Taxa de poluare se plateste si la a doua inmatriculare

    Taxa de poluare se plateste si la a doua inmatriculare

    O noua reglementare a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) se refera la obligativitatea de plata a taxei de poluare si in situatia reintroducerii in parcul national a unui autoturism scos din parcul national, pentru care s-a restituit ultimului proprietar valoarea reziduala a taxei. Este situatia masinilor care erau radiate in Romania, apoi scoase din tara – in Bulgaria, unde costurile inmatricularii pot fi chiar si de 10 ori mai mici, sau in Moldova, unde nu se plateste taxa de poluare, dupa care proprietarii reveneau cu ele in Romania si nu mai plateau aceasta taxa. De acum incolo o vor plati. Ordinul presedintelui ANAF nr. 986/2008 pentru aprobarea procedurii privind stabilirea taxei pe poluare pentru autovehicule a fost modificat printr-un nou ordin, nr. 1.957/2011. De fapt, masura platii taxei de poluare si in situatia reintroducerii unei masini in parcul national a fost luata prin OUG 118 din 23 decembrie 2010, privind modificarea si completarea OUG 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule. Aceasta este obligatorie de la 1 ianuarie 2011, insa abia acum ANAF a stabilit formularele, prin ordinul care a intrat in vigoare din 14 aprilie. Legea prevede ca atunci cand un autovehicul pentru care s-a platit taxa in Romania este ulterior scos din parcul auto national se restituie valoarea reziduala a taxei, calculata in raport cu prevederile legale in vigoare la momentul inmatricularii autovehiculului in Romania. In termeni legali, prin scoatere din parcul auto national se intelege exportul autovehiculelor in afara teritoriului comunitar, transferul si inmatricularea pe teritoriul altui stat membru, predarea autovehiculelor in vederea dezmembrarii, precum si distrugerea accidentala a autovehiculelor si predarea acestora in vederea dezmembrarii. In acest context legislativ, multi cetateni isi radiau masinile in Romania, recuperau taxa de poluare, le inmatriculau intr-o tara in care costurile erau mult mai reduse, dupa care reveneau cu ele in tara si le reinmatriculau. Intrucat legea se refera la obligativitatea platii taxei la prima inmatriculare in Romania, se interpreta ca aceasta taxa nu se mai plateste si la a doua inmatriculare. In prezent, obligatia de plata a taxei de poluare intervine: cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania; la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri (de exemplu, vehicule istorice, vehicule acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale etc.) si mai nou: c) la reintroducerea in parcul national a unui autoturism, in cazul in care, la momentul scoaterii sale din parcul national, i s-a restituit ultimului proprietar valoarea reziduala a taxei.
    lEste posibil ca legea sa fie din nou revizuita
    Recent, Curtea Europeana de Justitie (CEJ) a decis ca taxa de prima inmatriculare sau de poluare pentru masinile second hand din Romania este ilegala. Intr-un comunicat al CEJ se precizeaza ca „taxa de poluare introdusa de Romania, impusa masinilor la prima lor inregistrare in Romania, contravine legislatiei Uniunii Europene. Legea are efectul de a descuraja importul si punerea in circulatie a masinilor second hand cumparate in alte state membre”. Guvernul urmareste sa descurajeze insa importurile de masini second hand din alte tari, in conditiile in care investeste in Programul „Rabla”. Totusi, Executivul a anuntat constituirea unei comisii care va stabili, in maximum doua saptamani, daca opinia Curtii Europene de Justitie privind ilegalitatea taxei de prima inmatriculare impune modificarea legislatiei. Pe de alta parte, ministrul Mediului afirma ca decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene privind legalitatea taxei de prima inmatriculare se refera la forma initiala a legii prin care aceasta a fost introdusa, si nu la cea modificata in 2010. Insa dispozitiile privind obligativitatea taxei de poluare sunt aceleasi ca in vechea reglementare, la care s-a adaugat faptul ca taxa trebuie platita si la reintroducerea in parcul auto national a unui autoturism, daca la momentul scoaterii sale din parcul national i s-a restituit ultimului proprietar valoarea reziduala a taxei. Deci verdictul Curtii Europene de Justitie s-a bazat pe dispozitiile OUG 50/2008, care sunt si acum in vigoare. (A.D.T.)

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *