Taranul roman se branduieste

Micii producatori traditionali „napastuiti” de reglementarile UE vor invata sa minuiasca legile, normele de igiena si tehnicile de marketing intru increderea clientilor.

Un grup de initiativa coagulat de Muzeul Taranului Roman (MTR) si botezat „Radu Anton Roman”, in amintirea etnologului, a lansat ieri un program de valorizare a alimentelor traditionale, cu sprijinul Comisiei Europene. Totul pentru dezvoltarea unor piete moderne de produse „satesti”, cu tirguri permanente in care putini sa vinda aceleasi bucate si cu mici producatori scoliti in branding si imbracati aparte in spatele unor standuri cu luciu autentic, peisaj de mare succes in SUA sau Anglia. „Produsele Taranului Roman” se va derula pe tot parcursul lui 2008, reunind expertiza unor organizatii precum Fundatia Adept, Autoritatea Nationala Sanitar-Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA), Reprezentanta Comisiei Europene in Romania, Fundatia Familia Ratiu sau Transylvania Authentica-The Prince”s Charities Foundation.

„Problema este cum rezolvam criza brinzei, criza tuicii si criza porcului inceputa de la 2 ianuarie 2007. Mizele economice si culturale si riscul disparitiei unor produse si a unor oameni care stiu sa le faca sint mari”, atrage atentia Vintila Mihailescu, directorul MTR. Problematica este si tehnica de negot raspindita in rindul micilor producatori: „-Vind cit mai repede si, daca mai ramine, dau la jumatate de pret sau la sfert de pret numai ca sa plec acasa-. Este genul de atitudine de tirgovet traditional. In afara de -sint produse naturale, maica-, fapt adevarat si foarte important, mai departe nu stiu ce sa spuna”.

Mersul prin sate va identifica in prima faza mici producatori si roadele lor culinare. Vin apoi sesiuni de training aplicativ, in care specialisti britanici adusi de Fundatia Adept ii vor dascali pe producatorii traditionali in legatura cu regulile de igiena, productie si cele elementare de marketing, organizind cursuri sanitar-veterinare, dar si actiuni de educare a consumatorului. „Trasabilitatea produselor. -Ce e aia, maica?- -Pai stai sa vezi… asa, asa, asa-„, incearca un exercitiu Mihailescu. Micii producatori vor invata „cum sa prezinte mincarea, cum sa o impacheteze, cum sa se prezinte pe ei insisi, cum sa-si faca standul atractiv si cum sa fie increzatori vorbind cu consumatorii”, explica pentru Cotidianul Nat Page, coordonatorul echipei de experti. Un grup de mici producatori din Transilvania, Bucovina si Maramures va primi cele dintii invataminte chiar saptamina viitoare, in cadrul trainingurilor organizate pe 10 decembrie in incinta MTR si pe 11-13 decembrie la Saschiz, vechi centru sasesc.

Pe de alta parte, consilierea pentru „Produsele Taranului Roman” cade in miinile ANSVSA. „Punerea pe piata a unor produse implica si o responsabilitate fata de cel care le produce, pentru ca pina la urma cineva le consuma. Or, cei care le consuma sint o responsabilitate a unei institutii publice. Noi, ca autoritate, vom crea cadrul in care sa-i facem sa inteleaga ce inseamna igiena, trasabilitatea produsului” (n.r. – modul in care se poate ajunge la sursa, in cazul unei probleme de sanatate), ne spune Radu Roatis, presedintele institutiei.

Proiectul va fi insufletit si de o componenta „vizibila, colorata, aromata si sonora”, cum o descrie MTR, animata de „Tirgul Taranului Roman”, desfasurat in Piata Amzei in weekendurile de 8-9, 15-16 si 22-23 decembrie, apoi, incepind cu 1 martie 2008, de o serie de alte tirguri bilunare cu bucatele satelor, instalate in acelasi loc. Se paveaza astfel drumul spre un tirg permanent de produse traditionale venite din toata tara. „Sa stie tot omul ca, daca e joi, de exemplu, e tirg in Piata Amzei cu produse taranesti, insa produse aprobate conform reglementarilor europene. Este obligatoriu sa vina cel care produce, nu exista intermediar, asa e regula”, spune directorul MTR.

Sursa: Cotidianul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *