Sa fii eco azi nu mai este doar o moda sau un moft, ci o necesitate sau poate o afacere profitabila. Desi romanii nu sunt invatati cu o piata de produse eco la fel de dezvoltata ca in tarile din Vest, produsele „verzi” incep sa se vanda din ce in ce mai bine. Oamenii si-au dat seama de importanta unei vieti mai sanatoase, iar in ciuda preturilor ridicate si a crizei financiare, afacerile cu produse eco isi mentin vanzarile.pukka.food

De la supermarketuri cu produse eco si magazine virtuale cu cosmetice 100% naturale, pana la haine din bumbac organic, restaurante si hoteluri eco, trendul ascendent al unui viitor verde este evident.

Cine ar fi crezut ca poti inlocui detergentii zilnici cu bile eco pe care le poti folosi pana la 1000 de spalari fara sa fie inlocuite in tot acest timp. Produse prietenoase cu natura, dar care nu sunt alimentare, ajung importate in Romania de diverse companii care iti garanteaza ca totul este ecologic.

Astfel, pe langa alimente, produsele cosmetice si detergentii au succes in randul cumparatorilor.

Diferenta dintre eco si bio

Alimentele provenite din agricultura biologica sunt acele produse, cunoscute si sub numele de BIO (in tarile francofone) sau ECO (in tarile anglofone), certificate de organisme acreditate la nivel mondial, respectand reglementarile in vigoare, in ceea ce priveste calitatea solului si culturilor (fara conservanti, pesticide, hormoni etc.). Toate produsele certificate poarta insemnul specific AB, ne explica Andreea Mihai, Director Marketing Carrefour Romania

Profilul cumparatorilor de produse eco

Printre cei mai activi clienti sunt femeile „cu studii superioare si cu o putere de cumparare mare”, iar „cele mai vandute produse sunt cele de igiena pentru copii (sampon, gel de dus, servetele umede) si produsele de machiaj”, ne spune Monica Rosu, General Manager Rangali Organic Shop, magazin online cu produse organice non-food.

Pe langa acestea, insa magazinele din domeniu pun la dispozitia clientilor tot felul de produse eco, precum servetele umede cu musetel, pasta de dinti cu fenicul organic si propolis, fulgi de sapun, solutii de spalat legume si fructe, lumanari parfumate sau sorturi din bumbac organic.

Piata eco se dezvolta pe mai multe ramuri, vedem in media tot mai multe campanii care incurajeaza ecologia si persoane publice care promoveaza viata verde. Dar eco nu ramane la nivel de „publicitate”, ci s-a strecurat si pe rafturile supermarketurilor sau in meniurile restaurantelor.

In magazinele mari, reprezentantii le rezerva un intreg departament doar al lor, fiind practic, vedete intre celelalte produse. Desi mai scumpe, produsele verzi sunt cautate datorita ingredientelor naturale, dar si mai rare.

Pe de alta parte, se afla restaurantele si bistrourile care deschid portile unei lumi culinare mai curate si mai naturale. Ionela Rancu, PR Manager al Grupului Miko, vorbeste despre clientii care trec pragul primului restaurant-bistro din Romania cu produse eco, asa cum se autointituleaza.

„Nu pot sa fac un tipar pentru clientii care aleg sa manance la noi. Toate preparatele pe care le avem in meniu sunt cerute, nu pot spune ca sunt unele mai putin decat altele. Vara au mers foarte bine salatele si sucurile naturale. Avem o reteta proprie de a realiza freshurile, combinam fructe cu legume care, printr-un simplu pahar baut sa dea organismului vitaminele necesare pentru o zi”, ne declara Ionela Rancu. Cateva exemple sunt „Fresh MIKO Saphire (green apple, carrot, white celery), Fresh MIKO Ruby (red beet, green apple), Fresh MIKO Coral (red beet, green celery, carrot) sau Fresh MIKO Amber (melon, ginger)”

Noile afaceri de nisa cu produsele eco le confera clientilor posibilitatea sa ia pranzul sau cina in oras pastrand linia „verde”. Meniurile includ produse care provin de la ferme ecologice, printre care poti alege sortimente de mancare simple sau mai rafinate din bucataria asiatica, franceza sau italiana. Chiar mai mult, astfel de restaurante-bistro-uri ofera si consiliera nutritioista, ajutandu-te sa-ti personalizezi mancarea in functie de ratiile calorice dorite.

Printre putinele magazine cu adevarat specializate in acest domeniu se afla Pukka Food – un mic magazin de produse alimentare ecologice si traditionale, care ascunde o poveste eco pentru fiecare produs, sacosa de bumbac organic sau hartie reciclata.

Profilul cumparatorului in viziunea asociatelor de la Pukka Food: „Cumparatorul de produse bio este in primul rand un client avizat. Vine la magazin dupa ce s-a informat o perioada mai lunga de timp. Are intre 30 si 50 de ani, este, in proportie de 70% de sex feminin, are familie, copii, nepoti. Are venituri peste medie si mari. A lucrat, trait, calatorit suficient de mult prin strainatate”, spune Ileana Muntean.

„Vindem toate categoriile de produse alimentare proaspete si ambalate necesare consumului alimentar curent, la care se adauga o serie de super-alimente, suplimenti si delicatese. In plus, o gama minimala de produse de igiena, curatenie si cosmetice. Dintre acestea, cele mai vandute sunt categoriile de alimente de baza: lactate, oua, cereale, legume uscate, miere, conserve.”, a adaugat Bogdana Ghinescu.

Romania importa, desi are potential pentru fabricarea de produse eco

Din pacate, Romania importa majoritatea produselor eco sau a ingredientelor, ducand lipsa de ferme si fabrici care sa aiba o productie ecologica. „Majoritatea produselor sunt importate. Pentru a se produse in Romania e nevoie de know-how si capacitate de productie, organismele de certificare precum ECOCERT certifica produse din orice tara. Ingredientele in schimb tot de import vor fi.”, a spus Monica Rosu de la Rangali Organic Shop.

Ionela Rancu spune ca, pentru meniul Miko Palace Cafe, produsele provin de la fermele proprii. „Majoritatea produselor folosite in realizarea preparatelor sunt de la ferma proprie a managerilor. Ferma se afla la 30 km de Bucuresti, mai exact la Dridu. Pentru a produce si Romania produse eco este nevoie ca agricultura sa se faca la alt nivel. Si bineinteles sa fie cerinte din partea romanilor de a consuma aceste produse”.

Importurile cresc preturile produselor: „Din pacate, Romania produce si exporta destul de multe materii prime ecologice din care o parte se intorc inapoi prelucrate. Statul este cel care trebuie sa sustina si sa favorizeze dezvoltarea acestui sector printr-o politica si o legislatie adecvata”, crede Ileana Muntean de la Pukka Food.

Produsele eco – de la moft la necesitate

Daca in trecut, produsele bio si eco pareau sa fie doar un moft, „azi foarte multi inteleg ca sunt importante pentru sanatate. Din pacate nu multi si le permit, mai ales in contextul economic dificil din prezent”, ne declara Monica Rosu.

Ionela Rancu considera ca romanii au inteles ca trebuie sa manance mai sanatos, pentru un trai mai bun: „romanii si-au dat seama ca o viata sanatoasa se bazeaza pe o mancare sanatoasa, adica fara tocaturi, prajeli, excese culinare ca tot se apropie Craciunul…Nu cred ca a manca sanatos este o fita, un moft, este o necesitate”.

De aceeasi parere este si Andreea Mihai , Director Marketing la Carrefour Romania, care sustine ca „din ce in ce mai multa lume devine constienta de importanta unei alimentatii sanatoase si multi romani doresc sa incerce astfel de produse”, totusi, „ele nu fac parte, deocamdata, din cosul zilnic”. Practic, vanzarile Carrefour pe acest domeniu reprezinta aproape 1%, dar branzeturile bio au succes in randul populatiei, inregistrand un procent de 15% din vanzarile totale din sector.

Desi obisnuiti sa aleaga produsele mai degraba in functie de pret, decat de calitatea si continutul lor, unii romani au devenit mai atenti la etichetele produselor pe care le cumpara:

„Nu stim daca romanii, in general, citesc mai atent etichetele produselor, dar cei care vin la noi, la Pukka Food, le citesc cu religiozitate. S-ar parea totusi ca in urma abordarii frecvente a acestui subiect in mass media in ultima vreme s-a produs o mica relativizare vizavi de cumpararea produselor alimentare avand drept criteriu unic pretul.”

Totusi, comparativ cu europenii din Vest, consumatorii romani nu sunt la fel de constienti de importanta producerii si consumarii produselor eco din care rezulta o calitate a vietii mai buna.

„Consumatorii din Franta, Germania, Anglia au un apetit mult mai mare pentru produsele bio. Probabil ca nivelul de constiinta al consumatorului roman este in urma cu 5-10 ani din acest punct de vedere. Vesticii sunt consumatori mai bine informati, care isi gasesc motivatia pentru optiunea bio dincolo de granitele farfuriei: mentinerea sanatatii, grija fata de mediu si animale, sprijinirea micilor producatori si a traditiilor locale.”, cred asociatele de la Pukka Food.

Ileana Muntean sustine ca domeniul eco nu este de-ajuns de cunoscut de catre romani, motiv pentru care multi dintre ei gasesc alternative pentru „produse naturale” in cele de la „tara”:

„Informarea marii mase a populatiei este inca foarte redusa, existand o mare confuzie intre natural si ecologic. Multi cumparatori incearca sa rezolve problema alegand produse „de la tara” sau „de la tarani” – alternativa aparent mai sigura si mai accesibila din toate punctele de vedere”, sustine Ileana Muntean.

Andreea Mihai de la Carrefour Romania ne spune ca „in prezent in Romania, segmentul de consumatori al acestui tip de produse este mai redus, insa este in continua crestere, romanii fiind din ce in ce mai interesati de alimentatia sanatoasa”.

Nici firmele de catering nu se lasa mai prejos, adaptandu-si meniurile la tendintele culinare eco pe care le adopta tot mai multi romani. Lumea fast-food, incalzirea globala si consecintele primejdioase pentru umanitate ii determina pe oameni sa urmeze un curs mai verde al vietii, sa inlocuiasca produsele care contin E-uri cu cele eco, masina cu mersul pe jos, si sa utilizeze energie solara si eoliana.

Cat de greu este sa pornesti o afacere de nisa cu produse eco

Despre cat de dificil este sa pui pe picioare o afacere de nisa, mai putin cunoscuta de romani, Ileana Muntean spune ca „a fost si este foarte dificil, aproape o ambitie masochista. Cadrul legislativ este extrem de incomod si nestimulativ, birocratia coplesitoare. In plus, disponibilitatea naturala a oamenilor cat de cat informati de a incerca produsele ecologice este subminata de resursele materiale limitate si de criza economica tot mai evidenta.”

Pe de alta parte, Ionela Rancu sustine ca Miko Palace Cafe a fost o afacere relativ usoara, avand in vedere ca este mai dergaba o extindere de portofoliu al unei afaceri deja existente.

„Nu a fost greu. Practic toata povestea aceasta a inceput in centrele de frumusete Miko. Clientele vin si petrec foarte mult timp in centru si la un moment dat li se facea foame. In apropierea centrelor sunt doar fast food-uri si alegeau sa manance „prostioare”. Plecand de la a oferi clientelor noastre o salata sau ceva sanatos de mancare pentru ca toate tratamentele pe care si le faceau in centru sa aiba rezulatate vizibile, am ajuns sa realizam un restaurant pentru publicul larg”, ne spune Ionela Rancu, PR Manager Grup Miko.

Viitorul eco al Romaniei

Unii reprezentantii ai magazinelor din industria eco cred ca in Romania piata este in extidere, „apar in fiecare luna magazine noi, produse noi. Va mai continua cresterea inca cativa ani”, spune Monica Rosu, cea care vede intr-un viitor „verde”, adica optimist.

Totusi, majoritatea jucatorilor de pe piata produselor eco spun ca domeniul este atins de criza financiara. In ciuda dificultatilor economice, la nivel mondial, Carrefour Romania vrea sa-si dezvolte segmentul eco incercand sa aiba cat mai multe articole BIO/ECO, „astfel incat sa acoperim toate categoriile de produse”, spune Andreea Mihai.

„In acest moment, avand in vedere criza economica, importatorii de astfel de produse si-au redus activitatea, astfel incat acest segment este intr-o relativa stagnare.”

Nu toti cei implicati in afacerile cu produse eco sunt la fel de increzatori in viitorul „verde” , asociatele de la Pukka Food se arata destul de sceptice: „In aceste momente cetoase de criza economica generalizata orice previziune legata de viitor este superfluua”.

Sursa: Adevarul

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here