Programul Rabla nu are, in acest an, succesul pe care mizau autoritatile si multi dintre producatorii si distribuitorii implicati in reinnoirea parcului auto. Potrivit statisticilor Administratiei Fondului de Mediu, in primele doua luni si jumatate de la derulare au fost vandute putin peste 16.000 de masini din cele 40.000 pe care statul s-a anuntat dispus sa le finanteze.
Doar 40% dintre autoturismele ce pot fi schimbate prin programul Rabla au fost solicitate, in primele luni, de catre romani. Administratia Fondului de Mediu (AFM), care deruleaza, din iunie, programul de innoire a parcului national auto, ne-a comunicat ca pana la jumatatea lunii august au fost schimbate 16.127 de masini mai vechi de 12 ani. Cifrele centralizate de institutie reflecta faptul ca graba unor producatori si distribuitori de a intra in program n-a fost in concordanta cu interesul cumparatorilor. Astfel, majoritatea romanilor care au vrut sa-si schimbe masina au mers pe varianta romaneasca: Logan. De altfel, Automobile Dacia a anuntat dupa prima luna ca a onorat doar jumatate din cererile primite si a solicitat AFM dublarea cotei. In prezent, mai bine de un sfert din masinile inlocuite prin programul Rabla au fost vandute de producatorul din Arges. In acelasi timp, Ford Craiova, care in iulie a solicitat reducerea cotei cu 1.000 de unitati, aproape si-a atins nivelul vanzarilor propuse. Astfel, din 2.199 de masini Daewoo, producatorul craiovean a reusit sa vanda 1.919. Pe de alta parte, distribuitorii de autoturisme straine au inregistrat vanzari mult sub asteptari, motiv pentru care multi au optat pentru reducerea cotei. Potrivit datelor AFM, dintre marcile straine, autoturismele Fiat, Chevrolet, Skoda si Opel s-au vandut cel mai bine. In schimb, desi le-au fost repartizate cote foarte mici, comerciantii de Audi, Mazda, Lada, Subaru si Honda n-au reusit, pana la jumatatea lunii august, sa vanda nici o masina. Intr-o situatie neagra se afla si distribuitorii de Suzuki, care s-au „inhamat” la vanzarea a 3.199 de unitati, dar n-au reusit sa vanda decat 5 autoturisme. In acelasi timp, societatile care distribuie Hyundai si Kia au atins doar aproximativ 10% din tintele propuse, iar Volkswagen – un sfert. Cele 107 societati inscrise in programul Rabla au termen pana pe 25 septembrie pentru a vinde 80% din cotele asumate. In cazul in care nu reusesc, AFM ii va exclude din program si va apela pentru etapa a doua doar la operatorii auto care au atins tinta propusa.
Proprietarii de masini mai vechi de 12 ani, care doresc sa renunte la ele in schimbul unora noi, beneficiaza de la stat de o prima in valoare de 3.000 de lei. Banii se vireaza catre comerciantii de la care isi vor achizitiona noile autoturisme. Tot ce trebuie sa faca este sa se inscrie la producatorul sau distribuitorul agreat, sa-si radieze vechea masina si sa o caseze. Programul Rabla 2009 se desfasoara in doua etape: prima dureaza pana pe 25 septembrie, iar a doua intre 1 octombrie si 12 decembrie.
Sursa: Gardianul