Studiu IMAS privind participarea populatiei la programele de colectare selectiva

    0
    444

    Downloadeeaza aici prezentarea stidiului in format PPS.


    I. PROGRAM DE CERCETARE ECOROM-IMAS

    • Lansat in anul 2007
    • Februarie-Martie 2009
      • Faza A: interviuri la domiciliul respondentului; populatia in varsta de15-60 ani cu rezidenta in apropierea punctelor de colectare situate in Buhusi, Baia Mare, Piatra Neamt, Suceava, Ramnicu Valcea, Focsani, Bucuresti (10 interviuri / punct; 300 interviuri)
      • Faza B: interviuri in apropierea punctului de colectare; 14 puncte de colectare selectate aleatoriu) (35 de interviuri / punct; 490 interviuri)
      • Faza C: masurarea cantitatii de deseuri de ambalaje generate de gospodariile cu 1-4 membrii in Constanta, Iasi, Timisoara si Bucuresti (110 interviuri)
      • Faza D-proiect:
        • masurarea atitudinii administratiei publice locale si a partenerilor locali din domeniul serviciilor de salubritate si reciclare a ambalajelor
        • masurarea deseurilor de ambalaje produse de HORECA.

    Nivel de informare privind colectarea selectiva

    Informare lege privind colectarea selectiva

    studiu colectare selectiva

    II. NIVELUL DE INFORMARE (IN GOSPODARII)

    Subiectul colectarii selective are o penetrare maxima la punctele selectate

    Majoritatea persoanelor intervievate nu stie ca exista reglementari pentru colectarea selectiva

    Cunoastere privind existenta unui punct de colectare selectiva

    III. COMPORTAMENT DE COLECTARE SELECTIVA

    gview1.png

    gview2.png

     

    gview3.png

    gview4.png

    gview5.png

    gview6.png

     

    gview7.png

     

    gview8.png

    gview9.png

     gview10.png

    Procentul persoanelor care au permis operatorului sa verifice modul de colectare

    Frecventa separarii deseurilor de ambalaje

    Frecventa separarii deseurilor de ambalaje in functie de etapele de colectare

    Toate etapele intotdeauna (consistent):

    Gospodarii: 46%

    Punct: 60%

    Toate etapele uneori sau intotdeauna (inconsistent) Gospodarii: 74%

    Punct: 94%

    Toate etapele uneori (consistent)

    Gospodarii: 11%

    Punct: 18%

    Niciodata nicio etapa (consistent)

    Gospodarii: 13%

    Punct: 4%

    III. COMPORTAMENT DE COLECTARE SELECTIVA

    Gospodarii: baza 280

    Punct:: baza 434

    IV. PERCEPTII PRIVIND EFORTUL DEPUS PENTRU
    COLECTAREA SELECTIVA

    Perceptii privind efortul asociat colectarii selective

    gospodarii

    la punct

    • mai mult de jumatate din populatia intervievata considera ca a colecta selectiv nu presupune niciun efort
    • ponderea persoanelor care asociaza un nivel de efort mare sau foarte mare colectarii selective este sub de 3-4%

    V. DESEURI DE AMBALAJE COLECTATE SEPARAT

    Colecteaza separat de obicei-gospodarii-autoevaluare

    Colecta separat la momentul interviului – observatia operatorului in gospodarie

    Numar mediu de ambalaje de PET = 6.29 ambalaje

    Numar mediu de ambalaje din sticla = 0.76 ambalaje

    Baza=204

    Baza=300

    VI. INDICATORI DE RECUNOASTERE CONTAINER

    Indicatori de recunoastere container

    Va rog sa imi spuneti ce culoare are containerul pentru

    • Cei mai multi respondenti recunosc containerele dupa inscriptia asociata
    • Majoritatea populatiei nu a putut asocia corect culoarea containerului cu tipul de ambalaje caruia ii era destinat

    VII. IMPORTANTA SI SATISFACTIE FATA DE SERVICIILE
    DE COLECTARE SELECTIVA

    1 = Deloc important / deloc satisfacut

    5 = Foarte important / foarte satisfacut

    Nivelul de satisfactie este pozitiv, insa usor inferior importantei atribuite fiecarui aspect, atat pentru persoanele intervievate in gospodarii, cat si pentru cele chestionate la punctele de colectare

    Rezultate exprimate in medii ale notelor acordate de respondenti

    Alti factori care ar contribui la stimularea comportamentului de colectare

    • 80% campanie de informare mai buna
    • 72% educarea in scoli
    • 65% amenzi conform legislatiei
    • 34% reducerea taxei de salubritate

    Preceptii privind importanta… In incurajarea comportamentului de colecatre selectiva

    VIII. PERCEPTII PRIVIND FACTORII CARE AR INCURAJA
    COLECTAREA SELECTIVA

    Ponderea persoanelor care cunosc nivelul taxei de salubritate

    IX. PERCEPTII PRIVIND ACORDAREA STIMULENTELOR
    FINANCIARE PENTRU COLECTAREA SELECTIVA

    Preferinte pentru depunerea selectiva a ambalajelor-gospodarii

    Preferinte pentru depunerea selectiva a ambalajelor-gospodarii

    X. SE DEPUN CORECT DESEURILE DE AMBALAJE?
    Observatie la punctul de colectare

    Respondentul a depus in containerul pentru plastic…

    Respondentul a depus in containerul pentru hartie…

    Respondentul a depus in containerul pentru sticla…

    31% au depus alte deseuri in containerul pentru hartie

    9% au depus alte deseuri in containerul pentru sticla

    15% au depus alte deseuri in containerul pentru plastic

    XI. MASURAREA CANTITATII DE DESEURI
    GENERATE IN GOSPODARII – CANTITATI TOTALE

    Aceste cantitati au fost calculate prin raportarea la numarul de gospodarii din Constanta, Iasi, Timisoara si Bucuresti, dupa cum urmeaza

      • gospodarii formate din 1 sau 2 persoane (531700 gospodarii),
      • gospodarii formate 3 sau 4 persoane (440554 gospodarii)

    Numar total de gospodarii (cu 1, 2, 3 sau 4 persoane) din Constanta, Iasi, Timisoara si Bucuresti = 972254 gospodarii

    Cantitatile de deseuri generate si depuse separat au fost calculate pe o luna de zile (30 de zile)

    Unitatea de masura este tona

    TOTAL

    XII. CONCLUZII

    • Populatia urbana a Romaniei are o atitudine pozitiva fata de reciclarea ambalajelor, indiferent de caracteristicile demografice sau sociale;
    • Comportamentul efectiv de colectare selectiva se declanseaza in prezenta stimulilor – respectiv containere de colectare selectiva;
    • In absenta acestor stimuli se procedeaza la o colectare selectiva pentru reutilizare (sticle, borcane, pungi plastic, cutii plastic sau metal), pentru utilizarea in gospodarie sau transfer catre alte locatii („la tara”);
    • Peste jumatate din populatia intervievata nu considera ca selectarea deseurilor este un efort prea mare; din acest motiv prezenta stimulentelor financiare este perceputa ca putin importanta;
    • Campaniile generale de informare au eficienta daca sunt insotite si de implantarea containerelor de colectare selectiva, semnalizarea lor si mentinerea lor in stare de functionare.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.