectate major de seceta.

In consecinta, in cadrul Consiliului, ministrii mediului participanti au sustinut la unison nevoia de a acorda o atentie speciala adaptarii politicilor din agricultura ca solutie a managementului eficient al apei. Statele Membre au considerat de asemenea ca planurile de manangement necesita o coordonare transfrontiera, participare si cooperare a cetatenilor afectati precum si sisteme rapide de avertizare. Totodata s-a stabilit de comun acord ca o masura importanta in managementul secetei la nivel european este infiintarea unui Observator European de Seceta, ca pas important in managementul eficient al secetei si deficitului de apa, iar prin grupul de lucru pentru seceta si deficitul de apa, sa se elaboreze un Ghid de bune practici in conditii de seceta.

Optiunile politice si masurile identificate de catre Statele Membre ca instrumente de diminuare si contracarare a efectelor secetei si deficitului de apa vor fi aprofundate si integrate intr-un document special cu ocazia Consiliului de Mediu care va avea loc la Bruxelles in data de 30 octombrie 2007.

Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile – 03.09.2007

Sursa: Guv.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *