Se poate vorbi de o tendință de creștere în Europa, în ultimii 5-10 ani, a numărului de magazine zero waste. Sursa foto: www.thenational.ae

Zero Waste Europe a lansat recent primul studiu european referitor la starea curentă și potențialul de dezvoltare pe piață a magazinelor fără ambalaje, iar concluziile acestuia sunt încurajatoare. 

Conform studiului realizat de Eunomia Research & Consulting, la solicitarea Zero Waste Europe și Réseau Vrac, se poate vorbi de o tendință foarte puternică de creștere în acest sector în ultimii 5-10 ani: un număr tot mai mare de magazine deschise, de locuri de muncă create și o creștere a vânzărilor realizate. Previziunile pe termen lung ale Eunomia prezintă o piață estimată în UE pentru mărfurile vrac de în medie 1,2 miliarde euro în 2030, potențialul fiind semnificativ mai mare în cel mai bun caz. Informațiile utilizate în acest studiu au fost colectate de la magazine din 10 state europene: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Franța, Germania, Letonia, Slovenia, Spania și Ucraina.

Cu toate acestea, piața UE este inundată în acest moment de ambalaje de unică folosință care sfârșesc depozitate în rampa de gunoi sau incinerate, cu un impact semnificativ asupra mediului și asupra economiei. După cum arată statisticile, fiecare european produce anual o cantitate de 173 kg de deșeuri de ambalaje. Singurul mod de a aborda această problemă este adoptarea unor măsuri de prevenire a generării deșeurilor, în primul rând prin stoparea producerii ambalajelor care să devină ulterior deșeuri. Pe lângă aceste măsuri, este necesară susținerea acelor modele de afaceri care sunt proiectate sustenabil din start, precum cele care promovează produse fără ambalaje și reutilizarea. 

Obiectiv ambițios al Comisiei Europene privind ambalajele

Din modul în care au fost elaborate pachetul de directive privind deșeurile, noul Plan de acțiune pentru Economia Circulară și Pachetul verde european, reiese că un obiectiv clar definit al Comisiei Europene este transformarea pieței unice UE dintr-una a ambalajelor-deșeuri într-o piață a reutilizării și a prevenirii deșeurilor. Mai mult, în Strategia europeană pentru materialele plastice în economia circulară, Comisia Europeană a afirmat că „până în 2030, toate ambalajele de plastic plasate pe piață în Uniunea Europeană va fi reutilizabil sau ușor de reciclat”. 

Pentru a atinge obiectivul tranziției spre o reală economie circulară, care nu generează deșeuri, Comisia Europeană ar trebui să adopte un set de măsuri robuste care să susțină soluțiile din amonte, inclusiv extinderea costurilor acoperite de Responsabilitatea Extinsă a Producătorilor (EPR) și introducerea stimulentelor pentru modelele de afaceri care promovează produse fără ambalaje și reutilizarea. Astfel s-ar facilita accesul pe piață pentru acestea din urmă.  

Pentru ca produsele fără ambalaje și reutilizarea să devină regula, în loc de a fi excepția, este necesară crearea unor condiții de concurență echitabile cu ambalaje de unică folosință, cât timp astăzi acestea din urmă nu internalizează pe deplin costurile.

Care sunt magazinele zero waste din România?

În perioada 2016 – 2020, România a urmat tendința europeană și numărul magazinelor care promovează un stil de viață aproape zero risipă a crescut considerabil. Dintre acestea menționăm ALTERNATIVE, REDU, Zero Waste Living, Magazin Zero Waste București, esen9, Nullka – Zero Waste Webshop, Terrawell, Greenmade zerowaste, ONO-despachetărie, Wrapmama’s Shop, Vera Green – Bio products & zero waste, Less2zero și Wasteless.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here