Senatorii vor sa elimine taxa de poluare auto, iar restituirea sumelor colectate sa se faca integral de la bugetul de stat catre cei care au platit taxa pentru a-si inmatricula masina. Eliminarea taxei ar bloca mai multe proiecte de mediu, iar Guvernul ar trebui sa restituie peste 300 de milioane de euro.
taxa de poluare

Uite taxa, nu e taxa! Autoritatile romane jongleaza in felul asta cu nervii romanilor de aproape doi ani. Astfel, dupa ce un an de zile guvernantii s-au chinuit sa faca pe plac comisarilor europeni, astfel incit acestia din urma sa nu dea Romania in judecata la Curtea Europeana de Justitie din cauza introducerii taxei de prima inmatriculare, senatorii romani vor sa elimine taxa de poluare auto agreata de CE.

IAR AMENDAMENTE. Comisiile reunite de buget si de administratie ale Senatului au modificat ieri OUG 50/2008, astfel incit se mentine eliminarea din Codul Fiscal a vechii taxe auto, se elimina noua taxa de poluare, iar banii incasati de catre stat pina acum se restituie integral, indexati in functie de inflatie. In acest sens, senatorii au adoptat 15 amendamente, care elimina complet taxa de poluare introdusa incepind cu 1 iulie 2008 si vechea taxa de prima inmatriculare, introdusa pe baza Codului Fiscal, care a functionat in perioada 1 ianuarie 2007-1 iulie 2008. Mai mult, senatorii celor doua comisii au decis sa restituie integral sumele incasate de stat pentru cele doua taxe din bani de la bugetul de stat, nu de la Fondul de Mediu. “Problema a fost creata de Guvern, asa ca tot Guvernul, prin bugetul de stat, trebuie sa o rezolve”, a spus Dan Cirlan, presedintele Comisiei de administratie. Pina ca decizia Senatului sa ajunga lege si sa poata fi pusa in aplicare, mai trebuie sa fie votata si de deputati, apoi promulgata de presedinte.

NEMULTUMIRI. Pe de alta parte, presedintele Comisiei de buget, liberalul Aron Popa, s-a declarat nemultumit ca Ordonanta 50/2008 a fost “spulberata”, pentru ca era un act normativ conform cu solicitarile UE privind instituirea unei taxe de poluare. “Taxa este legala, este o taxa de mediu, nicidecum una fiscala. Toate amendamentele aprobate de Opozitie nu fac altceva decit sa permita intrarea in tara a tuturor vechiturilor din vestul Europei. O sa avem un grad de poluare foarte mare”, a avertizat senatorul PNL. Daca va fi adoptat proiectul de lege propus de comisii, Guvernul va trebui sa restituie peste 300 de milioane de euro, incasati din taxa auto. Pentru acest an, Guvernul a bugetat venituri de 600,8 milioane de lei (171 milioane de euro) din incasarea taxei auto, mai putin fata de nivelul planificat pentru 2007, de 766,8 milioane de lei (220 milioane de euro).

O GRAMADA DE BANI.
Anul acesta, autoritatile romane au decis ca banii din taxa de poluare auto sa fie colectati la bugetul Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM) in vederea derularii unor proiecte de mediu. Intr-o singura luna, la bugetul AFM au fost colectate 40 de milioane de euro din taxa de poluare auto. “Administratia Fondului pentru Mediu a incasat peste 40 de milioane de euro in luna iulie din taxa de poluare auto”, a declarat Attila Korodi, ministrul Mediului. Eliminarea taxei de poluare si restituirea sumelor incasate ar insemna ca programul “Rabla” sa fie stopat. Principalul beneficiar al banilor proveniti din taxa de poluare auto este programul “Rabla”, prin care vor fi scoase din circulatie un numar de 40.000 de autovehicule mai vechi de 12 ani, proprietarul beneficiind de o prima de casare in valoare de 3.000 de lei. Mihai Toti, presedintele AFM, a declarat ca exista peste 200 de primarii care au accesat programe in acest domeniu, au primit deja o parte din finantare, astfel ca, prin adoptarea modificarilor legii, toate aceste proiecte vor fi blocate.

Sursa: Jurnalul National

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here