Mai puțină carne și mai puțin zahăr, mai multe fructe și legume, mai puțină risipă. Iată, pe scurt, cum ar trebui să se modifice alimentația noastră pentru a evita 11 milioane de decese anual și pentru a încetini schimbările climatice. Recomandările aparțin unui grup de 30 de cercetători, care susțin că au efectuat una dintre cele mai ample analize asupra sistemului nostru alimentar de până în prezent. La final, au venit cu o strategie.

Modul în care este produsă mâncarea, ce anume consumăm și cât risipim – toate aceste aspecte influențează semnificativ sănătatea oamenilor și a planetei. Este motivul pentru care peste 30 de cercetători din întreaga lume au creat coaliția „EAT-Lancet Commission on Food, Planet, Health” și au publicat recent un raport pentru adoptarea unei diete sănătoase și a unei producții sustenabile de hrană. Cu ajutorul recomandărilor, spun ei, este posibil să hrănim 10 milioane de oameni în 2050, respectând limitările date de resursele existente ale Pământului. În plus, astfel, am limita degradarea mediului și am preveni 11 milioane de decese anual.

Însă, pentru a obține aceste performanțe la nivel global, ar trebui să reducem la jumătate consumul de carne roșie și de zahăr și să dublăm consumul de legume, fructe, leguminoase și fructe oleaginoase. Și cum consumul actual diferă de la o zonă la alta, cele mai mari schimbări ar fi necesare în SUA și Europa: americanii ar trebui să renunțe la 84% din consumul de carne roșie și să consume de șase ori mai multă fasole și linte; consumul de carne roșie al europenilor ar trebui să scadă cu 77%, iar cel de nuci și semințe – să crească de 15 ori.

Totodată, ar trebui să înjumătățim risipa alimentară, reducând-o la 15%. Astfel, am mai putea reduce din inechitățile cauzate de un sistem alimentar disfuncțional. În acest moment, dietele nesănătoase sunt principală cauză a mortalității la nivel mondial: avem 800 de milioane de oameni flămânzi, 2 miliarde subnutriți și 2 miliarde obezi.

Soluția: o dietă sustenabilă, bazată pe plante

Cercetătorii propun adoptarea unei diete alimentare de 2500 de calorii pe zi, care poate cuprinde: o masă care să conțină carne pe săptămână, două mese care să conțină pește, iar în rest – mese în care proteinele sunt asigurate prin leguminoase (linte, năut, fasole, soia, bob etc.) și oleaginoase (nuci, migdale, fistic, alune, caju etc.). Dieta poate cuprinde și un pahar de lapte, o porție de unt sau de brânză pe zi, cât și un ou sau două pe săptămână.

Restricțiile privind produsele animaliere ar însemna că pe farfuriile noastre s-ar afla în proporție de 50% legume și fructe și o treime cereale integrale.

Pe lângă schimbarea alimentelor consumate, cercetătorii identifică și nevoia de a produce diferit, mai sustenabil. Prin urmare, identifică o serie de recomandări în acest sens, dintre care amintim: creșterea randamentului producției de hrană sănătoasă în mod sustenabil, folosirea echilibrată a îngrășămintelor de azot și fosfor, dar și îmbunătățirea managementului apei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here