Cine conduce eliberarea de petrol

Protejeaza autocratii bogati, otraveste mediul inconjurator si alimenteaza conflicte internationale. Dar nu falsa amenintare a lipsei petrolului sau aparitia axei de energie asiatice va convinge lumea sa renunte intr-un final la petrol. O revolutie auto cu centre in Silicon Valley si Shang-hai poate pune capat dependentei definitorii a acestei epoci.

…Rusia produce cam 10 milioane de barili de petrol pe zi, practic la egalitate cu Arabia Saudita. Dar nu va putea mentine la nesfarsit o asemenea productie. Desi Rusia a erodat intr-adevar cota globala de piata a OPEC de cand a inceput sa-si creasca pe tacute productia, in 2000, nu poate prelua locul dominant al Arabiei Saudite de pe piata mondiala de petrol. Pentru ca Rusia sta pe aproximativ 5% din rezervele mondiale de petrol, in comparatie cu cele 25% ale Arabiei Saudite.

In acest moment, Rusia este un calaret liber, pompand fara retinere ca sa profite de preturile ridicate pe care le-a facut posibile cererea globala. (…)Desi Europei ii este teama ca Rusia ar putea instala un embargo pe gaze, n-ar trebui sa se teama: conductele de petrol sunt sabii cu doua taisuri. Un furnizor care-si intrerupe serviciile pentru cel mai bun client nu-si va mai putea recupera veniturile.

Pana la urma, gazele naturale nu pot ajunge decat acolo unde le duc conductele, si acesta e motivul pentru care Uniunea Sovietica nu a indraznit niciodata sa taie alimentarea cu gaze a Germaniei, nici macar in mijlocul Razboiului Rece. Si, lasand la o parte amenintarile fara fond, acesta este motivul pentru care rezervele de gaze naturale ale Europei nu sunt in prezent supuse niciunui pericol.

(…)”Masinile hibride vor salva planeta”Nu chiar. Imaginati-va o lume in care 100% din masini sunt hibrizi ca Toyota Prius si tot vom avea o lume 100% dependenta de petrol. O trecere partiala catre combustibilii alternativi nu este suficienta; in viitor trebuie o schimbare radicala in tehnologiile de alimentare cu combustibil si de producere a motoarelor.

Cei care condamna SUV-urile ca fiind amenintari ecologice rateaza problema centrala: nu dimensiunile masinii conteaza, ci combustibilul pe care il foloseste. Anul acesta, doua treimi din consumul american de petrol – si jumatate din consumul global – vor fi absorbite de masini si camioane. Reinventarea masinii este singurul mod de a dezvata lumea de petrol. Electronica avansata cu care a fost dotat Prius face doar primii pasi ai revolutiei in curs, care cere masini ecologice.

Din Silicon Valley pana in Shanghai, inventatorii, antreprenorii si ecologistii privesc dincolo de Big Oil si Detroit. Astazi, companiilor nou infiintate le este mult mai usor sa depaseasca marii producatori de automobile, tehnologiile-cheie nemaifiind pazite cu gelozie, ci externalizate in intreaga lume. In timp ce dinozaurii auto pierd timpul, gigantii din alte industrii investesc milioane ca sa isi asigure o parte din profituri.

De fapt, se prea poate ca masina viitorului sa fie produsa de Sony, Apple sau Intel. Sau si mai bine, de doi tocilari adolescenti care surubaresc fara incetare in garaj, sperand sa descopere urmatoarea inventie care va zgudui lumea. Ce stim sigur este ca acea zi se apropie.

Vijay V. Vaitheeswaran este corespondent pentru „The Economist” si coautor, impreuna cu Iain Carson, al cartii „Zoom: The Global Race to Fuel the Car of the Future” (New York: Twelve Books, 2007). Varianta integrala a articolului va aparea in primul numar al revistei Foreign Policy Romania.

Sursa: NewsON

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *