Actiune pilot de colectare gratuita a deseurilor de hidrocarburi (apa de santina) provenite de la nave
Actiune pilot de colectare gratuita a deseurilor de hidrocarburi (apa de santina) provenite de la nave

Cel mai lung fluviu din U.E., Dunarea, capata din ce in ce mai multa importanta in calitate de cale navigabila internationala. El asigura legatura intre 10 tari, in drumul sau spre Marea Neagra. Transportul cu nave de pasageri si marfuri se realizeaza in mare parte dincolo de granitele nationale ale statelor pe care le strabate, creand nevoia de a livra deseurile generate de nave in regiunile indepartate fata de locul de origine al voiajelor.

Pentru a se evita poluarea fluviului a aparut nevoia de a se ajunge la un transport ecologic, mai prietenos cu mediul. In acest scop se cauta sisteme de ultima ora pentru colectarea deseurilor generate de nave, astfel incat efectele negative asociate devarsarii lor ilegale in Dunare sa fie evitate.

Printre statele care s-au implicat activ in gasirea unor solutii de colectare a deseurilor de la nave se numara si Romania, stat care, prin Compania Nationala Admi-nistratia Porturilor Dunarii Fluviale S.A. Giurgiu (APDF) a implementat deja proiectul WANDA, acum aflandu-se in plin stadiu de implementare a proiectului

CO-WANDA.

Acest nou proiect a demarat cu succes la 1 octombrie 2012, la initiativa APDF Giurgiu, manager de proiect Danut Ofiteru, directorul adjunct al companiei, fiind implementat de 11 parteneri. Proiectul CO-WANDA este co-finantat prin Programul de Cooperare Transnationala Sud-Estul Europei al U.E..

Pentru a furniza mai multe detalii referitoare la actiunile proiectului CO-WANDA, ma-nagerul Danut Ofiteru a sustinut vineri, 12 iulie, la sediul APDF Giurgiu o ampla conferinta de presa, cu participarea reprezentantilor: A.N.R. Capitania Giurgiu, A.N. Apele Romane Giurgiu, A.P.M. Giurgiu, Garda de Mediu Giurgiu si a deputatului Nicolae Florian – invitati care in alocutiunile lor si-au manifestat atasamentul de sustinere a acestui proiect.

Granitele nu protejeaza

fluviile-oamenii fac acest lucru

Avand la baza concluziile proiectului WANDA, am trecut, spunea Danut Ofiteru, la implementarea proiectului CO-WANDA, al carui obiectiv este acela de a schita o Conventie pentru ma-nagementul deseurilor generate de nave, care sa fie valabila pentru toate tarile dunarene. Conferinta de presa de astazi este prilejuita de demararea incepand cu ziua de 15 iulie, a unei „Actiuni pilot de colectare gratuita a deseurilor de hidrocarburi provenite de la nave”, actiune care se va derula pana pe 15 august.

„Suntem oameni care dorim sa protejam Dunarea, pentru ca fluviile nu sunt protejate de granite, ele sunt protejate de oameni, preciza Danut Ofiteru, managerul proiectului

CO-WANDA, initiatorii proiectului, care la nivel national se bucura de tot sprijinul Ministerului Afacerilor Externe si Ministerul Mediului. In cadrul acestui proiect colaboreaza experti din 9 tari dunarene, atat membre U.E. cat si non U.E., tari care, pe parcursul celor 24 de luni, vor desfasura mai multe actiuni de implementarea unui sistem transfrontalier, modern de management a deseurilor generate de nave de-a lungul Dunarii.

Actiunea care va fi demaratape 15 iulie isi propune sa creeze conditii ce vor permite navelor sa predea gratuit rezidurile de hidrocarburi de la bordul navelor, la anumite puncte de colectare.

Cei ce doresc sa se implice in aceasta actiune pilot trebuie sa obtina o vigneta electronica de pe site-ul proiectului CO-WANDA, accesand website-ul http://www.co-wandaproject.eu/piloction/.

Navele ce vor lua parte la actiunea pilot CO-WANDA vor beneficia de vignete gratuit, fapt ce le va garanta posibilitatea predarii reziduurilor de hidrocarburi generate de navele respective, la anumite puncte de colectare.

In acest fel se va testa utilizarea vignetelor drept forma posibila a unui Model de Finantare pentru managementul deseurilor generate de nave.

In plus, serviciile de informare fluviala (RIS), care au un mare potential pentru sustinerea predarii deseurilor, vor fi si ele testate in detaliu.

Apoi, se vor pune in practica aplicatii care pot veni in sprijinul comandantilor de nave, operatorilor de flota si administratorilor, facilitati de colectare a deseurilor pe parcursul procesului predarii reziduurilor”.

http://www.cowanda.apdf.ro/

„In cadrul proiectului

CO-WANDA, spunea managerul de proiect Danut Ofiteru, va fi testat un sistem electronic de gestionare a cererilor pentru colectarea deseurilor provenite de la nave, incepand cu 15 iulie si pana pe 15 august 2013. In final, din punctul meu de vedere, cel mai greu va fi sa stabilim un mecanism de finantare a sistemelor de colectare si tratare a deseurilor si reziduurilor prove-nite de la nave, sistem care difera de la un stat la altul. Aceasta politica trebuie sa genereze acti-vitati care sa-i stimuleze si pe armatori, pe o baza unitara, valabila in fiecare tara.

Actiunea pilot demarata de APDF Giurgiu va testa astfel noul sistem, in care toti armatorii vor preda gratuit deseurile, la pun-ctul de colectare. Pentru aceasta armatorii trebuie sa se inscrie pe site-ul http://www.cowanda.apdf.ro/, cu cateva date minimale (nr. de nave, capacitate de transport, nr. persoane etc)”. Cererile de predare a deseurilor vor fi completate de operatorii navelor, proprietarii navelor, companiile de agenturare responsabile, comandantul navei, de catre operatorul CN APDF SA Giurgiu, prin accesarea aplicatiei informatice dezvoltate in cadrul actiunii pilot.

Pentru aceasta, a precizat Danut Ofiteru, doritorul trebuie sa urmeze mai multi pasi: sa acceseze pagina web, si sa dea click pe butonul galben „Cerere predare deseuri”; sa completeze cererea de predare deseuri, unde trebuie completate informatiile generale despre cine si cand doreste predarea deseurilor, nava, centrul de colectare in care se va efectua predarea si tipurile de deseuri ce urmeaza a fi predate. Cererea trebuie trimisa catre operatorul CN APDF SA Giurgiu, care va efectua operatiunile de preluare a deseurilor. In momentul in care nava se prezinta pentru predarea deseurilor, operatorul APDF Giurgiu va inregistra electronic informatiile reale referitoare la cantitati si durata efectiva a proceduri de preluare deseuri. La finalizarea procesului de inregistrare a preluarii deseurilor, ce-rerea proprietarului de nava va aparea in sistem ca fiind efectuata, iar operatorul va putea emite aplicatia de gestionare a deseurilor procesul verbal de predare-primire deseuri, ce va contine toate detaliile operatiunii incheiate. Dupa finalizarea ope-ratiunii de predare a deseurilor, aceasta va fi confirmata in Registrul de Hidrocarburi al navei. Pentru toate aceste operatiuni, a subliniat managerul Danut Ofiteru, solicitantul trebuie sa se asigure ca detine Registrul de Hidrocarburi la bordul navei, precum si o vigneta valida, obtinuta prin accesarea si inregistrarea pe website-ul http:www.co-wandaproject.eu/pilotaction/.

Ce deseuri se colecteaza si care este valabilitatea unei vignete

Colectarea gratuita a apei de santina se va efectua doar pe perioada derularii actiuni pilot lansata in cadrul proiectului

CO-WANDA, adica intre 15 iulie si 15 august, a spus managerul proiectului Danut Ofiteru. Serviciile de colectare gratuita a deseurilor de hidrocarburi vor fi disponibile in Romania, in porturile Giurgiu si Drobeta Turnu Severin. Prin derularea actiunii care a inceput pe 15 iulie, a conchis managerul proiectului

CO-WANDA, directorul adjunct al APDF Giurgiu, Danut Ofiteru, avem posibilitatea sa demonstram tuturor ca APDF Giurgiu poate implementa cu succes un proiect de o asemenea anvergura internationala: trebuie sa ne impunem in fata celorlalte state membre, mai ales ca incepand cu 2014 la accesarea unor fonduri cu finantare europeana se va tine cont foarte mult de componenta-protectia mediului. Deci, principala noastra menire este aceea de a interveni contra poluarii, iar CO-WANDA este un proiect de prevenire a poluarii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here