Guvernul cauta un nou sistem de calcul pentru taxa auto si promite restituirea banilor pentru cei care au platit deja. Declaratiile nu au insa nici suport tehnic, nici financiar.
Guvernul vrea sa adopte urgent un act normativ prin care sa fie restituita taxa auto incasata ilegal, eliberand astfel instantele de procesele intentate statului pentru rambursarea banilor. Anuntul a venit direct de la premierul Victor Ponta, care a mentionat ca „in acest moment statul are de platit cetatenilor 400 mil. euro incasati ilegal in 2011 de catre Guvernul Romaniei. (…) E clar ca legea adoptata anterior nu corespundea normelor europene si nici celor constitutionale si ca Guvernul va trebui sa dea banii inapoi“. Numai ca, in cazul in care principiul de la care se pleaca este respectarea normelor europene si a legislatiei, suma cu care trebuie despagubiti romanii care au platit taxa, in diferitele ei forme de pana acum, este mult mai mare. Nimeni nu stie exact cati bani a incasat statul din 2007, de la intrarea in vigoare a taxei de prima inmatriculare, pana astazi, insa este cert ca toate variantele de pana acum au fost ilegale din moment ce toate au suferit modificari. Prin urmare, despagubirile ar trebui sa merga catre absolut toate persoanele care au platit vreodata aceasta taxa. In acest caz, este extrem de dificil de identificat o sursa suficienta de fonduri pentru a corecta un abuz intins pe mai mult de cinci ani, timp in care au fost inmatriculate in Romania nu mai putin de 900.000 de autoturisme noi.
Unul plateste, altul colecteaza
Daca declaratia prim-ministrului Ponta poate fi interpretata ca populista si fara suport, cea a ministrului mediului si padurilor poate fi incadrata in categoria SF. „Probabil ca la inceputul lunii septembrie vom veni cu pozitia oficiala a Guvernului Romaniei in ceea ce priveste taxa de prima inmatriculare. Cu siguranta, pozitia mea este de a reduce nivelul taxei. In niciun caz nu se va mai face niciun fel de discriminare intre masinile noi si masinile second-hand, ci pur si simplu se va lua in calcul efectiv tipul de emisii“, a declarat Rovana Plumb. Din nefericire, pe langa faptul ca pare a nici nu sti exact titulatura taxei de care vorbeste (taxa pe poluare si nu taxa de prima inmatriculare), ministrul da dovada ca este slab informat. Asta pentru ca stabilirea unei taxe care sa aiba la baza strict emisiile poluante este imposibila in unele cazuri. Este vorba despre masinile mai vechi, ale caror emisii nu au fost trecute in documente si pentru care acestea nici nu pot fi stabilite cu exactitate in momentul inspectiei tehnice periodice. Acesta este, de altfel, si unul dintre motivele pentru care un asemenea sistem de taxare nu a fost aplicat pana acum.
De asemenea, Rovana Plumb ar avea motive serioase de a consulta un avocat inainte de a se decide sa promoveze masura anuntata. Potrivit avocatei Carmen Diaconu, de la casa de avocatura Olteanu si Asociatii, „nu trebuie sa uitam care este rolul si menirea unei taxe, in sensul ca taxa este datorata de un contribuabil pentru serviciul prestat in folosul lui de catre institutiile statului. Or, in acest caz, institutiile statului, fara a indeplini un act sau serviciu in folosul cetatenilor, percep o suma de bani cu titlu de taxa“. Avocatul considera chiar ca „statul roman are obligatia ca, intr-un final, sa se alinieze dispozitiilor Comunitatii Europene si sa elimine definitiv aceasta taxa“.
Presupunand insa ca grupul de lucru de la Ministerul Mediului va gasi o solutie legala si viabila din punct de vedere tehnic pentru a calcula exact emisiile poluante din momentul taxarii, va ramane tot timpul in discutie adevarata cantitate de gaze poluante si pulberi eliminate in atmosfera. Desigur insa ca o stabilire foarte exacta a nivelului de emisii care sa duca apoi la un sistem de taxare cat mai apropiat de principiul „poluatorul plateste“ este nu doar greu de realizat, ci si inutila pentru toti cei care s-au perindat pe la Ministerul Mediului.
Atat Rovana Plumb, cat si fostul ministru al mediului, Laszlo Borbely, au admis, mai mult sau mai putin voalat, ca scopul taxei este acela de a aduce la buget sumele necesare finantarii investitiilor „verzi“, si nu acela de a reduce poluarea.
Programul „Rabla“ redivivus
Solicitata cu fervoare de comerciantii de masini noi ca masura complementara taxei pe poluare, a doua sesiune a programului „Rabla“ 2012 a debutat pe 8 august, Administratia Fondului pentru Mediu prevazand un buget de 57 de milioane lei, care permite scoaterea din uz a 15.000 de autoturisme mai vechi de zece ani.
Sesiunea pentru persoanele juridice se afla in proces de derulare. Etapa de depunere a dosarelor a debutat la 23 aprilie si se va incheia pe 31 august.
Cuantumul primei de casare a ramas de 3.800 lei. Pentru achizitionarea unui autovehicul nou pot fi utilizate cel mult trei tichete valorice.
Conform AFM, in 2012, au fost casate 25.964 de autoturisme mai vechi de zece ani. In cadrul primei sesiuni a programului au fost achizitionate 8.006 de masini, dintre care 3.661 de productie autohtona.
19 state din Uniunea Europeana au in acest moment taxe auto care se calculeaza si in functie de emisiile de CO2