Introducerea sub forma de experiment a taxei privind congestia auto in Stockholm a dus la diminuarea traficului rutier, a emisiilor de dioxid de carbon, dar si la strangerea unor sume pentru investitii, a declarat purtatorul de cuvant al Agentiei Suedeze de Transport, Eva Soderberg.
„La inceput, populatia a fost impotriva acestei taxe impuse de municipalitate. La fel, s-au declarat si politicienii. De aceea, primaria din Stockholm a introdus-o doar ca experiment pentru sapte luni, dupa ce anterior a imbunatatit si organizat mai eficient sistemul public de transport”, a precizat Soderberg.
Taxarea i-a facut pe multi locuitori sa renunte la folosirea masinii personale si inlocuirea sa cu mijloacele de transport in comun sau cu bicicletele, astfel ca aglomeratia si cozile mari care existau anterior, mai ales la orele de varf, au scazut foarte mult in intervalul cat a avut loc experimentul.
La finalul perioadei a fost organizat un referendum pentru mentinerea sau renuntarea la aceasta taxa. Rezultatele acestuia au fost neasteptate, potrivit reprezentantului Agentiei suedeze de transport. Peste 60% din populatia capitalei Suediei a votat pentru mentinerea taxei de congestie auto, observand ca perioada de asteptare la intrarea si iesirea din oras s-a redus considerabil, iar aerul a devenit mult mai curat, ca urmare a scaderii emisiilor de gaze cu efect de sera.
Potrivit oficialului suedez, taxa se plateste doar pentru zilele lucratoare si in intervalul 6.30 – 18.30 si este valabila doar pentru masinile inmatriculate in Suedia. Aceasta taxa nu se plateste pentru traficul de noapte si nici in luna iulie – luna de vacanta pentru majoritatea suedezilor, dar si perioada in care sistemul este verificat.
Sursa: Realitatea TV