Forma noua a taxei auto va intra in vigoare, in mod cert, din ianuarie anul viitor, iar propunerea noastra este ca banii colectati sa ajunga la Fondul de Mediu pentru a putea dezvolta in continuare programe investitionale verzi, a declarat, astazi, Rovana Plumb, ministrul Mediului si Padurilor, scrie Agerpres.
„In mod cert, sistemul de taxare, forma noua a taxei auto, va fi introdus din ianuarie, anul viitor. Nu pot sa precizez, in momentul de fata, daca va fi valabila din 3 ianuarie sau din 15 ianuarie. In mod clar, modul referitor la unde ajung banii din taxa de poluare va fi reglementat. Pana in momentul de fata propunerea noastra este ca taxa de mediu sa fie platita catre Administratia Fondului pentru Mediu, astfel incat sa putem sa dezvoltam programe investitionale verzi. Deocamdata este constituit un grup de lucru. Sunt mai multi pasi care urmeaza a fi facuti. Nu vrem sa mai repetam greselile pe care le-au facut guvernele anterioare. In orice caz, va fi o dezbatere publica in momentul in care vom finaliza acest studiu. Se lucreaza si cu Ministerul de Finante pentru ca, dupa cum se stie, modul in care a fost implementata taxa auto a creat nu numai nemultumiri, dar are un impact asupra bugetului”, a afirmat ministrul Mediului.
Rovana Plumb a mentionat, totodata, ca noua forma a taxei auto va fi luata in calcul in bugetul pentru 2013 si va fi functiona pe principiul „Poluatorul plateste”.
„Taxa auto, practic a nemultumit pe toata lumea, in al doilea rand taxa auto a incalcat prevederile Tratatului Uniunii Europene, respectiv articolul 110 privind discriminarea. Se va lua in calcul aceasta taxa, care fi o taxa de mediu, desigur, pentru ca ea va tine cont de normele de poluare, si se calculeaza in momentul de fata si impactul ei in bugetul pe 2013, avand in vedere si restituirile pe care ministerul trebuie sa le faca pe vechea taxa care a fost incasata ilegal. Discutiile se afla intr-un stadiu destul de avansat, insa pana nu se finalizeaza studiul de impact economic nu vrem sa mai aruncam pe piata tot felul de sisteme care sa nu fie clare si, in orice caz, modul in care aceasta taxa de mediu va fi aplicata va face obiectul unei dezbateri publice. Cele 400 de milioane de euro, taxa incasata ilegal, va fi restituita de la bugetul de stat catre cei care au solicitat”, a explicat Rovana Plumb.
Potrivit oficialului MMP, in cazul taxei de poluare „trebuie schimbat, in primul rand, modul in care se aplica” si „care trebuie sa tina cont de normele de poluare si (…) sa fie compatibila cu puterea de cumparare”.
„In ceea ce priveste piata auto, tinem cont de recomandarile care au fost facute de catre APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile, n.r.). Este foarte clar ca, din punct de vedere al protectiei mediului, mergem pe principiul «Poluatorul plateste». Vrem sa limitam o poluare mai mare in urma achizitionarii masinilor care polueaza, dar, in acelasi timp, trebuie sa tinem cont si de puterea de cumparare. Dorim ca un numar cat mai mare de romani sa achizitioneze masini noi, cu o poluare redusa”, a subliniat Rovana Plumb.
Taxa auto intrata in vigoare in luna ianuarie 2012, redusa cu pana la 25%, a fost mult mai atractiva romanilor comparativ cu taxa auto din 2011, fapt reflectat in cresterea importurilor de masini second hand.
Potrivit unei analize realizate de portalul auto.ro, in primele noua luni ale anului, au fost importate in Romania peste 120.000 de autoturisme second-hand, cu 83% mai mult decat se consemnase in perioada similara din 2011.
Tot in aceeasi perioada analizata, numarul masinilor reinmatriculate a scazut cu 14%, de la 295.000 la aproximativ 254.000 de unitati.
Pe piata importurilor auto second hand conduce detasat VW, cu peste 29.000 de masini inmatriculate in Romania in primele noua luni (+94% comparativ cu perioada similara din 2011), urmat de Opel – cu aproximativ 24.500 de unitati, Ford – cu 15.500 de unitati, Audi – cu aproximativ 7.500 de unitati, si BMW – cu 6.500 de unitati.
Pe de alta parte, statistica Directiei Regim Permise Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) releva ca, in primele trei trimestre din 2012, piata masinilor noi inmatriculate in Romania a inregistrat un declin de 12%, ajungand la aproximativ 49.000 de unitati fata de intervalul ianuarie-septembrie 2011.