TV si cinema, la ora amprentei ecologice

Pe langa adecvarea mesajului, audiovizualul si cinematografia occidentale se convertesc tot mai mult la ecologie, prin promovarea in intreaga lor activitate a bunelor practici de mediu. Tonul a fost dat in SUA, la Hollywood, unde al saptelea sezon al serialului „24” afiseaza un bilant de carbon neutru, gratie unei luari in calcul a emisiilor de CO2, in fiecare etapa a productiei sale, si a cumpararii de credite de carbon, pentru a compensa o parte a propriilor emisii. Producatorii filmului „Valentine”s Day” au apelat chiar la automobile hibride, instalatii solare de iluminat si materiale eco, prezentate cu fast, cu ocazia premierelor, generosului pu blic spectator.
In Marea Britanie, celebrul post de televiziune BBC si-a fixat obiective ferme in aceasta direc tie, astfel incat pana in 2013 va trebui sa-si reduca cu 20% consumul de electricitate, cu 20% emisiile de gaze cu efect de sera (GES) si cu 25% consumul de apa. El va devansa, in acest mod, cu sapte ani obiectivele asumate de UE in materie.
Oarecum in intarziere, industria de profil din Fran ta isi „inverzeste” si ea instrumentele de lu cru. Reunite in cadrul Ecoprod, un colectiv creat pentru promovarea practicilor environmentale in cinema si televiziune, TF1 si France Television si-au propus recent sa reduca drastic vatama rile provocate mediului prin activitatile lor. In acest context, se va actiona pentru „ecologiza rea” proceselor tehnologice, platourilor de filmare sau in privinta parcului auto folosit.
Sub impulsul noilor preocupari ecoclimatice mondiale, toata lumea este interesata sa-si ma soare si sa-si diminueze, pe cat posibil, „am prenta ecologica”, in ipostaza sa de am pren ta de carbon.
In acest sens, tot la Paris, Ecoprod a lansat pe site-ul sau, Carbon Clap, un model de calculare a emisiilor de CO2 destinat producatorilor de televiziune si cinema. Astfel, cei interesati vor avea posibilitatea sa-si calculeze si sa-si eva lueze, inainte de a trece la realizarea unui film, emisiile poluante si vor putea adopta, la nevoie, masurile necesare pentru reducerea lor. „Ideea este de a stimula constientizarea generala asu pra importantei ecologiei astazi si de a propune instrumente concrete de realizare a exigentelor si obiectivelor sale”, conchidea un bine-cunoscut teleast francez.
Au aparut astfel si expertii specializati in pro blematica transformarii productiilor de TV si cinema in activitati prietenoase cu natura, ori cu bilant zero carbon, asa incat canalele de TV si pla tourile de filmare sa reprezinte ade varate lo curi ale bunelor practici ecologice si foruri de di seminare a ideilor si idealurilor e cologiste. Si nu in ultimul rand, exemple dem ne de urmat cat mai repede de intreprin derile TV si cinema din toate tarile, inclusiv de cele din Romania.
O atitudine vazuta cu ochi buni si de telespectatori, care acorda credit si incredere sporite unor asemenea atitudini si productii TV sau de cinema, cu consecinte comerciale nu de neglijat. De aceea se spune, pe drept cuvant, ca e co logia reprezinta astazi nu numai o miza gene rala, dar si o afacere rentabila. Raspunsurile sa le au devenit, in acelasi timp, sansele bunastarii durabile si supravietuirii pe planeta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *