Raportul Planeta Vie 2014: Avem mai putin de jumatate dintre pasarile, mamiferele si amfibienii de acum 40 de ani

Raportul Planeta Vie 2014: Avem mai putin de jum?tate dintre p?s?rile, mamiferele ?i amfibienii de acum 40 de ani

Fauna salbatica a lumii s-a redus cu mai mult de jumatate in 40 de ani, avertizeaza Raportul Planeta Vie (Living Planet Report) – editia 2014 – realizat de WWF. Totodata, amprenta ecologica – ce masoara presiunea omenirii asupra naturii – isi continua trendul ascendent. Traim si consumam resursele ca si cum am mai avea o planeta la dispozitie. Supravietuirea ecosistemelor si bunastarea omenirii sunt grav amenintate, de aceea sustenabilitatea nu mai este optionala pentru societatea de astazi, este obligatorie.

Declinul critic al biodiversitatii

Conform raportului, populatiile de pesti, pasari, mamifere, amfibieni si reptile s-au redus cu 52% din anul 1970. Se constata un declin cu 76% al speciilor de apa dulce, pierderea medie fiind aproape dubla fata de speciile terestre si marine. Majoritatea acestor pierderi este concentrata in regiunile tropicale, America Latina suferind declinul cel mai puternic.

In plus, studiul arata ca cea mai mare amenintare inregistrata la adresa biodiversitatii provine din impactul combinat al pierderii si degradarii habitatelor. Pescuitul si vanatoarea sunt, de asemenea, amenintari importante. Schimbarile climatice devin din ce in ce mai ingrijoratoare, cercetarile citate in raport aratand ca acestea deja sunt responsabile pentru posibila extinctie a speciilor.

Biodiversitatea este o parte cruciala a sistemelor care sustin viata pe Pamant si totodata un barometru al actiunilor noastre pe aceasta planeta, singura noastra casa. Avem nevoie urgenta de actiuni globale si indraznete in toate sectoarele societatii, pentru a construi un viitor sustenabil, declara Directorul General al WWF International Marco Lambertini.

Raportul arata ca ariile protejate care sunt administrate corect si eficient pot sustine fauna salbatica. Un exemplu il reprezinta cresterea populatiilor de tigri din Nepal din ultimii ani. In general, in ariile protejate dispar de doua ori mai putine exemplare decat in zonele neprotejate.

Cresterea amprentei ecologice sau cate planete consumam

Conform raportului, cerinta umanitatii este cu 50% mai mare decat capacitatea de regenerare a planetei. Ar fi nevoie de 1.5 planete pentru producerea tuturor resurselor necesare pentru a raspunde nevoilor actuale ale omenirii. Acest exces global inseamna, de exemplu, ca taierile de paduri se fac intr-un ritm mai rapid decat cresc arborii, pomparea apei dulci se realizeaza cu o viteza mai mare decat capacitatea de restocare a acesteia in rezerve subterane, iar emisiile de dioxid de carbon depasesc capacitatea de absorbtie pe care o are natura.

Cele 10 tari cu cele mai mari amprente pe cap de locuitor sunt: Kuweit, Qatar, Emiratele Arabe Unite, Danemarca, Belgia, Trinidad si Tobago, Singapore, Statele Unite ale Americii, Bahrain si Suedia.

Romania

Romania are cea mai mica amprenta ecologica din Uniunea Europeana, echivalentul a 1.4 planete. Rezultatul are de a face mai mult cu prabusirea industriei decat cu viziunea strategica a guvernelor. Desi s-au facut cativa pasi pe traiectoria sustenabilitatii in ce priveste gestionarea padurilor si a raurilor, lipseste abordarea holistica, ce incorporeaza schimbarile climatice si protejarea naturii, in general, in procesele de planificare generala, spune Magor Csibi, directorul WWF-Romania. Provocarea este, pentru Romania si pentru restul lumii, sa creasca prosperitatea economica in mod semnificativ, fara sa creasca amprenta de carbon. Pentru a reusi, e nevoie de concentrare de eforturi si atentie asupra tehnicilor si practicilir sustenabile moderne si o prioritizare a eficientei energeticeDin fericire, romanii sunt din ce in ce mai preocupati de starea mediului inconjurator, tot mai proactivi cand vine vorba de a schimba lumea din jur. Impreuna cu ei, speram sa putem lupta pentru  societatea pe care ne-o dorim, pentru o tara ce respecta oamenii si natura, continua Csibi.

Legatura cu schimbarile climatice

Raportul Planeta Vie vine la o luna dupa ce un studiu al Natiunilor Unite avertizeaza asupra cresterii impactului schimbarilor climatice si ofera dovezi conform carora clima afecteaza deja starea planetei.

Conform Raportului Planeta Vie 2014, peste 200 de bazine hidrografice care alimenteaza mai mult de 2.5 miliarde de oameni se confrunta cu deficit de apa cel putin o luna pe an. Cu aproape un miliard de persoane care sufera deja de foamete, raportul arata cum schimbarile climatice, in combinatie cu schimbarea categoriei de folosinta a terenurilor, ameninta biodiversitatea si pot duce la agravarea lipsei de hrana.

O solutie pentru controlul acestor tendinte o reprezinta negocierea constructiva a unei intelegeri internationale in ceea ce priveste schimbarile climatice. Realizarea unui acord global care favorizeaza o economie bazata pe reducerea emisiilor de carbon este esentiala, tinand cont de faptul ca utilizarea combustibililor fosili este in prezent factorul cu ponderea cea mai mare in Amprenta Ecologica.

Solutii

Desi cifrele sunt ingrijoratoare, WWF nu publica acest raport ca sa alarmeze populatia sau autoritatile, ci mai degraba ca sa ofere o evaluare obiectiva si serioasa a situatiei in care ne aflam. Scopul raportului este generarea unui dialog cu autoritati, companii si oameni, pentru a identifica modurile prin care putem transforma indicatorii negativi si genera solutii viabile pentru 7 miliarde de oameni. Raportul Planeta Vie 2014 serveste drept platforma pentru un dialog global si pentru adoptarea unor decizii si actiuni pentru guverne, sectorul de afaceri si societatea civila, intr-un moment critic pentru planeta noastra.

WWF propune modelul One Planet (O singura planeta), o perspectiva bazata pe gestionarea, stapanirea si impartirea resurselor naturale in limitele ecologice ale Pamantului. Modelul se bazeaza pe principiul `alegeri mai bune`, aplicat la toate nivelurile, de la cel individual, la cel politic si economic. WWF aminteste ca este necesar sa se investeasca in capitalul natural : extinderea suprafetelor de arii protejate, conservarea si regenerarea padurilor, un management corespunzator al resurselor de apa, protejarea speciilor sau reconstructia zonelor umede. Alaturi de aceste investitii directe, eforturile noastre trebuie sa se concentreze peinvestitia in biocapacitate – introducerea, la scara larga, a unor practici agricole sustenabile, dar si activitati de productie care mentin un echilibru intre integritatea ecosistemelor si productivitatea pe termen lung, asa cum este schema de certificare FSC (Forest Stewardship Council).

Metodologie

Raportul Planeta Vie reprezinta o analiza stiintifica si, in acelasi timp, o sursa globala de referinta, care prezinta starea de sanatate a planetei, precum si impactul activitatilor umane asupra acesteia. Raportul este realizat de catre WWF, in colaborare cu Zoological Society of London si Global Footprint Network.

Raportul a fost publicat pentru prima oara in 1998 si este reluat o data la doi ani. A zecea editie, lansata astazi, se bazeaza pe tema  Specii si habitate, oameni si locuri, aratand, prin studii de caz punctuale, care sunt efectele declinului ecologic asupra lumii, asa cum o cunoastem astazi. Raportul analizeaza peste 10,000 de specii de vertebrate, in intervalul de timp 1970 – 2010, prin intermediul Indexului Planeta Vie – ce reflecta starea de sanatate a ecosistemelor. Indexul Planeta Vie din acest an beneficiaza de o metodologie actualizata, monitorizand cu o acuratete mai mare biodiversitatea la nivel global si oferind o imagine mai clara a starii de sanatate in care se afla mediul natural.