Obiectivul de emisii de 70 grCO2/km, pe deplin realizabil pentru producatorii de autoturisme din UE

0
57
Obiectivul de emisii de 70 grCO2/km, pe deplin realizabil  pentru producatorii de autoturisme din UE
Obiectivul de emisii de 70 grCO2/km, pe deplin realizabil pentru producatorii de autoturisme din UE

Uniunea Europeana poate reduce aproape la jumatate, pana in anul 2025, volumul actual de emisii de CO2 al autovehiculelor, utilizand tehnologiile deja existente in industria auto, indica un studiu realizat de firma britanica de consultanta, Ricardo-AEA. Studiul, realizat la cererea organizatiilor Transport&Environment si Greenpeace, releva faptul ca se poate ajunge la o medie de 70 gr.CO2/km (adica aproape jumatate din media actuala de 136 gr.CO2/km) , pana in 2025, cu o combinatie de masini hibride si autoturisme propulsate de motoare cu combustie interna foarte eficiente, intr-o proportie aproximativ egala.

Trecerea la autovehicule cu emisii ultra-scazute de carbon este indispensabila in cazul in care Europa vrea sa-si atinga obiectivele pe termen lung, de reducere a emisiilor din transporturile rutiere, care reprezinta 17% din totalul de emisii de CO2 si este singura sursa europeana de emisii in crestere. Studiul realizat de Ricardo-AEA –  o firma reputata, care ofera consultanta guvernelor si companiilor multinationale – a luat in considerare o serie de limite de emisii de CO2, pina in anul 2025, si proportia de tehnologii din industria auto, necesara pentru atingerea respectivelor obiective de emisii.

Studiul indica faptul ca tinta de 70 grCO2/km poate fi indeplinita si cu existenta unui procentaj modest de autovehicule electrice, de 7%, care este cifra minima din cele mai conservatoare prognoze pentru autovehiculelor electrice, pana in anul 2025. Restul flotei de autovehicule va fi compus din vehicule hibride (22%), iar cea mai mare pondere o vor avea autovehiculele conventionale (benzina si diesel), de 71%.

O tinta mai ambitioasa, de 60 grCO2/km, pana in 2025, poate fi atinsa printr-o combinatie a tehnologiilor existente cu autovehicule electrice cu tehnologii avansate de propulsie, care se in scriu intr-o marja realizabila si credibila a proiectiilor si scenariilor pietei. Conform studiului Ricardo-AEA, obiectivul de 60 grCO2/km poate fi atins printr-o proportie de 24% automobile electrice, 24% hibride si 52% autovehicule conventionale (benzina si diesel).

„Tinta de 60 grCO2/km va contribui, foarte probabil, la accelerarea introducerii de tehnologii cu emisii ultra-scazute de carbon, precum autovehiculele electrice propulsate de baterii”, se mentioneaza in concluziile studiului.

Pentru autoutilitare, o tinta de 100 grCO2/km, pana in 2025, poate fi atinsa printr-o proportie de 50% autovehicule hibride, sau prin introducerea unei proportii infime, de 1,5%, de autoutilitare electrice, impreuna cu 22% electrice, iar restul cu propulsie traditionala (benzina si diesel).

Costurile suplimentare, datorate aplicarii noilor tehnologii pentru autoturisme (60 grCO2) si pentru autoutilitare (100 grCO2), se vor amortiza in trei ani, in perioda in care vor fi detinute de primul proprietar.

Parlamentul European dezbate in prezent modul de implementare a tintei de emisii de 95 grCO2/km, pina in 2020, si are puterea de a fixa acum o tinta de emisii si pentru anul 2025, asa cum a facut-o si pentru obiectivul din anul 2020 (obiectiv pe care Comisia Europeana l-a ratat in anul 2007). Statele Unite – renumite pentru automobilele sale cu consum mare de carburant – au stabilit deja un standard de eficienta a consumului de carburant pentru automobile, pana in anul 2025, ce impune o reducere cu 50% a consumului de carburant, fata de anul de referinta 2011.

 

In Europa insa, constructorii de automobile de lux, precum Daimler sau BMW din Germania, sustin mentinerea ’portitelor’ din legislatia actuala, asa-numitele super-credite, deoarece acestea le-ar permite sa produca in continuare autoturisme poluante, in cazul in care ar fabrica si autovehicule cu emisii foarte scazute, cum ar fi cele electrice. Studiul Ricardo-AEA demonstreaza ca supercreditele nu sunt necesare pentru stimularea producerii de automobile electrice. Standardele de emisii mai stricte constituie insa cea mai buna solutie.

Exista patru motive foarte bine intemeiate din cauza carora tintele de emisii pentru anul 2025 ar trebui stabilite cat mai curand posibil:

  1. Se ofera industriei de automobile predictibilitatea planificarii si investitiilor;
  1. Se stimuleaza cererea pietei pentru autovehicule cu emisii ultra-scazute, cum ar fi vehiculele electrice;
  1. Mentinerea Uniunii Europene in fruntea producatorilor de autovehicule eficiente din punct de vedere al consumului de carburant;
  1. Trimiterea unui semnal politic clar catre industria de automobile despre necesitatea reducerii in continuare a emisiilor.

Multe tari europene si-au propus obiective ambitioase in ceea ce priveste utilizarea vehiculelor electrice (EVs): opt tari membre ale UE estimeaza vanzari cumulate de 6,7 milioane de vehicule electrice, pana in anul 2020. Consiliul Consultativ European pentru Cercetare in Transporturi (European Transport Research Advisory Council), un consortiu al industriei auto, si-a propus drept obiectiv atingerea cifrei de 5 milioane de vehicule electrice, care sa circule pe drumurile europene, pana in anul 2020.

In iunie, 2011, la Boxberg, Germania, cu ocazia celei de-a 60-a aniversari a industriei de autovehicule, dr. Rolf Leonard, vice-presedintele Bosch Engineering Diesel Systems (cel mai mare furnizor european de subansamble auto), a spus: „Oricare ar fi inovatiile care ar putea aparea in viitor in aceasta industrie, experienta pe care am acumulat-o deja in dezvoltarea unor tehnologii de pionierat in domeniul sistemelor de propulsie ne permite sa afirmam ca tinta de 70 grCO2/km – pusa in discutie pentru anul 2025 – este pe deplin realizabila.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here