Etichete ecologice recunoscute in spatiul comunitar

 

Scopul introducerii etichetei ecologice este de a promova produsele care au un impact redus asupra mediului, pe parcursul intregului lor ciclu de viata.

– Etichetarea ecologica este o actiune voluntara (agentul economic nu este obligat sa-si aplice eticheta ecologica pe produs).

– Promovarea acestor produse contribuie la utilizarea eficienta a resurselor si la un nivel ridicat de protectie a mediului, prin furnizarea catre consumatori de informatii corecte, exacte si stabilite pe baza stiintifica despre produsele respective.

– Solicitarile pentru acordarea etichetei ecologice sunt supuse platii unui tariff care acopera costurile necesare pentru procesarea solicitarilor de catre autoritatea competenta, in speta, MMGA, iar nivelul tarifului pentru procesarea cererii este de 500 lei, indiferent de numarul de produse ce vor beneficia de aceasta eticheta. In acest sens, nu exista nici un fel de taxe aplicate produselor ecologice.

– Tariful pentru solicitarea acordarii etichetei nu include costurile pentru testarea sau verificarea produselor in procesul de evaluare a performantelor acestora, in conformitate cu criteriile specifice de acordare a etichetei ecologice. Costurile acestor testari si verificari se suporta de catre solicitantii etichetei ecologice.

Obtinerea etichetei ecologice:

Pentru obtinerea etichetei ecologice agentii economici (fabricanti, importatori,

prestatori de servicii comercianti) trebuie parcurga urmatoarele etape:

– solicitarea etichetei ecologice la Ministerul Mediului si Gospodaririi

Apelor care reprezinta autoritatea competenta

– realizarea incercarilor pe produse de catre institutele specializate recomandate de Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor si/sau de catre alte institute care detin laboratoare acreditate

– evaluarea performantelor produsului de catre autoritatea competenta

(Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor) care colaboreaza cu Comisia Nationala pentru Acordarea Etichetei Ecologice in luarea deciziilor privind acordarea etichetei ecologice si cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor in vederea evaluarii gradului de eficienta cu care eticheta ecologica raspunde nevoilor de informare a comsumatorilor.

– acordarea etichetei ecologice. Dupa acordarea dreptului de utilizare a etichetei ecologice, autoritatea competenta incheie cu solicitantul un contract prin care se stabilesc conditiile de utilizare a acesteia. Acest contract este prevazut in anexa nr. 4 la H.G. 189/2002 privind stabilirea procedurii de acordare a etichetei ecologice.

Produsele incluse in sistemul de etichetare ecologica

Sistemul de etichetare ecologica vizeaza toate produsele si serviciile, cu exceptia produselor alimentare, bauturilor, produselor farmaceutice si aparaturii medicale. Eticheta ecologica nu poate fi acordata substantelor sau preparatelor clasificate ca fiind foarte toxice, toxice, daunatoare mediului, cancerigene, toxice pentru reproducere sau mutagene, precum si bunurilor fabricate prin procedee daunatoare pentru om sau pentru mediu si care pot dauna consumatorului in conditii normale de utilizare.

Eticheta ecologica comunitara este acordata unui numar de 16 grupe de

produse, reprezentand peste 160 de produse, revizuite la fiecare 2-3 ani:

Produse de curatat

Produse de curatat pentru uz general si produse de curatat pentru instalatii sanitare (sub revizuire), detergenti pentru masini de spalat vase,

detergenti pentru spalarea manuala a veselei (sub revizuire), detergent de rufe.

Aparate casnice

Masini de spalat vase, pompe de caldura (criteriu in dezvoltare), becuri, computere personale (sub revizuire), computere portabile (sub revizuire), aparate frigorifice (sub revizuire), televizoare, becuri, aspiratoare, masini de spalat.

Produse din hartie

Hartie pentru copiere, hartie pentru tiparire (criteriu in dezvoltare), hartie absorbanta.

Casa si gradina

Saltele de pat, mobila (criteriu in dezvoltare),covoare, vopsele de interior si lacuri, amelioratori pentru sol, produse textile, confectii, incaltaminte, textile.

Turism

Servicii de campare (criteriu in dezvoltare), servicii de cazare turistica

Lubrifianti

Lubrifianti (criteriu in dezvoltare)

Etichete ecologice folosite in Europa

Cele mai cunoscute simboluri, utilizate in Europa sunt :

FLOAREA – este simbolul etichetei ecologice comunitare.

Eticheta ecologica a Uniunii Europene (Floarea Europeana), creata de

Comisia Europeana in 1993, este o schema unica de certificare pentru a ajuta consumatorii sa distinga produsele si serviciile verzi, care nu afecteaza mediul.

Eticheta ecologica comunitara nu se acorda pentru alimente si produse medicale.

Este o schema facultativa, conceputa sa incurajeze afacerile sa comercializeze bunuri si servicii cu un impact redus asupra mediului si pentru consumatorii europeni – inclusive cumparatorii publici si privati – sa le identifice usor. Floarea se poate gasi in toata Europa precum si in Norvegia, Liechtenstein si Islanda. Eticheta ecologica comunitara face parte dintr-o strategie mai larga, orientata catre promovarea consumului si productiei rationale. Eticheta ecologica comunitara este un „”un pasaport”” care autorizeaza libera circulatie a produselor pe teritoriul european. Aceasta este obligatorie in cazul vanzarii de produse in Europa, precum si in cazul exportului de produse catre

Europa. Toate statele Uniunii Europene au adoptat eticheta ecologica comunitara.

Avantajul principal al etichetei ecologice este dimensiunea sa europeana. Produsul care are aceasta eticheta ecologica atribuita de catre un stat membru al Uniunii Europene, poate fi folosit in toate celelalte state membre.

Eticheta ecologica este realizata de catre Imprimeria Nationala si prezinta

urmatoarele elemente de securizare:

– este autocolanta;

– contine modele grafice constituite din curbe aparent intamplatoare, generate dupa modele matematice calculate dupa formule speciale, generate de un soft;

– cerneluri speciale de mare securitate;

– autodistrugere la rupere.

Cele mai cunoscute etichete ecologice

INGERUL ALBASTRU

Ingerul Albastru a fost lansat in Germania prin Agentia Federala de Mediu, Juriul de atribuire a etichetei ecologice si Institutul de Asigurare a Calitatii si Etichetare ecologica. Povestea de success a Ingerului Albastru continua de aproape 25 de ani. Sistemul de etichetare ecologica include 80 de categorii de produse. Peste 4000 de produse si servicii de la aproximativ 710 utilizatori de etichete din Germania si strainatate sunt indreptatite sa poarte Ingerul Albastru. Produsul etichetat ecologic este reevaluat la fiecare 2-3 ani. Ingerul Albastru apare mai des pe produsele de hartie, lacuri si vopsele, dar si pe produse care consuma benzina sau gaz.

LEBADA NORDICA

Lebada Nordica este eticheta ecologica nordica oficiala. In 1989, Consiliul Nordic al Ministrilor Consumatiei a introdus acest system de etichetare ecologica a produselor, comun pentru Suedia, Finlanda, Norvegia si Islanda.

Ca si ingerul Albastru, Lebada Nordica atesta ca un produs respecta mediul, fiind la fel de performant ca si celelalte produse destinate aceleiasi folosinte.

Logo-ul demonstreaza ca un product este o buna alegere din punct de vedere ecologic. Simbolul verde este valabil pentru aproximativ 44 de grupuri de produse, reprezentant peste 1100 de produse pentru care se considera ca etichetare ecologica este necesara si va fi benefica. Aceasta eticheta se regaseste cel mai des pe produsele de hartie, produsele de intretinere a automobilelor si produsele de curatire a textilelor.

Eticheta este de obicei valabila trei ani, dupa care criteriile sunt revizuite iar firma

trebuie sa solicite o noua licenta.

Un produs care poarta Lebada Nordica indeplineste standarde de mediu ridicate.

Lebada ia in considerare impactul produsului asupra mediului de la stadiul de materie prima pana la deseu – deci pe parcursul intregului ciclu de viata a produsului.

De asemenea Lebada stabileste criteriile referitoare la calitate si performanta.

Produsul trebuie sa prezinte caracteristici cel putin la fel de bune ca si alte produse similare.

Pentru a se asigura ca un produs etichetat cu Lebada este mereu in varf din

punct de vedere ecologic, criteriile sunt revizuire in mod repetat.

Firmele care solicita o licenta pentru a folosi eticheta Lebada trebuie sa furnizeze

rezultate de la teste independente pentru a dovedi ca aceste criterii au fost indeplinite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *