WWF Romania critica declaratiile facute de reprezentanti ai Ministerul Transporturilor, care sustin ca Reteaua Natura 2000 intarzie lucrarile la autostrazile din Romania, sustinand ca protejarea ei ar trebui sa fie o prioritate a guvernului, a anuntat, miercuri, organizatia de mediu.
„Reprezentantii filialei din Romania a World Wide Fund for Nature (WWF) considera ca grija pentru natura ar trebui sa fie prioritara pe agenda Guvernului, pentru ca ea este baza oricarei dezvoltari, scuzele invocate fiind superficiale si nejustificate”, se mai arata in comunicat.
WWF Romania sustine ca realizarea Retelei Natura 2000 este o obligatie a Romaniei ca tara a UE si orice incalcare a directivelor Habitate si Pasari, care stau la baza acestei retele, este pedepsita de Comisia Europena, amenzile urmand sa fie platite din bani publici.
Desemnarea siturilor Natura 2000 in conformitate cu directivele europene si legislatia romaneasca in vigoare s-a facut de specialisti acreditati de Ministerul Mediului, urmandu-se procedeul acceptat la nivel european. Actele normative care stau la baza desemnarii acestor situri au fost emise de Guvern, care are responsabilitatea directa de a asigura conservarea naturii, conform obligatiilor comunitare.
„Consultarea ministerelor s-a incercat in repetate randuri. La inceputul anului 2008 am propus Ministerului Mediului constituirea unui Grup de Lucru Interministerial Natura 2000, la care a fost invitat sa participe si Ministerul Transporturilor. Scopul acestui grup ar fi fost schimbul de informatii si gasirea de solutii pentru proiecte si investitii, cu respectarea cerintelor Retelei Natura 2000. Din pacate acest grup s-a intalnit o singura data, la initiativa WWF”, a declarat directorul WWF Romania, Luminita Tanasie.
Obtinerea avizelor de mediu este obligatorie pentru orice investitie care poate avea impact asupra mediului, in special cand se suprapune peste o arie protejata.
„Este foarte bine ca autoritatile de mediu responsabile sunt atat de exigente in emiterea avizelor de mediu, ceea ce ar trebui sa fie regula de urmat pentru orice proiect. WWF impreuna cu Coalitia ONG Natura 2000 Romania, reprezentand 50 de organizatii, sustine autoritatile de mediu in efortul lor de a implementa legislatia UE pentru conservarea naturii”, a spus si Erika Stanciu, membru al Consiliului Director al Coalitiei ONG Natura 2000, din partea WWF.
Organizatia a precizat ca exista numeroase exemple in UE pentru solutii de realizare a infrastructurii de transport cu impact minim asupra ariilor naturale protejate, cum ar fi pasaje de trecere, coridoare, tunele, panouri izolatoare pentru zgomot, plase de protectie, etc. Aceste solutii, chiar daca presupun investitii suplimentare, nu sunt gandite exclusiv pentru protejarea speciilor, ci si pentru sanatatea si confortul cetatenilor, demonstrand o responsabilitate reala in cheltuirea banilor publici.
Sursa: NewsIn